Fire Emblem Warriors

Ontwikkelaar Koei Tecmo
Releasedatum 28 september 2017
Genres Action RPG

Fire Emblem als merk is een serie van games die al lang bestaat maar waar een hele tijd maar weinig mee gedaan is, tot een tijdje terug. De serie werd uit de mottenballen gehaald en werd opnieuw uitgebracht. Het eerste deel in die serie was gek genoeg Tokyo Mirage Sessions #FE, een spin-off, en later kwamen daar enkele volledige Fire Emblem titels bij. De Nintendo Switch is nu aan de beurt met wederom een spin-off, en wel een spin-off die met de Legend of Zelda serie ook is gedaan,.. Is de Warriors serie een passende match voor Fire Emblem?

Fire Emblem Warriors is rammen

Zoals alle Warriors titels die uit de stal van Koei Tecmo komen is ook Fire Emblem Warriors een typische Warriors game. De gameplay van de Warriors serie komt ook hier weer glansrijk naar voren als de dominante manier van spelen, echter is het verhalende component de grote variabelen. Uiteraard komen er ook allerlei Fire emblem personages terug die allemaal speelbaar zijn. Denk daarbij aan Marth, Lucina, en Rowan. Zoals je hoort lopen de verschillende tijdlijnen van Fire Emblem in deze game door elkaar. De personages worden allemaal redelijk slim aan elkaar gelinkt en vechten zij aan zij het kwaad de deur uit. Dat vechten gebeurt op spectaculaire wijze. De acties die je uitvoert zijn zelfs zo’n grafisch spektakel dat de game in op het schermpje van de Switch de aandacht trekt van de mensen op je heen. Wij speelden de game vooral onderweg en dan merk je dat de felle bewegingen op het scherm van de Switch de aandacht trekken.

I came here for the plot!

Maak je niet druk, er is genoeg verhaal aanwezig in Fire Emblem Warriors om je lang bezig te houden. Net zoals in Hyrule Warriors is er een origineel verhaal bedacht rondom de serie en komt dat goed naar voren. Bij Fire emblem Warriors is het verhaal echter zo interessant dat je alleen om die reden al door wilt spelen. Gevechten duren zo’n 15 tot 30 minuten waarbij je voor, na, en tussen de verschillende stappen allerhande achtergrondinformatie toegespeeld krijgt. En het verhaal is nog vrij complex ook. Het begint allemaal met Rowan en Lianna die verstrikt raken in een aanval op het koninkrijk Aytolis. Vanuit daar beland je in een stroomversnelling waarbij ieder personage zijn eigende passende introductie en backstory krijgt. Verhalend gezien haal je met Fire Emblem Warriors een sterke game in huis die je echt gespeeld moet hebben…

RPG elementen en combat

Fire Emblem Warriors is een typische Warriors game, wat niet alleen een soort grid based landjepik betekent, maar wat ook betekent dat er een hoop te doen is op het RPG vlak. Je kunt alle personages in met een driedelige upgrade tree voorzien van een hoop extra perks. Deze voordelen zijn verdeeld in Attack, Defense, en Boost. De drie lagen hebben hun eigen materialen nodig. De materialen pik je uiteraard op wanneer je aan het vechten bent. Dat vechten gebeurt dus zoals gezegd op een soort landjepik manier. Er is een omgevingskaart waarop allemaal outposts en strongholds staan. Het is aan jou de taak om tactische posities en outposts over te nemen en je zo een weg te knokken naar een baas, een positie of een uitgang. Het knokken is redelijk simpel in elkaar gezet en her en der kom je ook gewoon met gemak weg met button bashing. Speel je op normal of hoger dan bied de tegenstander een geduchte tegenstand waardoor het vaak de vraag is of je een missie haalt. Haal je een missie niet dan mag je vaak toch een deel van de loot houden. Zo kun je je personages weer levelen en het nogmaals proberen.

Je kunt je loot niet alleen gebruiken om direct wapens te wisselen van de personages, maar ook om je level te verhogen door missen van de upgrade trees. Het is daarnaast ook mogelijk om wapens en perks samen te voegen voor nog betere en sterkere wapens. Een aantal van deze mechanieken zijn dan ook overgenomen uit Hyrule Warriors maar dat is ook niet gek. Warriors titels lijkt altijd heel erg op elkaar.

Missie grid

De verschillende missies die je kunt doen zijn verspreid over het koninkrijk Aytolis. Het verhaal splitst zich soms op zodat je twee of drie vertakkingen hebt om uit te kiezen. Het is niet bepalend voor het verloop van het verhaal welke missies je eerst doet. De vertakkingen komen vaak weer samen tot een grotere climax. Wel bied het de mogelijkheid om een bepaalde missie op een ander moment te doen. Je krijgt ook gelijk een goed idee van de situatie in Aytolis. Als er al meerdere vertakkingen in meerdere gebieden nodig zijn om de dreiging af te wenden dan is onze groep met personages duidelijk een wanhopige strijd aan het uitvechten. Naast de missies zijn er ook nog History missions te vinden vanuit het hoofdmenu die meer inzicht geven in de backstories van andere personages. Sommige personages kunnen tijdreizen en dat bied mogelijkheden voor een uitgebreide sublaag in deze game.

Fire Emblem en de Warriors serie zijn vooral een betere match voor elkaar dan The Legend of Zelda. Fire Emblem Warriors voelt veel meer als een consistente game waar over is nagedacht dan Hyrule Warriors. En begrijp ons niet verkeerd. Beide titels zijn geweldige games voor de mensen die gewoon willen rammen en niet zitten te wachten op het zoetsappige van hun eigen games. Maar je moet daarnaast ook in het achterhoofd nemen dat de basis voor deze nieuwe Warriors titel een game is die sowieso al heel erg put uit oorlogsvoering en een hele diverse cast met een krachtig richtingsgevoel. Voor ons voelt deze match tussen Fire Emblem en de Warriors reeks aan als een match made in heaven.

Objectief gezien is het duidelijk. Fire Emblem Warriors is een hele sterke game geworden, en niet alleen dat. De Warriors games zouden system-sellers moeten zijn. Niet alleen voor Wii U maar ook de Switch heeft echt baat bij een wat meer volwassen game zoals Fire Emblem Warriors. Wij zijn erg blij dat Nintendo hun franchises wil uitlenen aan Koei Tecmo en dat de tweede game in de Nintendo Warriors reeks een hele succesvolle blijkt te zijn.

28 oktober, 2017

85% Fire Emblem Warriors is zo'n game waar je een Nintendo Switch voor koopt.