Ontwikkelaar Arkane Studios
Uitgever Bethesda Softworks
Releasedatum 15-09-2017
Gespeeld op Microsoft Xbox One
Platforms Windows, Playstation 4, Xbox One
Genres Action-Adventure, Stealth

De Dishonered serie is nog niet zo lang in ons midden en nu, een jaar na deel twee, ligt Dishonered: Death of the Outsider al in de schappen. Is dit teveel van het goede of kunnen we er juist geen genoeg van krijgen?

Ondanks dat de serie pas vijf jaar bestaat, is het er eentje die hoog aangeschreven staat. De serie staat bekend om prachtig level design en indrukwekkende “speel-op-jouw-manier” mogelijkheden. Veel andere spellen spreken van “keuze in manier van spelen”, maar alleen de Dishonered serie maakt die belofte echt waar.

Speel – ook dit deel – op jouw manier

Ook Dishonered: Death of the Outsider geeft je weer de mogelijkheid om omgezien en zonder iemand aan te raken een level door te komen. Wat een heerlijk gevoel geeft het halen van die challenge toch altijd. Voor degenen die meer houden van een gewelddadige en bloederige route zijn er ook genoeg opties, door het uitgebreide combat systeem en verschillende gadgets.

Dishonered: Death of the Outsider - Review - Gamedomein - Screenshot two

Billie Lurk

In het derde spel in de reeks neem je de rol aan van Billie Lurk. voor wie deel één en twee inclusief DLC hebben gespeeld zal die naam bekend voorkomen. Gelukkig wordt er voor nieuwe spelers in de serie genoeg aandacht besteed aan de achtergrond van de personages. Verder brengt Billie vernieuwing in Dishonered: Death of the Outsider door twee nieuwe krachten. De eerste is een soort voorverkenning waardoor je vijanden alvast kan taggen. Maar de tweede is indrukwekkender. Hiermee kan je namelijk de gezichten stelen van bewusteloze personages. Dit zorgt voor een heel nieuwe reeks aan mogelijkheden omdat je je nu niet alleen meer in het donker hoeft te verstoppen.

Level design

Waar de serie dus bekend om staat en wat ook Dishonered: Death of the Outsider weer heel goed neerzet, is het level design. Er zijn altijd veel verschillende routes die naar je doel leiden en het is aan de speler om te kiezen. Wil je gaan voor de zichtbare en vaak moeilijkere route? Of wil je het level helemaal uitpluizen en de sleutels en/of buizensystemen vinden waardoor je het jezelf makkelijker kan maken? Ook kan je het jezelf makkelijker maken door alle aanwijzingen, zoals gesprekken van de AI, boeken, graffiti enz. goed te bestuderen. Levels voelen nooit leeg en zijn altijd rijk gevuld met unieke details.

Dishonered: Death of the Outsider - Review - Gamedomein - Screenshot one

Dishonered: Death of the Outsider

… is een must voor alle fans van de serie, maar ook voor nieuwkomers. Het maakt niet uit of spelers houden van stealth of actie. Beiden zullen hier veel plezier aan beleven. Met een indrukwekkende presentatie en sterke voice overs wordt er een pakkend verhaal neergezet. Dishonered:Death of the Outsider is niet een volledig hoofdstuk in de reeks en is daarom ook niet deel drie. Dit betekent dat het spel wat korter is dan we gewend zijn: zo’n 6-10 uur speeltijd. Gelukkig wordt het spel dan ook verkocht voor een zachter prijsje.

4 oktober, 2017

80% In alle opzichten nog steeds indrukwekkend

Auteursinformatie: Oscar Meijer