Destiny: House of Wolves

Ontwikkelaar Bungie
Releasedatum 19 mei 2015
Platforms Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, PlayStation 4

Onze first ever geschreven recensie op Gamedomein is er eentje over een game die zijn glans begint te verliezen. Destiny is een titel waar je van houdt, of waar je een enorme hekel aan hebt. Een tussenweg is er niet! Wat wel als een paal boven water staat is dat Bungie zijn stinkende best doet om Destiny plezierig te maken voor iedereen. Met de nieuwe expansion genaamd House of Wolves wordt het universum van Destiny weer een stukje verder uitgebreid, maar of dat nou zo’n goed idee was valt te bezien.

Net zoals bij de eerste expansion die de naam The Dark Below met zich mee draagt is ook House of Wolves een expansion die je niet hoeft te spelen om de rode draad van Destiny te volgen. Wat de expansions van Destiny doen is je de mogelijkheid geven om een subverhaal te volgen, gecomplimenteerd door een grote endgame activiteit. De House of Wolves uitbreiding heeft zelfs twee endgame activiteiten aan boord. Toch is ook het beknopte verhaaltje voorafgaand aan deze activiteiten interessant om te spelen. Als je de achtergrondinformatie op bungie.net er een beetje bij pakt leer je dat Destiny een game is waar verhaaltechnische wel over is nagedacht. Ook het verhaal achter de House of Wolves (Een groepje vijanden van het ras “Fallen”) is een verhaal dat prima in het Destiny universum past. De leider van de House of Wolves (genaamd Skolas) wil alle andere facties van de Fallen bij zich aan laten sluiten om zo een gevaarlijk front te vormen. Aan jou de taak om Skolas op te jagen en terug te sturen naar de Prison of Elders. De verhalende missies geven een klein showtje weg maar net zoals bij The Dark Below zijn het maar enkele missies en valt het op dat het verhalende component van deze DLC zelfs korter is dan die van The Dark Below.

Met deze expansion is het mogelijk om jouw Guardian (of guardians als je er meerdere hebt) door te laten groeien tot level 34. Dat is dus weer twee levels hoger dan The Dark Below. Ware het niet dat het onduidelijk en vooral oneerlijk is hoe dat moet gebeuren. Wapens zijn goed te levelen waardoor je meer schade doet, echter is het niet duidelijk wanneer je uitrusting mee groeit. Zeker ook niet omdat de bonussen nog steeds random zijn en er geen rekening wordt gehouden met welke rol jij als guardian vervult. Ben jij degene die het verschil heeft gemaakt? Dan lijkt het wel alsof het systeem voor de beloningen je zelfs straft. En dat zal voornamelijk een reden zijn om bij deze expansion af te haken. Doordat de bonussen op willekeurige tijden vallen kan het zijn dat jouw teamgenoten sneller op level 34 zitten dan jij, en dat jij zelf helemaal geen mogelijkheid krijgt om te groeien. Daardoor loop je vast en is het plezier in Destiny weg.

Het begint allemaal in de nieuwe sociale ruimte genaamd Vestian Outpost in het verste uithoekje van het huidige Destiny universum. Deze ruimte in de reef bied plaats aan diverse bekende activiteiten zoals de een bounty tracker, postmaster en cryptarch. Maar ook nieuwe gezichten zijn er te vinden. Zo is Petra Venj die al bekend was van de Queen’s Wrath gebeurtenissen nu een vast personage in de reef. Naast Petra Venj zijn er ook twee nieuwe peronages toegevoegd aan de Reef. Namelijk de twee contactpersonen voor de beide endgame activiteiten. Brother Vance is de contactpersoon voor alles wat te maken heeft met de Trals of Osiris, en Variks: The Loyal is de contactpersoon voor de Prison of Elders. Naast de nieuwe sociale ruimte zijn er bij Petra Venj nieuwe bounties te krijgen voor het vernietigen van bepaalde vijanden. Gamers die The Dark Below ook hebben weten dat op bepaalde plekken in de patrols eigenaardige dingen gebeuren. Van deze gebeurtenissen zijn er nu veel meer omdat ze ook daarwerkelijk bruikbaar zijn gemaakt. Teams van de Fallen plegen invasies op de Aarde en op Venus. Aan jouw de taak om deze vijanden uit te schakelen. Lukt je dat dan komt er een speciale schatkist tevoorschijn met ‘leuke’ bonussen. Zo krijg je vaak vrij goede wapens en in een zeer zeldzaam geval een sleutel die te gebruiken is in de Prison of Elders. Tijdens onze hele speeltijd (en dat is nogal wat) is er nog geen enkele sleutel gevallen terwijl diverse teamleden er al vijf of zes hebben kunnen gebruiken. Heel oneerlijk geregeld dus.

De expansions van Destiny moeten het echt hebben van de activiteiten die aansluiten op het eind van de verhaalmisses. In dit geval is er gekozen voor een dubbele endgame. De Trails of Osiris bied de fans van multiplayer gaming het hoofd door een zinderende competitieve modus te introduceren waarbij de skills van de spelers met elkaar gemeten worden. Wanneer de Trials beginnen (op vrijdag) krijg je van Brother Vance een strippenkaart waarbij het doel is om negen keer te winnen, of drie keer te verliezen. Gebeurt één van beide dan kun je de strippenkaart inleveren en krijg je een gepaste beloning. Deze beloning variëert van random bonussen verhult als postmaster pakketjes, wapens, of uitrusting die je Guardian een stukje dichter naar level 34 brengt. Haal jij negen overwinningen en nul verliezen? Dan mag je naar een derde sociale ruimte op Mercurius om daar je overwinningsbonussen te claimen.

Naast de Trails of Osiris is er nog een zogenaamde Horde mode toegevoegd genaamd Prison of Elders. In feite wordt je in een arena gedropt alwaar je drie grote aanvallen van een bepaalde soort vijand moet weerstaan. Lukt je dat dan moet je een nieuwe arena leeg spelen totdat je er genoeg hebt gedaan voor een baasgevecht. De Prison of Elders is te spelen in vier varianten tussen level 28 en 35. Al deze arena’s leiden uiteindelijk naar een schatkamer waar je nieuwe wapens en uitrusting kunt vinden. Heb je in de patrols een zogeheten treasure key gevonden? Dan kun je het grote altaar open maken voor nog meer bonussen. Het vervelende aan deze manier van werken is dat je voor het grote altaar overgeleverd bent aan de “random number generator” in Destiny. En deze is voor velen onvergeeflijk waardoor de leuke bonussen bijna niet vrij worden gespeeld. Zoals eerder al gemeld; In onze gehele speelsessie is nog geen enkele keer een sleutel gevonden. Daardoor is het groeien in Destiny nagenoeg onmogelijk gemaakt.

Naast de endgames zijn er nog een hoop kleine toevoegingen gedaan waar je eigenlijk niets van merkt. Nieuwe uitrusting en wapens zie je voorbij komen, maar ook de multiplayer in Destiny heeft weer een paar mooie levels er bij gekregen waardoor je ook daar weer een paar uur langer kunt vertoeven. Als extraatje krijgen we nog een extra Strike genaamd The Shadow Thief. De strikes worden vaak gespeeld en ook deze strike is weer een aparte. Je gaat op zoek naar een huurmoordenaar die zich bevind om een ruimteschip van de Fallen. Aan jouw de taak om aan boord te gaan van het schip en een eind te maken aan het level van deze Fallen Assassin.

Tellen we alles bij elkaar op bied de House of Wolves genoeg nieuw vermaak. Wel is het de vraag of zoveel willekeurigheid en herhaling gewaardeerd wordt door de spelers van Destiny. Veelal worden gamers genadeloos neergeslagen door deze willekeurigheid en is de lol er snel af. Ook de Trails of Osiris en vooral de Prison of Elders hebben daar last van. Zeker de Prison of Elders is een zorgenkindje want ondanks dat de eindmissies iedere week wisselen, zijn de arena’s iedere keer exact hetzelfde en worden alle vijanden op exact dezelfde plek de arena in geschopt. Daardoor ben je na drie of vier keer echt uitgekeken op deze spelmodi. Daar is meer willekeurigheid dus wel gewenst maar juist op de plekken waar je willekeurigheid verwacht mis je het. Destiny’s nieuwe update slaat de plank dus flink mis. Laten we hopen dat de volgende update spelers weer naar de game weet te trekken.

4 juni, 2015

55% House of Wolves is een prima update, maar niet voor iedereen.