Deadcore

Ontwikkelaar Grip Games
Uitgever Grip Games
Releasedatum 14-07-2017
Platforms PS4, X1
Genres First Person Platformer

Deadcore? Dat klinkt bijna als één van mijn favoriete muziekstijlen, snoeiharde gitaren, beukende drumlijnen en gruntende kerels op een doorgerookt podium terwijl de stofwolk van de moshpit het zicht voor de achterblijvers blokkeert. Ow.. Deadcore, geen Death Core… eens kijken wat dat dan is…

Komkommers

Deadcore is één van de vele remakes die uitkomen in de klassieke, jaarlijks terugkerende komkommertijd in de gamewereld. Developers wachten op het najaar, hebben zojuist de voorjaarsstormen overleefd en genieten van welverdiende rust en vakantie. Niks is minder waar natuurlijk, want er wordt keihard gewerkt aan de dikke releases van dit najaar. Om de consumenten dan toch maar enigszins tevreden te houden, worden er remakes en reboots uitgebracht. Dit gaat al jaren zo en dit zal ook voorlopig nooit veranderen. Niks mis mee, het geeft de consument ook weer een kans om gemiste games toch te kunnen spelen op de huidige consoles. Zo ook Deadcore, een first person adventure platformer met fps invloeden. Het doel van de game is om in elk level de top te halen van een toren, die natuurlijk bevolkt is met slechteriken, puzzels en platformelementen.

Switch wat??

De controls zijn bijzonder eenvoudig, je kan lopen, springen, double jump en kan dashen. Daarnaast heb je je Switch Gun, waarmee je platforms kunt activeren en badguys om kan leggen. Zeker later in de game komt het vaak genoeg voor dat je van één piepklein platform, moet double jumpen met dash zodat je extra ver komt, naar een ander piepklein platform terwijl er om de hoek een badguy aan komt vliegen. Terwijl je die neerhaalt, moet je als een idioot doorgaan omdat het platform waar je op staat, langzaam vergaat. Je zoek een platform die je een boost naar links kan geven, springt erheen, schiet ertegen en vervolgens word je geboost naar een platform in de verte. Eenmaal geland ontdek je dat de zwaartekracht hier anders werkt, waardoor alles ondersteboven is je jezelf goed moet oriënteren voordat je verder gaat.

Gelukkig krijg je gedurende deze hectiek regelmatig de kans om je rust te pakken op één van de vele checkpoints waar je dan ook weer respawnt als je doodgaat. En dat zal je, vaak. Dood zit in deze game in de kleinste hoekjes. Je kan natuurlijk verschalkt worden door één van de badguys, buiten de toren springen zodat je te pletter valt of gefrituurd worden door een laser. Lasers komen in verschillende soorten en maten, van statische stralen tot roterende rasters waar je op hoge snelheid tussendoor moet springen of vliegen. Één van de vele uitdagingen. Als het een keer voorkomt dat je misspringt en naar beneden lazert, kunnen er twee dingen gebeuren. Je kan doodgaan omdat je buiten de toren belandt of je kan binnen de toren blijven en zover naar beneden donderen dat je in een vorig level terechtkomt. Sad but true, maar dan moet je dus alles opnieuw doen, en sommige elementen zijn echt behoorlijk lastig.

Maar… waarom eigenlijk?

Het verhaal is in deze game echt heel ver te zoeken, het meeste wordt verteld door log entries die je gedurende je avontuur vindt. Het komt er op neer dat je door magnetische stormen op deze afgelegen plek bent beland en dat je enige uitweg zich bovenin een gigantische toren. Dat is je doel en daar wil je dus heen. Meer van het verhaal kon ik niet echt duidelijk krijgen, maar echt belangrijk is het ook niet. Het draait hier gewoon om de gameplay en de manier hoe de game in elkaar zit en dat zit voor beide wel goed.

Deze game is altijd uitdagend, altijd leuk om te spelen en je hebt het snel door. Binnen een paar uur heb je het uitgespeeld, waardoor deze game een vermakelijk tussendoortje is terwijl de developers doorwerken aan de dikke releases van dit najaar.

26 juli, 2017

76% Vet tussendoortje

Auteursinformatie: Johan Slootweg