Destiny 2: Curse of Osiris

Ontwikkelaar Bungie
Releasedatum 6 december 2017

Lange tijd heeft het geduurd voordat wij onze knoop hebben doorgehakt. Gaan wij woorden vuil maken aan Destiny 2’s DLC of niet? En met de nieuwe DLC genaamd Curse of Osiris is er weer genoeg om te vertellen over de game. Wat is er toegevoegd? Is er een nieuwe Raid? En hoe zit het met Strikes, Events, Story-based content en loot? En zijn alle negatieve berichten rondom de game terecht? Gamedomein’s furieuze Destiny fanboy deluxe trok de stoute schoenen aan en ging aan de slag met de DLC.

Welnu. Ongeacht of je Destiny 2 haat of lief hebt zul je tegen de onderstaande verhalen aan lopen. En gaan deze punten je uiteindelijk de parten spelen? De tijd zal het leren. Maar vooraf een waarschuwing voor de tere fanboy kinderzieltjes. Deze duik in het diepe heeft onze mening over de game veranderd.

Mercury, een bron van herhaling

Na de invasie van the Red Legion en het bevrijden van de laatste stad op aarde, het ogenschijnlijk ontploffen van de Traveler en een compleet irrelevante nieuwe Raid is het tijd voor een van de originele castleden van Destiny 2 om zich te laten bespelen. Osiris heeft verontrustend nieuws en het is aan jou om Osiris te redden en de ontwikkelingen van de Vex op Mercury ongedaan te maken. Je krijgt met de nieuwe DLC de toegang tot een piepkleine sociale wereld op Mercury die aangesloten is op de nieuwe sociale hub. Deze sociale hub was al te bezoeken in de eerste game na het winnen van de Trials of Osiris zonder zelf te verliezen. The Lighthouse is terug van weggeweest samen met Brother Vance, wiens doel is om de gebeurtenissen en missies op Mercury te begeleiden.

Osiris zit echter opgesloten in een constant veranderende wereld genaamd The Infinite Forest en dat Infinite Forest is het hele probleem van Destiny 2. Je krijgt er eigenlijk geen nieuwe planeet bij, maar slechts een schim van de andere planeten met een zogeheten Vex simulatie die ondanks dat de minimale verhalende componenten als random word aangeduid repetitief als wat is. Nee, bungie heeft zich er deze keer veel te makkelijk vanaf gedaan door Mercury het lachertje te maken van het hele Destiny universum. Sterker nog, wij durven te stellen dat er op Titan (En das alleen maar water mensen) meer te doen is dan op Mercury. Wat ons betreft een gemiste kans.

Curse of Osiris, weer een nagel in de kist van Bungie

En dat Bungie het er gemakkelijk vanaf brengt is te merken. Destiny 2 spelers de toegang ontzeggen tot content die al aangeschaft is door de DLC er als paywall voor te zetten. Content die alleen te koop is via Eververse, een gesloopt XP systeem… Bungie heeft een hoop shit over zich heen gekregen, maar laten we daar vooral niet stoppen. The Infinite Forest. Een bos met slechts enkele vertakkingen en een constante route per adventure, want tja, na de missies houd je alleen die adventures over. Drie om precies te zijn en hun Heroic counterparts. Dat betekent dus dat The Infinite Forest slechts zes routes buiten de verhalende content om heeft. En sterker nog, het Infinite Forest is niet te betreden zonder dat je een adventure geselecteerd hebt. Ook is het zo dat de routes in die adventures soms gelijk zijn aan de story. Oftewel voor een oneindige Vex simulatie is het flink gelimiteerd en erger nog, tot het irritante to repetitief.

Natuurlijk, je krijgt een nieuwe Multiplayer map, nieuwe wapens en gear om te verzamelen, een fatsoenlijke post-game manier om te zien welke specifieke wapens je verzameld hebt en als je mazzel hebt nog een nieuwe multiplayer map via de PlayStation exclusiviteit maar het feit is en blijft dat Destiny 2’s verdiende strepen uitgegumd zijn.

Het nieuwe Raid Lair

En dan is er nog het nieuwe Raid Lair, wellicht het enige positieve aan de nieuwe DLC, ondanks dat Bungie onder druk van de community een aantal dingen rechtgetrokken heeft. Het nieuwe Raid Lair gebeuren is te vinden bij de huidige Raid op de Leviathan. Het verhaal is namelijk dat de Leviathan per ongeluk de Vex mind heeft ingeslikt die voor de transformatie van Nessus moest zorgen. Deze nieuwe Vex Mind houd flink huis in de Leviathan, en dus is het voor jou en je fireteam de uitgelezen kans voor een flink potje sloopwerk. Bungie heeft aangegeven deze uitbreiding op de Raid te zien als een kleinere ervaring binnen de Raid en heeft de Crota’s End Raid van Destiny genomen als uitgangspunt. Het resultaat is een kleine maar krachtige squad-based ervaring die heel goed door had kunnen gaan als eindbaas voor de originele Raid.

Zo inspiratieloos als Curse of Osiris op vrijwel alle vlakken is, is het nieuwe Raid Lair er eentje om door een ringetje te halen. Een prima aanloop, een aantal schitterende situaties en visuals en een meertraps eindbaas zoals die ook te vinden is in Rise of Iron. Als endgame content misstaat het Raid Lair helemaal niet, en is het tot nu toe een van de visueel meest aantrekkelijke stukken die in Destiny 2 te vinden is.

Wat moeten we nu met deze DLC? Goedkeuren op een fantastische squad-based ervaring? Of finaal afstrepen als bagger omdat de DLC in zijn geheel de meeste irritaties van de eerste game weer terughaalt? Het spijt ons het te zeggen, maar wij gaan voor het tweede. Een aantal factoren in deze DLC zijn onvergeeflijk. Als je kijkt naar hoe Destiny was, en hoe Destiny 2 een aantal lagen van die mooi gevormde ui afpelt. Wij kunnen het niet verkroppen dat een game die open world had moeten zijn gebukt gaat onder betalende content, vele verkeerde designkeuzes en pure gemakzucht van de ontwikkelaar. Nee, deze DLC heeft alles bij elkaar een hele zure nasmaak, hoe mooi en slim de nieuwe Raid encounter ook mag zijn.

30 december, 2017

12% Zelfs als Destiny Fanboy moet je een beetje binnenmonds overgeven van hoe hard hier de spijker word misgeslagen