Call of Duty: WW2

Ontwikkelaar Sledgehammer Games
Releasedatum 6 november 2017
Platforms Xbox One, PlayStation 4, Windows

Activision weet ieder jaar een grootse campagne op te zetten voor Call of Duty, maar de laatste jaren wil het maar niet vlotten met de games. Welke kant gaan ze op, en waarom niet terug naar de historie waar Call of Duty groot mee is geworden? Sledgehammer games dacht daar ook zo over en brengt de grootse terugkeer van de serie naar zijn roots. Weet Call of Duty anno 2017 dat ultieme world war soldier gevoel terug te brengen?

Glorious WW2

Het begint allemaal wanneer jij meevecht op het strand van Normandie. Jij als soldaat loopt in de voorste linies om zo Nazi Duitsland terug te dringen. De geschiedenisboeken vertellen eigenlijk de rest maar WW2 is enorm goed in beeld gebracht. Vanaf de eerste momenten in de open lucht voel je dat het menens is en door het terugdraaien van bepaalde beslissingen die eerder genomen zijn in de serie (zoals het automatisch terugbrengen van je levensbalk en sliden) voelt de game authentiek aan. De beide mechanieken zijn vervangen door oudere voorlopers zodat de gameplay ook wat meer richting de jaren 40 trekt. Zo moet je op zoek naar health packs, al dan niet toegeworpen door collega’s. En wil je sliden, dan schuif je niet meer met je voeten vooruit maar duik je face first de modder in. De eerste indrukken van de campaign van WW2 zijn dan ook erg sterk te noemen, en houden aan tot je door de campaign heen bent.

Een goede multiplayer met kinderziektes

Waar de single player campagne zeer de moeite waard is, heeft de multiplayer van WW2 nog wat schaafwerk nodig. Ben je eenmaal in een match dan kun je meestal wel redelijk spelen maar de multiplayer is in de meeste gevallen geplaagd door verbindingsissues. Met een concullega hebben we een aantal keer getest maar het kwam behoorlijk vaak voor dat wij elkaar niet konden joinen of zelfs gewoon helemaal bleven hangen in de multiplayer. Of je nou op Headquarters bent of niet maakte daarbij niet uit. Over Headquarters gesproken. De nieuwe sociale hub van WW2 is een geschenk uit de hemel. Wanneer je met de multiplayer begint spawn je automatisch in headquarters, alwaar je een aantal dingen kunt doen die je helpen in de multiplayer. Ook je Headquarters de plek om jouw loadouts en soldaten naar hartelust aan te passen. In eerdere titels zat dat altijd verstopt in wazige menu’s, maar in WW2 is er zo veel te doen rondom de multiplayer dat ze daar echt moeite in hebben gestoken en ondanks de vele verbindingsproblemen is dat zeker te zien.

Nazi zombies is back!

Nazi’s zijn verleden tijd, zombies vooral toekomstmuziek en wat doe je dan? Juist! Je pleurt de beide gegevens samen waar Nazi Zombies uitontstaat. Het is de Horde mode van Cll of Duty en voor wat het doet werkt het prima. Je begint meestal in een klein deel van een level en unlockt naarmate je verder komt steeds meer delen van een level. Daarnaast kun je ook verschillende upgrades vinden die verspreid liggen over de maps, en vallen zetten voor de zombies die in grote getalen op je af rennen. Gek genoeg lijkt het verhaal met de slechte netwerkverbindingen naar Activision bij Nazi Zombies een stuk minder te zijn. En maar goed ook want Nazi Zombies is de meest chaotische spelmodus die Call of Duty te bieden heeft. Ook ga je steeds betere wapens en upgrade krijgen naarmate het speelveld zich opent. Dat geld gelukkig ook voor de zombies waardoor een match al vrij snel aan de lastige kant blijkt te zijn.

Okay; De drie spelmodi hebben allemaal hun voor- en nadelen. Je bent Call of Duty beu na het zien van Battlefield 1 en je zoekt een nieuwe shooter fix. Toch raden wij met klem aan om toch naar Call of Duty: WW2 te kijken. Sledgehammer games heeft de pijn van de community weten te vertalen naar een shooter die de naam Call of Duty absoluut waardig is en sterker nog; Die wij gerust willen bestempelen als één van de betere, zoniet de beste Call of Duty tot nu toe. Is het slecht dat de multiplayer nog niet goed werkt? Natuurlijk, maar zoals wij gewend zijn van Activision zullen zij er bovenop zitten om de boel op de rit te krijgen. Nog een bijkomend voordeeltje. Call of Duty: WW2 is speelbaar met alle toeters en bellen die de PS4 Pro te bieden heeft (Xbox One X overigens ook!).

Call of Duty: WW2 weet een goede indruk achter te laten. Waar wij vorig jaar Infinite Warfare zelfs niet eens een review gegund hebben zijn wij dit jaar meer dan blij om niet alleen deze recensie te mogen schrijven en de lancering te vieren, maar ook nog eens te mogen genieten van een fantastische titel die de Call of Duty serie weer op de kaart moet gaan zetten. Is het de glorieuze comeback van Call of Duty? Wij denken van wel!

21 november, 2017

87% De glorieuze comeback van Call of Duty weet indruk te maken op vrijwel alle fronten.