Destiny 2: Endgame review

Ontwikkelaar Bungie
Releasedatum 6 september 2017
Platforms Xbox One, PlayStation 4, Windows
Genres Shooter, MMO

Onze eerste indruk van Destiny 2 ging gepaard met een gematigd cijfer. Nu wij enkele weken verder zijn kunnen wij eindelijk de totale balans opmaken inclusief hetgeen wat de endgame van Destiny 2 te bieden heeft. Gaat het bestaande cijfer daadwerkelijk omhoog of blijft er een grote twijfel over? Wij doken in deze complexe endgame om te kijken waar alle ophef op slaat.

Voor deze aanvulling op onze review hebben wij gekeken naar de mogelijkheden en hoe de game om gaat met zijn endgame content en loot distributie. Er zijn een aantal opties om rekening mee te houden en uiteraard is het ook afhankelijk van jouw skills in Destiny 2 en wat je zelf wil. Uiteindelijk is het aan jou om te kiezen welke manier jij wil gebruiken om naar die level cap te komen.

Jouw endgame, op jouw manier

Waar de basiselementen van de game je maar tot een bepaald niveau brengen kun je kiezen om de endgame op jouw manier te voltooien. Wij vonden dat de snelste manier om snel te levelen een combinatie is van Milestones doen en het infusen van gear is. De Milestones lopen uiteen van het doen van public events op een bepaalde planeet tot het spelen van enkele matches in de crucible. Voldoe je aan de criteria van een Milestone krijg je een zogeheten “luminous engram”. Deze engrams bevatten gear die redelijk tot ver boven je eigen light level ligt zodat je snel vooruit kunt. Wij zijn inmiddels een maand bezig en zijn met maar relatief weinig moeite als 298. Doe je meer moeite en speel je hard door dan is de levelcap binnen handbereik, zelfs zonder de Nightfall Strike of de Leviathan Raid te spelen.

Om gear met een lager light level bij te schalen kun je coins inleveren bij de diverse vendors om zo betere legendary gear te krijgen die je kunt gebruiken om bij te schalen. Wat daar ook enorm bij helpt is het gebruik van de diverse legendary mods die te krijgen zijn. Helaas kun je pas vanaf 280 light zelf met legendary mods aan de slag maar daarvoor kun je met onder andere Luminous engrams redelijk snel naar 280 light komen, om vervolgens aan de slag te gaan met mods.

High-end activities en Leviathan

Aan de andere kant van het spectrum liggen de high-end activities en natuurlijk de leviathan Raid. Wil jij jezelf echt op de proef stellen? Dan kun je deelnemen aan activities die betere loot opleveren. In mindere mate kun je beginnen met het Heroic maken van de public events die te vinden zijn. Dat zijn normale public events waarbij er grotere vijanden of een extra objective verschijnt. Met deze activiteit kun je betere loot verdienen waaronder exotic engrams. Dat kan al eerder dan dat je een mega hoog power level hebt maar helpt wel mee in het vergaren van weapon parts, legendary gear in in een zeldzaam geval exotic wapens en armor.

Ben je wat verder dan kun je een poging wagen met de nieuwe Nightfall strikes. Deze strikes zijn voor guardians met een light level vanaf 240 en zijn een stuk lastiger dan hun reguliere broertjes, doordat vijanden sterker zijn en er diverse modifiers aanwezig zijn zoals in het eerste deel ook het geval was. De grote truuk in Destiny 2 is dat de Nightfall nu aan tijd gebonden is, en dat er bepaalde mechanics bedacht zijn om die tijd te verlengen. Ben je richting 300 light aan het gaan? Dan kun je de Nightfall ook op Prestige proberen voor een trophy.

Buitenaards raidgenot

De grote endgame klapper van Destiny 2 is de nieuwe Raid, genaamd “The Leviathan” en deze nieuwe Raid is dan ook meteen een raid met een haat-liefde relatie. Waar eerdere Raids nog vrij lineair waren is er nu gekozen voor een centraal plein met daaraan drie challenges (en de eindbaas), waarvan de drie challenges iedere week in een andere volgorde voorbij komen. Het is een hele technische Raid met een verhalend component en dat is nieuw voor Destiny 2. Fireteams van zes worden uit elkaar getrokken en het is vereist om goed te communiceren wil jij de eindstreep halen. En op een enkel technisch mankement na zijn deze nieuwe challenges niet onhaalbaar. Wel is het zo dat je moet houden van de nieuwe opzet.

Heb je de Raid gehaald? Dan heb je als het goed is wat sleuteltjes gekregen voor kistjes die onder de Raid omgevingen te gebruiken zijn. Buiten het mooie basis Raid landschap kun je in “The Underbelly” kistjes vinden die loot en Calus coins geven. Heb je de Raid uitgespeeld? Dan kun je op de tower een nieuwe vendor vinden die de Raid loot afgeeft.

Trials of the Nine

Geen zin in Raids, Nightfalls of Luminous Engrams farmen? Dan kun je je wagen aan Trials of the Nine, welke in Destiny 2 de vervanger is voor Trials of Osiris. Deze keer geen gekloot met het kopen van Tickets maar een open uitnodiging voor het meedoen aan de Trials…  De game mode? Elimination, de maps? Deze rouleren wekelijks. Een oneerlijk knalfestijn? Check! Onze ervaring met Trials of the Nine is ronduit waardeloos te noemen. Het is een knalfestijn waar de betalende orde ver bovenaan staat en waar zelfs de meest geoefende fireteams genadeloos kapot gemaakt worden door kleuters met een bepaald wapen. Waar Trials of Osiris nog een redelijke balans wist te vinden zijn de nieuwe trials niet interessant voor de meeste gamers. Ben jij echter een die-hard fan van Destiny’s Multiplayer dan kun je je daar aan wagen, net zoals Iron Banner, welke ook weer terugkeert.

Alleen? Check dan guided games!

Voor de Nightfall en de Raid is het mogelijk om gebruik te maken van Guided games. Het nieuwe zoeksysteem van Destiny waar single players hun matchende fireteams kunnen vinden voor de meest uitdagende activiteiten. tijdens onze avonden online blijkt dat Guided games nog niet heel erg druk bezocht is door fireteams maar wellicht komt daar nog verandering in. Het idee is goed en als het werkt, dan werkt het vaak ook goed. De uitdagingen blijven vervolgens lastig maar het feit dat jij een vaak goed ingespeeld fireteam bij je hebt laat zien dat Guided games kan gaan werken.

De endgame van Destiny laat je Destiny uitspelen op jouw manier.. Competitive? Check!, Squad based? Check! Of zelfs single player? Ook dat kan. Niets staat jou in de weg om het beste uit jouw guardian te halen zolang jij voor jouw guardian het beste pad kiest. Is daarmee de endgame van Destiny 2 beter dan van zijn voorganger? Waarschijnlijk niet voor iedereen, maar voor de meeste gamers wel. Geven wij Destiny een hogere score nu de endgame zich goed laat zien? Jazeker!

17 oktober, 2017

82% Destiny 2 is toch net wat beter dankzij de nieuwe endgame, die je op jouw manier kunt voltooien