BLACKHOLE: Complete Edition

Ontwikkelaar FiolaSoft Studio
Uitgever FiolaSoft Studio
Releasedatum 8 augustus 2017
Platforms Windows, Linux, OSX, PlayStation 4, Xbox One
Genres Platformer

Kom je met een platformer aan, dan kun je in onze redactie je hart ophalen want er zijn toch een paar fans van het genre. De meeste platformers worden dan ook goed gerecenseerd hoewel er toch streng naar gekeken moet worden. Als er ruimteschepen neerstorten op vreemde planeten zijn wij er als de kippen bij. Al helemaal wanneer deze game in een klassieke stijl word aangeboden met een korte maar hilarische inleiding. Zo kwamen wij bij BLACKHOLE uit.

Black Hole cleaners at your service!

BLACKHOLE: Complete Edition begint met een team van ruimtevaarders dat op missie gestuurd is. Om de aarde te redden is het team waar je mee begint de ruimte in geslingerd om zwarte gaten op te lossen zodat de aarde kan blijven bestaan. Dat gaat natuurlijk helemaal goed tot de laatste en het schip inclusief bemanning stort neer op een vreemde planeet. Jij bent echter de coffee guy en gek genoeg ook de enige die het ogenschijnlijk overleeft heeft. Gestrand op een vreemde planeet ga jij op zoek naar antwoorden, nanobots en je collega’s. Waarom zijn jullie precies neergestort en hoe kom je van een nagenoeg verlaten hoop ruimtesteen af? Jij gaat in ieder geval op onderzoek uit en dat niet alleen. Jij mag de kunstmatige levensvorm (AI) verstopt in een PDA meenemen op je reis. Dat levert ook weer de nodige leerzame situaties op.

Zes acts maar?

Laat er geen misverstand over bestaan, het prototype van Blackhole was al een lastige platformer en de game laat zich niet zo makkelijk besturen als bijvoorbeeld Mario. Denk eerder aan Super Meat Boy als het gaat om het bewegen. Aan de andere kant krijg je wel zes acts om je doorheen te worstelen. Deze acts bestaan uit een hub met ingangen die staan voor de verschillende speelbare levels. Dankzij de besturing ben je echter blij wanneer je klaar bent met de levels want deze zijn behoorlijk moeilijk te noemen. Het is ook niet een snelle platformer zoals bijvoorbeeld Rayman Legends maar gooit het ook over een boeg waarbij het nodig is om te onderzoeken, gangen te vinden en alternatieve routes te nemen. Iets wat een klassieke platformer natuurlijk wel vaker doet.

Nieuwe acts en nog moeilijkere levels

Om het geheel af te maken krijgt de complete edition op console er een DLC pack bij genaamd “The secret of the entity” Waarbij twee nieuwe acts geïntroduceerd worden en voor iedere act twee nieuwe extra moeilijke levels. Als jij je geroepen voelt om constant te sterven in het harnas dan is het checken van de DLC een must. Maar wij hadden al moeite genoeg met de opgaves die ons stonden te wachten in de basisgame.

Blackhole: Complete Edition weet echter niet te blijven plakken. En dat terwijl er op dit moment niet heel erg veel te doen is op platforming gebied en dat is jammer. De potentie is er om in dit genre en in dit universum een briljante game te maken. Blackhole: Complete Edition doet daar een aardig gooi naar maar de herhalingswaarde is niet heel erg hoog. Daarom dus ook maar een bijpassende score.

14 augustus, 2017

59% Prima platformer maar doet eigenlijk niets nieuws