Batman: Arkham Knight

Ontwikkelaar Rocksteady Studios
Uitgever Warner Bros. Interactive Entertainment
Releasedatum 23-06-2015
Platforms PlayStation 4 & Xbox One
Genres Action & Adventure

Twee jaar na het niet zo populaire Arkham Origins van Warner Bros Montréal is Rocksteady weer terug met hun derde en laatste deel: Batman: Arkham Knight. Arkham Origins negerend heeft Rocksteady altijd aangegeven dat de Arkham-serie enkel bestaat uit de games die zij gemaakt hebben. Dit zijn dan ook de hoogtepunten als je kijkt naar de vier games die onder de Arkham naam zijn uitgekomen. De vraag is nu natuurlijk of Arkham Knight zich onttrekt aan het niet slechte maar toch impopulaire Arkham Origins en de lijn van Asylum en City door gaat trekken. De game heeft in ieder geval geen gebrek aan ambities en hype. Want in de vier jaar dat de game in ontwikkeling is, heeft Rocksteady er alles aan gedaan om de fans warm te maken voor deze absurd grote triple-A titel.

Dit is precies wat Arkham Knight waarmaakt in alles wat het doet. De spelwereld is groter, de combat is vloeiender, de vijanden zijn beter uitgewerkt, alles lijkt beter en groter te zijn dan zijn voorgangers. Eén van de grootste nieuwste toevoegingen is de Batmobile die door velen niet met open armen is ontvangen. Zeker aangezien Rocksteady veel reclame heeft gemaakt voor de auto is dat jammer. Daarnaast is dit de eerste Arkham-game die voor achttien jaar en ouders is, waardoor dit Batman avontuur grimmiger is dan ooit te voren. Hierdoor lijkt de game nog meer aan te sluiten op de comics en een beetje de vibe van de Christopher Nolan films te hebben. Dit zorgt ervoor dat de game zowel filmisch aanvoelt als spectaculairder dan ooit.

Dreiging over Gotham

Arkham Knight Foto 3Mijn grootste gebrek aan Arkham City was het ontbreken van dreiging. Ik had nooit het gevoel dat ik haast moest maken om de stad te redden. In Arkham Knight is het vanaf het begin duidelijk dat er veel levens op het spel staan. Het spel begint met de scène die we zagen op de E3, waarin een politieagent, onder invloed van de feartoxic van Scarecrow, mensen doodschiet in een restaurant. Scarecrow kondigt vervolgens aan dat hij de hele stad zal bombarderen met toxic, waardoor er paniek uitbreekt en alle inwoners de stad verlaten. Het is dan aan Batman om Scarecrow tegen te gaan en in zijn ‘laatste’ nacht de dreiging over Gotham te elimineren. En deze dreiging is groot, want Scarecrow werkt natuurlijk niet alleen. Naast zijn groep handlangers heeft hij ook de Arkham Knight onder zich. Deze gemaskerde vijand heeft een persoonlijke wrok voor Batman, waardoor je tot het einde blijft afvragen wie hij nou kan zijn.

Naast deze twee hoofdvijanden kent Arkham Knight ook veel subvijanden. Deze kunnen allemaal gevonden worden in de vele zijmissies die de game kent. Zo moet je Firefly tegenhouden van het in brand steken van gebouwen, Penguin dealt in wapens, Two-Face overvalt banken, en nog veel meer. Hierdoor heb je telkens het idee dat de dreiging die over Gotham hangt groot is, maar ook dat de slechteriken dingen doen die bij hun personages horen. Gelukkig staat Batman er ook in deze game niet alleen voor en wordt hij ondersteunt door zijn trouwe vrienden. Zo zie je terugkerende gezichten als Alfred, the Oracle en Robin, maar ook een nieuw gezicht in Lucius Fox. Dit is vooral een leuke toevoeging omdat hij Batman helpt bij het upgraden van zijn pak en zijn Batmobile. Waardoor je echt het gevoel heeft dat iedereen de rol speelt die op zijn lijf geschreven staat.

Controverse rondom de Batmobile

De gArkham Knight Foto 2rootste nieuwe toevoeging in de gameplay van Arkham Knight is de Batmobile. Er is veel controverse ontstaan rondom de toevoeging van deze auto/tank, en als ik eerlijk ben is dit volkomen terecht. Het gebruik van de Batmobile valt in twee segmenten uit te leggen. Aan de ene kant gebruik je hem als auto om van punt a naar b te rijden, daarin is het een goede (misschien niet noodzakelijke) toevoeging. Maar de andere kant is dat hij gebruikt wordt als tank en wapen om drones te verslaan. Hierin is de Batmobile saai en vooral heel erg langdradig. De gevechten veranderen vrijwel nooit en het enige wat de moeilijkheidsgraad omhoog gooit is het aantal drones dat je moet verslaan. Daarbij moet ook gezegd worden dat de Batmobile je echt door de neus geboord wordt. Telkens als je denkt ‘nu gaan we vechten’ krijg je een bericht van Alfred dat je waarschijnlijk beter de Batmobile kan pakken. Om het probleem nog erger te maken, één van de eindgevechten, die het beste had kunnen gaan zoals Deadstroke in Arkham Origins (misschien wel één van de beste gevechten ooit in een videogame), wordt afgedaan met twee segmenten aan Batmobile gevechten. Een bijzonder grote anti-climax.

Gelukkig is het rijden in de Batmobile wel leuk en zorgen een aantal zij-missies zorgen ervoor dat je hem op creatieve manieren moet gebruiken, ook al is het soms te vaak. Daarbij moet ook gezegd worden dat de gameplay van Arkham Knight voor de rest van de hoogste plank is. Gevechten lopen soepeler dan ooit, je zweeft gemakkelijk en hoog boven de straten van Gotham en je hebt allemaal nieuwe moves in huis voor silent takedowns. Het was nog nooit zo fijn om als Batman groepen vijanden uit te schakelen en angstig te maken door één voor één hun teams kleiner te maken. Leuke toevoeging daarbij zijn ook de missies die je moet afronden met hulp van anderen. Zo probeer je de Penguin tegen de houden samen met Nightwing en de Riddler samen met Catwoman. Je vecht dan zij aan zij en kunt samen een takedown uitvoeren. Dit zorgt voor hele indrukwekkende en vette gameplay-momenten.

Beste verwezenlijking van Gotham

Akrham Knight Foto 1Om dit allemaal te complimenteren heeft Rocksteady bijna het onmogelijke gedaan, de game ziet er namelijk niet normaal goed uit. De aankleding van de stad en zijn inwoners is zo goed verzorgt dat het bijna angstaanjagend is. Het gevoel voor detail en de liefde voor het materiaal waarop het gebaseerd is, druipt van het scherm. De variatie is daarin het sleutelwoord. De ene keer vlieg je hoog boven de daken van Gotham en zie je regen over de stad heen vallen. De andere keer rijd je met hoge snelheden door de straten heen in achtervolging van een stel slechteriken. Bijna alle grote namen uit het Batman universum kom je tegen en lijken allemaal met veel zorg behandelt te zijn. Datgene wat iedereen karakteristiek maakt, is terug te  vinden in hun persoonlijkheid. Van de jolige en kinderlijke Harley Quinn tot de serieuze en met zichzelf in strijd zijnde Two-Face. Alle stemmen en persoonlijkheden van de karakters zijn  weer van de bovenste plank.

Alles bij elkaar opgeteld is Arkham Knight een geweldige game die je als fan van Batman zeker niet mag missen. Alles wat het Batman universum zo geweldig maakt, lijkt in deze game voor te komen. Het is daarom jammer dat de Batmobile in sommige segmenten niet helemaal goed uitwerkt en te vaak gebruik wordt in de verhaallijn. Maar dat is een klein minpunt als je het vergelijkt wat de game voor de rest allemaal goed doet. Pak de game dus snel op en stap voor de ‘laatste’ keer in de schoenen van Batman om Gotham te ontdoen van zijn dreiging. Eén kleine aanrader (zonder spoiler) voordat je de game speelt is enkel dat je Batman: Arkham City hebt uitgespeeld. Daarna heb je geen enkel excuus meer om deze geweldige afsluiter van Rocksteady te spelen!

4 juli, 2015

95% Batman: Arkham Knight is het magnum opus van Rocksteady