Devil May Cry 4 Special Edition

Ontwikkelaar Capcom
Uitgever Capcom
Releasedatum 23-7-2015
Platforms PlayStation 4, Xbox One & pc
Genres Hack and Slash

Een jongeman met wit haar, gekleed in het zwart met rood loopt rustig over een conferentie. Aarzelend loop ik erop af, want ik wil toch weten wie hij is. Misschien valt er wel zaken mee te doen. Ik vraag naar zijn kaartje en zijn naam. Met een dodelijke blik kijkt hij mij aan, maar zegt dan toch zijn naam. Wellicht kan ik ook wat voor hem betekenen. Zijn naam is Nero en geeft zijn kaartje af. Demonenjager zegt de naam. Hij is op zoek naar Dante. Hij heeft een priester vermoord en of ik hem wil helpen?

DEVIL MAY CRY 4In Devil May Cry 4 speel je in het begin niet met Dante, maar met Nero. Tijdens een ceremonie in een operahuis wordt de priester vermoord door Dante. Nero blijft vol onbegrip achter en is op zoek naar antwoorden. Het verhaal is uiteraard niet veranderd. Het blijft tenslotte een remasterde versie van het eerste deel. Toch zijn er een aantal dingen toegevoegd. Het is namelijk mogelijk om met drie nieuwe karakters te spelen, te weten: Vergil, Lady en Trish. Ieder hebben hun eigen speelstijl. Lady is bijvoorbeeld niet al te snel, maar heeft wel een aantal sterke ranged weapons tot haar beschikking! Vergeleken met de andere speelbare karakters is deze erg sterk. Trish daarentegen is weer behoorlijk vlot. Dat is ook nodig, want Trish is het meest kwetsbaar van iedereen. Vergil zoekt de gouden middenweg op. Hij probeert zowel kracht als snelheid te combineren. De favoriet van Nero blijft de melee. Nero heeft wel een paar guns tot zijn beschikking, maar die dienen eigenlijk vooral om combo’s aan elkaar te rijgen. Wil je echt heel makkelijk combo’s aan elkaar rijgen, zet dat dan de automatic mode aan. Dit zorgt ervoor dat iedereen op een eenvoudige manier combo’s kan maken. Dit maakt het vooral interessant voor de mensen die niet zo goed zijn in het spel. Wil je het helemaal makkelijk maken, dan is er nog een Human Mode toegevoegd maar daartegenover staat weer een extra moeilijke modus voor de doorzetters. Voor ieder wat wils! De controls zijn zelf iets soepeler gemaakt zodat je verzekerd bent om door deze moeilijke mode doorheen te komen. Helaas hebben ze geen goede oplossing geboden voor het dodgen wat nog steeds niet fijn werkt. Het liefste had ik een roll toegevoegd zien worden aan de rechter joystick, maar helaas. Je zult nog steeds gebruik moeten maken van een soort halve salto om de aanvallen van de tegenstander te ontwijken.

Ondanks dat het spel in 2008 is uitgekomen, speelt het spel nog heerlijk weg. Helaas zijn er nog wel een aantal dingen waaraan je kan merken dat het begin vorige generatie is uitgekomen. Zo respawnen vijanden wanneer je terugkeert in een room. Dit zorgt voor onnodige frustratie, want het kan zomaar zijn dat je in deze room bent beland doordat je verkeerd hebt gesprongen.  Ook de graphics zijn niet echt geweldig. Het zou zomaar ook nog op een PlayStation 3 of Xbox 360 opnieuw worden uitgebracht. Het zijn vooral de details die in het oog springen. Gelukkig zijn de graphics in zijn geheel wel verbeterd dan het origineel, maar dat mag je toch ook wel verwachten? Het origineel is tenslotte begin 2008 uitgekomen! Uiteindelijk draait het toch om de gameplay en dat zit wel goed bij Devil May Cry 4.

Devil May Cry 4 Special Edition speelt, zoals we gewend zijn van de DMC-serie, ontzettend lekker weg. De controls zijn soepel, reageren vlot en de combo’s zijn met een gemak aan elkaar te rijgen. Het grootste kritiek wat er is, is de dodge. Deze werkt niet lekker en had beter alleen aan de rechter joystick gekoppeld kunnen worden. Capcom heeft een boel opties aan deze remaster toegevoegd, wat je toch niet vaak ziet bij een heruitgave. Veel kudo’s, want de toevoegingen zijn ook daadwerkelijk van toegevoegde waarde! De vrijheid hoe je wilt spelen is nu veel groter dankzij de nieuwe personages. Ook kan je de moeilijkheidsgraad nog meer aanpassen aan je wensen. Helaas voelt de game her en der wel verouderd aan, maar dat mag de pret niet drukken. Devil May Cry 4 Special Edition is een toffe remaster, waar vele ontwikkelaars een voorbeeld aan mogen nemen. Well done Capcom.

24 juli, 2015

78% Devil May Cry 4 Special Edition is een toffe remaster, waar vele ontwikkelaars een voorbeeld aan mogen nemen.