Assassin’s Creed Origins

Ontwikkelaar Ubisoft Montreal
Releasedatum 27-10-2017
Gespeeld op Microsoft Xbox One S
Genres Open World Action Adventure

Assassin’s Creed is al sinds de begindagen van de Xbox 360 en PlayStation 3 een gevestigde naam in het gamers landschap. Na wat misstappen en vooral repetitieve gameplay koos Ubisoft eieren voor zijn geld en besloot een jaar vrij te nemen van de franchise. Nou een jaar vrij, ze hebben naar eigen zeggen de franchise weer helemaal onder de loep genomen en eens goed bekeken wat het eigenlijk zou moeten inhouden. Daarom zou Assassin’s Creed Origins een groots terugkeer moeten zijn naar de basis van de franchise. Het is dan een beetje jammer voor Ubisoft dat ze gekozen hebben voor dit jaar om dit te doen. Met alle grote releases, en vooral goed ontvangen games, waren de trailers van Origins niet echt met veel hype ontvangen. Of de game wel of niet potten kan breken in een zeer succesvol jaar, valt daarom zeker te bezien.

Wat de ontwikkelaars meteen slim gedaan hebben, is kijken welke tijdsperiode het meest genoemd wordt onder de fans. Vooral de namen van Japan en Egypte komen veel voorbij, dus de keuze voor Egypte rond de tijd van Cleopatra is een slimme geweest. Egypte leent zich perfect voor een setting binnen de franchise en zowel grafisch als verhaaltechnisch past het naadloos. Daarnaast hebben ze goed gekeken naar de kritieken van de fans en gekeken waar ze het best aanpassingen konden doen. Hierdoor voelt Assassin’s Creed raar genoeg heel bekend in een vrij nieuw jasje. Wat ervoor zorgt dat de game een beetje een identiteitscrisis doormaakt. Het weet niet goed te kiezen welke weg het gaat inslaan en daarmee voelen sommige stukken aan als los zand. Raar, want je zou verwachten dat ze in ieder geval een weg zouden kiezen na dat jaar pauze.

Toch weer een jaartje ouder

Zoals gezegd het zal men niet verbazen dat Origins wel degelijk aanvoelt als een Assassin’s Creed game. Dat gezegd hebbende, is er wel veel veranderd aan de bekende formule. Het meeste opvallende is de richting die het kiest met meer RPG-elementen. Vrijwel alles wat je in de game vindt en ziet is te upgraden en aan te passen. Zo vind je wapens als speren, schilden, zwaarden, etc. die allemaal met punten te upgraden zijn. Dat geldt ook voor hoofdpersonage Bayek. De wat norse, maar toch coole Medjay heeft verschillende skills om te leren. Het moet gezegd worden dat het niet perse diepgaand is, maar wel welkom. Het zorgt ervoor dat je echt het gevoel hebt dat je progressie maakt als personage ook. Wat leuk is, want Bayek voelt wel echt aan als een goede toevoeging aan de Assassin’s Creed lore.

Dat is dan ook iets wat meteen opvalt, de game heeft toch een goede variatie weten te vinden in gameplay. De combat is aangepast qua knoppen, net als het klimmen (wat nu enkel met de A-knop op Xbox gaat), maar het voelt allemaal net weer wat lekkerder. Het lijkt alsof ze naar andere games in de Ubisoft stal gekeken hebben, zoals in dit geval vooral Watch_Dogs 2, en daar de beste elementen uit heeft genomen. Natuurlijk werkt alles nog niet perfect en moeten we de franchise nog even de tijd gunnen om deze nieuwe elementen beter te ontdekken. Zo is de combat af en toe wat slordig en zijn er echt teveel wapens te vinden ,waardoor de game soms aanvoelt als een Fallout game. Dat neemt niet weg dat de keuzes over het algemeen goed vallen, en dat ze in ieder geval bij mijzelf goed zijn gevallen.

Pacing problemen

Waar de game echter wel steken laat vallen is de pacing. Zeker het eerste half uur is een verbazingwekkend opeenstapeling van scènes die mij totaal niks zeiden. Je vecht een gevecht tegen een grote, brute vijand. Wint dit gevecht en vermoord een schijnbaar (?) belangrijk figuur in het verhaal. Om vervolgens je vriend te vinden die aangevallen wordt door een zekere groep buiten de tempel waar je was. Nogmaals super vaag, maar daarna opent de wereld zich steeds meer en ga je ook begrijpen waarom de eerste moord zo belangrijk was. Want als onderdeel van een onderdrukte groep probeert Bayek de wereld te veranderen door prominente slechteriken te vermoorden. Waarvan bovenste één van de hoogste was, wat dus in een minuut of vijf even snel wordt laten zien. Jammer, want nadat de game op gang komt, is het toch prima te vermaken.

Bij elkaar genomen is Assassin’s Creed Origins een stap in de juist richting. Er is veel afgekeken bij goed ontvangen games als Watch_Dogs en er is goed gekeken naar de vraag vanuit de fans. De setting, de combat en skills zijn allemaal prima toevoegingen die kunnen groeien tot iets speciaals. Het enige wat gezegd moet worden, is dat het in deze game nog niet allemaal goed op elkaar afgesteld. Dat zorgt ervoor dat de game af en toe wat middelmatig aanvoelt. Aangezien dit echter de eerste poging is tot iets nieuws, geef ik de game zeker het voordeel van de twijfel. Zeker als ze iemand als Bayek wat meer diepgang gaan geven of nogmaals naar de vraag van fans gaan luisteren en het in Japan laten afspelen. Veel mogelijkheden voor de toekomst dus. Hopelijk leren ze hier veel van en mogen we net wat extra’s verwachten bij het volgende deel.

9 november, 2017

70% Assassin's Creed Origins is een stap in de goede richting