De Blob

Ontwikkelaar THQ Nordic
Uitgever THQ Nordic
Releasedatum 17 november 2017
Platforms PlayStation 4, Xbox One
Genres Platforming, Puzzle

De Nintendo Wii was de geboorteplek van veel goede games. En ondanks dat de reputatie van deze console niet zo goed staat als de verkoopcijfers zijn er toch genoeg ontwikkelaars geweest met het lef om een originele titel uit te brengen. Sterker nog, er gaat een stukje Hollands glorie schuil achter deze titel. Nu heeft De Blob een remaster gekregen voor de huidige generatie consoles. Iets wat wij zeer toejuichen.

De Blob en monochromatische onderdrukking

Jij bent De Blob, een… Nouja Blob dus! En jouw stad is ingenomen door de I.N.K.T. Corporatie. Een kwaadaardige instantie die alle kleur uit de wereld wil vervangen. Gelukkig voor jou kun jij allerlei kleuren aannemen en die mengen om zo kleur terug te brengen in de stad waar jij wakker word. Dat doe je door puzzels op te lossen en missies te voltooien. Kleur is key in deze titelen mede door het succes van deze kleurige game is er ook een vervolg gemaakt (eveneens voor de Wii en diverse andere consoles maar wij hopen ook op een remaster van deel 2).

Net zo lekker als in 2008

Bijna 10 jaar na dato is De Blob erg goed opgedroogd. Het speelt nog net zo lekker en het kijkt vooral een stuk beter. Wel is er weinig tot niets gedaan aan de cutscenes waardoor de leeftijd er wel doorheen schijnt. Het doet echter niets af aan de ervaring die je voorgeschoteld krijgt. De game ziet er strak uit en speelt net zo lekker weg als 10 jaar terug. Is het een moeilijke game? Nee. De game is vooral gericht op kids en gamers die gewoon iets tussendoor willen spelen met een aparte vibe en een cartoonesk uiterlijk. Helemaal niets mis mee wat ons betreft. Ook kun je de game met maximaal 4 spelers lekker op de bank cooperatief spelen. Iets wat nog maar weinig PS4 games hebben en waar wij heel blij mee waren in het origineel. Dat is gelukkig ook op de PlayStation 4 bewaard gebleven.

Zijn wij nog wat tegen gekomen tijdens de speelervaring? Eigenlijk niet. Voor wie De Blob al gespeeld heeft op een andere console staat er een mooie opgepoetste versie van deze titel te wachten (inclusief bijvoorbeeld Trophies!) Het tweede deel had ondersteuning voor PlayStation Move en 3D Gaming maar wij vrezen dat deze features niet terug te vinden zijn in deze port. Gamers die De Blob nog niet kennen staat een frisse cartooneske puzzel platformer te wachten die tot in de puntjes verzorgd is.

De Blob is een remaster die wij niet zagen aankomen, maar wel een warm hart toedragen. De gameplay is simpel, doeltreffend, en op momenten uitdagend genoeg om de meeste gamers wel bezig te houden. Wel hadden wij graag ondersteuning voor de Move controllers gezien maar het is zo’n trouwe remaster dat je ons niet hoort klagen. Hopelijk kunnen wij binnenkort ook het tweede deel verwelkomen op de PlayStation 4.

20 november, 2017

72% Een erg geslaagde remaster / port voor de huidige generatie consoles