Destiny 2

Ontwikkelaar Bungie
Releasedatum 6 september 2017
Gespeeld op Apple OSX
Platforms PlayStation 4 (Pro), Xbox One (X), Windows
Genres Shooter, Multiplayer

Met de launch party van Activision en Bungie nog vers in ons geheugen begonnen wij aan het verder uitbouwen van onze Guardian, althans… Voor de mensen die de beta en enig trailer werk bekeken hebben was het al duidelijk dat je aan het begin van Destiny 2 je light verliest. Maar is dat verliezen van je light en een nieuwe Cabal vijand voldoende om er een hele nieuwe game uit te persen? Ons Fireteam trok deze nieuwe wereld van Light door en deed verslag.

Deze review is geschreven op basis van de eerste week in Destiny 2. Nieuwe mechanics en veranderingen ten opzichte van het eerste deel zullen het leeuwendeel van onze review beslaan. De nieuwe Raid genaamd Leviathan recenseren wij pas als onze teamleden de raid gedaan hebben en er wat zinnigs over kunnen zeggen. Anders zou het namelijk niet eerlijk zijn!

Beter verhalend component

Dominus Ghaul pleegt een invasie op de laatste stad op aarde en neemt de Traveler gevangen. Heel fijn en aardig maar tegelijkertijd verliezen de guardians hun light. zelfs zo erg dat jij na de eerste missie niet eens door hebt dat je een handwapen op je rug hebt. Jawel! Compleet gedesoriënteerd en lightloos dwaal je door de straten van the last city op zoek naar de drie Vanguard guardians die in Destiny als de vergaderruimte op de tower constant bezet hielden. Echter de Vanguard is opgesplitst en is gaan zoeken naar antwoorden op de drie nieuwe planeten. Jij komt echter zelf in de European Dead Zone (EDZ) en diens sociale ruimte genaamd The Farm terecht. Vanuit daar lieg jij naar Titan, Io, en Nessus op zoek naar de Vanguard en een manier om Ghaul en zijn Red Legion om te leggen.Met het verhaal ben je in drie a vier goede sessies wel klaar maar omdat er nog zo veel meer te doen is rondom Destiny is het Bungie vergeven. Daarnaast is het nu zo dat je veel meer cutscenes en achtergrondinformatie krijgt. Waardoor het verhaal een stuk beter overgebracht word dan voorheen. Het is te zien dat Bungie geleerd heeft van de eerste game, ook al waren de verhalende componenten uit The Taken King en Rise of Iron al goed te noemen. Deze keer dus een hoop extra cutscenes.

Nieuwe activities!

Laten we beginnen met de opgefriste interface, je mag je guardian van de vorige game meenemen naar het tweede deel, onze EXO Titan ging bijvoorbeeld naadloos over naar het tweede deel. Na aankomst in de EDZ krijg je toegang tot de nieuwe director. Deze keer wel met een map van de huidige omgeving (met daarop een heleboel symbooltjes!) en de welbekende Destinations, waarmee je naar nieuwe planeten en playlists vliegt. De destinations zijn more or less hetzelfde gebleven maar de nieuwe maps daarintegen zijn een verademing. Je kunt zien waar je bent, je kunt fast travelen tussen locaties en er staan allerlei dingen op aangegeven. Missies, Quests en landing zones zijn altijd aangegeven op de map, evenals vendors (zelfs Xur!) en public events. Heel handig dus als je even wil sidetracken naar een bepaald event. Daarnaast heb je toegang tot nieuwe kleinere submissies genaamd Adventures. Deze adventures nemen je mee naar nieuwe omgevingen en nieuwe dingen om te doen in Destiny 2. De beloning voor deze events is wisselend dus het is altijd de moeite om er even naar te kijken.

Nieuw in Destiny 2 naast de adventures zijn de Region Chests en Lost Sectors. Region Chests zijn kistjes die alleen te vinden zijn op bijvoorbeeld Nessus of de EDZ. Daar zit dan ook vaak gear in die specifiek te vinden is op die plek. Evenals shaders en mods, komen we zo nog op! Lost Sectors zijn een soort arena’s met een sterke vijand die verslagen moet worden in ruil voor mooie loot. Deze zit verstopt in een afgesloten kist waarvoor het omleggen van de sterkste vijand in die arena vereist is. Het is een leuke afwisseling op de maps want in deze Lost Sectors is vaak qua uiterlijk wat meer moeite gestoken dan de reguliere overworlds. Je waant je op dat moment net even ergens anders!

Strike Playlist, Crucible en Trials of the Nine

Strikes zijn van de maps af gehaald waardoor je deze moet zoeken in hun aparte playlist in de director. Dat is dan weer een beetje jammer want deze hadden er best op mogen staan als een soort lost sector. Ze lijken immers heel erg op de lost sectors in opzet en geven eveneens lekkere loot weg. Verder is er niet heel veel te melden over de strikes. Ze zijn gebouwd met de betere strikes van het origineel in het achterhoofd (zoals de Shield Brothers) en ook de Nightfall Strike keert weer terug om het even wat moeilijker te maken. De Crucible is ook aangepast. Waar je voorheen kon kiezen tussen verschillende modi die rouleerde heb je nu de keuze uit twee opties, namelijk Quickplay en Competitive. Waar beide er voor zorgen dat je vrijwel alle multiplayer modi moet gaan spelen. Ergens is dat wel jammer want sommige van die multiplayer matches zijn gewoon onprettig om te spelen in hun opzet. Het is dus niet meer mogelijk om puur en alleen te kiezen voor control, of clash, of salvage… Het is nu dus door elkaar gegooid. De vraag is hoe lang dat goed blijft gaan.

Destiny 2's nieuwe Leviathan Raid, sommige mogen tot nu toe alleen maar kijken

Trials of Osiris is vervangen door Trials of the Nine. Geen pure elimination meer maar wel de mogelijkheid om verschillende modi te spelen zonder dat daar de normalisatieregels op van toepassing zijn. Ben jij al een grote sterke guardian? Dan heb je hier meer succes dan de wat minder sterker guardians. Deze keer dus ook multiplayer modi zoals control en countdown die speelbaar zijn in Trials.

Levelen is genieten

Een groot punt van kritiek op de vorige game was het levelen. In Destiny 2 is dat aangepakt door iedere engram en iedere vendor relevant te laten zijn voor wat jij doet. Natuurlijk kun je nog steeds kiezen wat je wil doen en nog steeds is de nieuwe raid de creme de la creme van Destiny 2. Maar je kunt zonder het spelen van de Raid ook mer gemak levelen tot aan het maximum. Geen endgame to win meer dus! Iedere keer als jij een Engram of gear piece oppikt dan word er gekeken naar jouw beste combinatie van gear en wapens en word op basis daarvan besloten hoe krachtig jouw nieuwe drops moeten zijn. Daardoor kun je heel snel een fatsoenlijk level beslaan en kun je met kleine effort bijvoorbeeld al meedoen aan de raid. Er zijn een heleboel mechanieken ingebouwd om jouw guardians tot een hoger level te krijgen, waar wij het later nog eens over gaan hebben. Bij dat levelen is het ook mogelijk om weapon en armor mods te gebruiken. Deze mods zorgen er voor dat jij je damage type of andere perks op een wapen kunt veranderen. Mods gelden per wapen en zijn een soort consumables. Eenmaal gebruikt krijg je ze niet meer terug. Datzelfde is waar voor shaders. Waar jij in Destiny nog onbeperkt gebruik kon maken van shaders zijn ook dat nu consumables. Deze shaders verdwijnen dus bij het overschrijven of wisselen van gear. Ergens heel irritant maar begrijpelijk zeker!

De eerste indruk van Destiny 2 is goed en ondanks dat wij wat moeite hadden met het doorploegen van het verhaal opent de game zich daarna een stukje verder zodat je wel blijft spelen. Dit compacte stukje game nodigt ook weer uit voor allerlei speculatie en dan is er nog de Raid waar wij binnenkort ook wat meer over gaan zeggen. First impressions last zeggen ze altijd en met Destiny 2 is dat een positieve indruk. Geen hoogvlieger, maar het begin van iets wat potentieel heel erg tof kan gaan worden! Let op, dit is slechts het eerste deel van onze recensie. In het volgende deel nemen wij de nieuwe Leviathan raid onder handen!

22 september, 2017

76% Het nieuwe begin van iets moois!