Dragon’s Dogma: Dark Arisen

Ontwikkelaar Capcom
Uitgever Capcom
Releasedatum 3 oktober 2017
Platforms PlayStation 4, Xbox One
Genres Action RPG

Dragon’s Dogma is al een oude titel. Sterker nog, met zijn 5 jaar op de klok mag de game zich al bijna retro noemen. Toch heeft de game een mooie transformatie ondergaan is mag Dragon’s Dogma zich nu eindelijk profileren op de huidige generatie consoles en een nieuwe generatie gamers die deze prima Action RPG heeft gemist.

Onderscheidend in opzet

Het herhaal en de content is hetzelfde gebleven als de laatste release op de PlayStation 3. Toch was Dragon’s Dogma ten tijde van zijn release onderscheidend in het feit dat er allemaal klein geinige dingen te vinden waren in het gevechtssysteem zoals het berijden van en klimmen op beesten en vijanden. Ook was het mogelijk om op bepaalde plekken van vijanden een bepaalde status te bereiken, zo konden trollen omvallen zodat zij liggend aangevallen konden worden. Er is heel veel te vertellen over het levelen en de combat in Dragon’s Dogma: Dark Arisen maar voor diegene die de game al hebben gespeeld is er niets nieuws te vinden. Dezelfde innoverende opzet is anno 2017 niet meer zo innoverend waardoor je nu naar een vrij standaard action RPG zit te kijken. Onder de motorkap lijkt de combat wel vloeiender te lopen dan op de PS3 maar dat moet ook.

Grafisch niet bijzonder

Kijk je verder dan gameplay mechanics, combat en verhaal dan hou je graphics over. Graphics die ten tijde van de PS4 Pro en Xbox One X toch echt om aandacht vragen. En ondanks dat er een hoop is gesleuteld met de nieuwe resources (en een zichtbare verbetering toch te zien is) haalt de game het niet bij andere remasters van RPG’s. Daar gelaten, het is nog steeds een solide game, maar als je er naar kijkt dan zie je letterlijk een PS3 game die in 2012 ook al niet een van de mooiste moet zijn geweest. Enfin, de game komt nu eenmaal naar de nieuwe generaties met een verlaagd prijskaartje en dat mag ook wel aangehaald worden. Het is in deze generatie niet meer de high-end titel die het op de PS3 had moeten zijn maar een budget titel met een behoorlijk lange speelduur.

Onze ervaring met Dragon’s Dogma is dan ook niet heel erg spannend. Het is leuk dat de game met een gereduceerd prijskaartje op de PS4 en Xbox One te spelen is, maar wij hadden het ook niet erg gevonden als de game het niet had gehaald. Een geheel nieuwe Dragon’s Dogma titel had waarschijnlijk meer hoge ogen gegooid maar hopelijk heeft Capcom deze zet gemaakt om te kijken hoe goed de game het nog zou doen, and it shows. De game zit in het huidige gaming landschap aan elkaar met middelmatigheden die inmiddels toch echt zichtbaar worden. Een poetsbeurt zoals deze is gewoon niet heel spannend ondanks dat de gameplay en het verhaal wel weer opvallen.

Dragon’s Dogma: Dark Arisen weet op de PS4 en Xbox One niet heel erg te scoren, als je een eerdere versie hebt dan kun je deze nieuwe best laten liggen. Heb je de game nog niet gespeeld is het ook maar de vraag of je dat anno 2017 nog wilt. De game is in basis hetzelfde gebleven waardoor deze onderscheidende RPG interessant wordt. Het enige probleem hier is de rest van het gaming landschap. Op vrijwel alle vlakken is deze RPG al voorbij gesneld door betere en grotere titels, die ook nog eens een grotere houdbaarheid hebben. Maar heb je nog 25 euro over en zoek je nog een RPG die in de afgelopen vijf jaar nog iets nieuws wist te doen, dan is deze titel waarschijnlijk wel interessant voor jou.

14 oktober, 2017

60% Een voldoende maar toch voelt deze remaster te makkelijk