FIFA 18

Ontwikkelaar EA Canada
Uitgever EA Sports
Releasedatum 29-09-2017
Platforms PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 3, Xbox 360, Windows & Nintendo Switch
Genres Sport

We hebben ondertussen al een hoop sportgames gehad en ik heb er voor Gamedomein ook al veel mogen recenseren dit jaar. Wat opvallend is, is dat vrijwel alle games zowel grafisch als qua gameplay hoge ogen gooien. Maar er worden alsnog rare fouten gemaakt, zoals de micro transacties van NBA 2K18. Het leuke is wel nu dat PES een meer dan goede game heeft neergezet en de bal echt bij FIFA ligt in deze. Waar FIFA nu alweer jarenlang de dienst uitmaakt, komt PES nu keihard terug. En dit terwijl FIFA al een tijdje geen grote stappen meer maakt, of zelfs durft te maken. Goed dus dat de concurrentie het zo goed doet en dat ze zich echt van hun goede kant moeten laten zien. Genoeg reden om snel te kijken hoe FIFA 18 is geworden dus.

Wat meteen vanaf het begin opvalt is de aankleding. Waar PES vrij stijf aanvoelt, is FIFA bijzonder stijlvol. Een intro met Atlético tegen Real laat meteen een derby zien, met goals van Griezmann Ronaldo. Waarna er een overtreding wordt begaan op Ronaldo. Hier wordt de speler in de schoenen geplaatst van een van s’ werelds beste voetballer. Om vervolgens deze bal, in mijn geval, stijf in de kruising te schieten. De toon is meteen gezet, het stadion ontploft en de spelers rennen allemaal naar Ronaldo die zijn karakteristieke Siiiiii uitschreeuwd. FIFA schreeuwt om aandacht, en krijgt deze ook meteen. Het verdient het eerlijk gezegd ook, want de aankleding, het geluid, alles pakt je meteen bij je kladden. Maar na dit mooie intro begint de wedstrijd echt en mag Atlético de bal nemen. Dan begint de wedstrijd pas echt.

Een slordige stap achteruit

Laat ik beginnen met te zeggen dat FIFA 17 mij nooit helemaal gegrepen heeft. Vanwege mijn jaarlijkse voorkeur, heb ik de game wel uitbundig gespeeld, maar het had nooit dat kleine beetje extra. Met deze overgebleven gevoelens ging ik dan ook FIFA 18 in. En dat is misschien een negatief uitgangspunt, maar ik heb niet het gevoel dat 18 een stap vooruit is op gameplay gebied. Er zijn wat veranderingen aangebracht die overall in mijn ogen niet tegen goede zijn uitgepakt. Zo zijn de beste spelers echt zwaar overpowered, waardoor je met deze spelers echt over kleinere teams heen walst. Sterker nog, de game is zo aanvallend ingesteld, dat het soms zelfs beter is met vier aanvallende middenvelders te beginnen. Dit wordt gecomplimenteerd door wat aanpassingen in de gameplay die aanvallen sneller maken, maar de balans met verdedigen verslechteren.

De aanval is namelijk zo sterk, dat de verdediging ook als een huis moet staan. En dat staat het zeker niet. De draaicirkels van de spelers lijkt nog slomer dan in FIFA 17 en om het nog erger te maken is het afpakken met rondje nu met een krachtbalk. Hoe langer je rondje indrukt, hoe harder de tackle wordt. Op papier misschien een goede toevoeging, maar in de praktijk vliegen de spelers je echt om de oren. En zeker grote jongens als Messi en Ronaldo. Het is me dan ook meerdere keren overkomen dat uitslagen als 6-5, 7-3, etc. op het scorebord verschenen. Leuk voor vermaak natuurlijk, maar totaal niet realistisch. Uiteindelijk ben ik erachter gekomen dat je beter mensen van de bal kan lopen of kunt onderscheppen, maar tackelen zou in mijn ogen een groter onderdeel van de game moeten zijn.

Tot in de kleinste details

Wat de game dan wel weer heeft, is dat het tot in de kleinste details verzorgd is. Alle spelers zien er weer goed uit, veel coaches lijken nu ook, en echt absurd veel teams en stadions zijn terug te vinden in de game. Ook modi als The Journey zijn terug te vinden, en zijn misschien niet heel speciaal qua inhoud, maar het is leuk dat de keuze er is. Ook FUT is weer even spectaculair en groots aanwezig, waardoor je tegen het totaalpakket van FIFA bijna niet op kan. In dit opzicht is FIFA ook echt een stap vooruit gegaan, en alles lijkt ook nog eens sneller toegankelijker. Dat maakt het alleen maar slordiger dat op het punt wat het belangrijkst is, FIFA een stapje terug moet doen. Hopelijk kijken ze dit jaar met een schuin oog naar de concurrentie en kunnen ze volgende jaar weer de stappen maken die een game als deze nodig heeft.

Ook al maakt FIFA dus een slordig stapje terug, is de game natuurlijk nog steeds bovengemiddeld goed. Ik heb me echt al uren vermaakt met verschillende modi en het bekijken van alle clubs die de game me te bieden had. Daarbij helpt het ook dat de aankleding zo goed verzorgd is en dat alles terug te vinden is in de game. Toch moet FIFA echt waken voor gemakzucht en eens goed gaan kijken wat de concurrentie te bieden heeft. Want als het zo doorgaat dendert die concurrentie straks echt over FIFA heen, en dan heb je enkel je aankleding. Die tijd is gelukkig nog lang niet aangebroken en FIFA heeft in de afgelopen genoeg goodwill opgebouwd. Gelukkig is FIFA 18 een prima game geworden, ook al mogen we van deze franchise zeker wat meer verwachten.

10 oktober, 2017

80% Een slordige stapje terug