Ontwikkelaar Maxis
Uitgever EA Games
Releasedatum 17 november 2017
Gespeeld op Microsoft Xbox One
Platforms Xbox One, PlayStation 4
Genres Life simulator

Het is bijna niet voor te stellen maar The Sims als serie is inmiddels alweer 17 jaar oud. En na 17 jaar is de game nog steeds net zo populair als toen. Dat is gelukkig dan ook niet zonder reden. De life simulator met zijn unieke sfeer gebaseerd op Sim City weet keer op keer hordes casual gamers aan zich te binden. Ook met De Sims 4 lukt dat weer maar ook deze keer gaan EA Games en Maxis een stukje verder. De Sims 4 is uitgebracht op de Xbox One en PlayStation 4. Wij doken in het sociale leven ven The Sims en zette ons eigen sociale leven even op een laag pitje.

Dezelfde flow als de P.C.-versie

Er is een poging gedaan om de basisflow van De Sims 4 op consoles zo veel mogelijk hetzelfde te houden als de Windows versie en dat is gelukt. De Sims 4 begint met Create-a-sim, gaat vervolgens door naar het bouwen van jouw huis en bied vervolgens alle tools en mogelijkheden aan om jouw gemaakte Sims een sociaal leven te geven inclusief carriere, vrouw, babies, huisdieren en andere ongein. En alhoewel bij de console-versies de uitbreidingen nog missen voelt deze editie van De Sims 4 niet aan als een incomplete game. Sterker nog als je alle trophies/achievements wil halen dan kun je daar nog een hele batterij extra gameplay uit halen.

Console port geslaagd

De versie die je speelt met EA’s eigen Origin platform maakt natuurlijk gebruik van een muis en toetsenbord om te navigeren binnen de game. De port naar console heeft natuurlijk alleen nog maar controllers (al gaat dat veranderen) maar EA heeft een manier gevonden om het besturen van de game doeltreffend te maken. Dat doen zij namelijk door een tweelaags navigatiesysteem waartussen te wisselen is door op je “Change View” knop te drukken. Daarmee wissel je tussen het navigeren door menu’s en het navigeren door je game. Uiteindelijk levert die keuze een duidelijke navigatie op die goed werkt. Wel viel ons op dat het bewegen van de camera niet heel lekker ingesteld staat voor de mensen die shooters en dergelijke gewend zijn.

Zijn er ook nadelen aan de console-versies? Jazeker, al is het maar een kleintje en dat is dat er geen gebruik word gemaakt van cross saves tussen PS4, Xbox One en Windows. Daarmee was namelijk een groot euvel voorkomen. Het is nu niet mogelijk om op de consoles verder te gaan met jouw P.C.-versie van het leven dat jij hebt opgebouwd. Wij verwachten dan ook dat dat niet goed gaat vallen bij gamers die van platform willen wisselen en daardoor de verkopen niet zullen zijn wat EA van de console ports verwacht. Aan de andere kant zal De Sims 4 zich wel terugverdiend hebben inmiddels.

Overall impressie

De console versie van De Sims 4 voelt goed aan. De port is goed gelukt en het navigeren tijdens de game is goed opgevangen door het idee wat Maxis daar in heeft toegepast. Tijdens onze speelsessie hebben wij dan ook weinig anders opgemerkt dan dat. De Windows versie werkt al goed, en de console versie doet dat niet ander. Wij speelden op een originele Xbox One waarvan wij weten dat het niet de krachtigste console is maar de kwaliteit die de game levert laat dat niet zien.

De Sims 4 op console weet de algehele sfeer van de windows versie goed te kopieren naar het grote scherm. Het is jammer dat je niet door kunt met je huidige setting als je wisselt tussen platform maar ach, als dat het enige nadeel is ten opzichte van de originele versie dan weet je dat je de meest uitgebreide en mooie versie van De Sims in huis gaat halen. Heb je alleen maar een PS4 of Xbox One en zoek je een goede life sim dan ga je niet veel beter vinden dan deze game. En daarom trekken EA en Maxis een mooie score binnen.

24 november, 2017

81% De Sims 4 gaat aan de haal met het genre op de consoles en doet dat op een hele strakke manier.