GOD WARS: Future Past

Ontwikkelaar Kadokawa games
Uitgever NIS America
Releasedatum 16 juni 2017
Platforms PlayStation 4, PlayStation Vita
Genres Strategy RPG

Zo nu en dan word er zo’n game aangeboden aan ons team waarvan je denkt: Oh jee, wat moeten wij hier nu weer mee! In de meeste gevallen zijn dat de titels die een wat minder populair genre hebben. GOD WARS: Future Past valt in het straatje van strategische RPG’s zoals Mario x Rabbids en Natural Doctrine. Maar hoe stoffig is dit genre nou, en heeft GOD WARS met deze titel een noemenswaardige plek in het gaminglandschap?

Klassieke strategische actie

Het ligt niet zozeer aan het genre bij GOD WARS: Future Past. NIS America steekt wel vaker games in een wat meer klassiek jasje om zo bijvoorbeeld de PlayStation Vita ook te kunnen servicen en daar zijn wij blij mee. Deze game bestaat vooral uit een aantal grote schaakborden waar diverse personages te vinden zijn die je om de beurt over het veld kunt bewegen. Door een hele lijst aan volgordes en aanvallen kun je vervolgens een strategie uitstippelen die uiteindelijk tot de overwinning kan leiden. Met de nadruk op kan overigens want deze RPG’s zijn over het algemeen een flink stuk moeilijker dan bijvoorbeeld JRPG’s en action RPG’s. Niet dat dat erg is, want ook daar is een markt voor. Wel valt het op dat deze game dan weer heel erg op het klassieke leunt, geen franchise gimmicks zoals bij Mario x Rabbids maar een redelijk pure titel met een eigen smoelwerk en verhaal.

Laat de folklore spreken

GOD WARS: Future past is een uniek verhaal welke geinspireerd is door Kojiki, vrij vertaald het “dossier van zaken uit de oudheid”. Juist daarom is het ook moeilijk te bepalen of er een rode draad zit in deze titel. Wel weten Kadokawa games en NIS America voor iedere door te spelen map een goed excuus te vinden om je een half uur tot een uur bezig te houden met een bepaalde strategie. GOD WARS: Future past verloopt dan ook vrij traag, ook dat is weer zoals wij gewend zijn van strategy RPG’s maar het feit dat je links en rechts wat tijd hebt om na te denken zorgt voor een haal andere speelervaring dan je gewend bent. Over folklore gesproken, er zijn monsters en wezens te vinden in deze titel die gemaakt zijn door Sawaki Takeyasu. Deze man heeft ook meegeholpen met character/enemy design in games zoals Devil May Cry en Okami.

Laten we heel eerlijk zijn. Wij zijn geen grote fans van strategy RPG’s op een uitzondering daar gelaten en door een dergelijke game worstelen kost gewoon heel veel tijd. GOD WARS: Future past wist ons niet aan zich te binden. De potentie is er en het is een prima game,.. Voor de PlayStation Vita. Op de PS4 zijn echt betere strategiegames te vinden (zoals XCOM en Natural Doctrine) en wij kunnen die games dan ook van harte aanbevelen. Waarom moet je deze game dan wel spelen? Dat ligt vooral aan het feit of jij fan bent van de retro look van dit soort games. Het is niet high tech maar it get’s the job done.

Er valt wel degelijk iets te halen in GOD WARS: Future past. Of je nou enorm fan bent van strategiegames of meer van redelijk simpel ogende games houd. Voor die twee groepen kan deze game een aanrader zijn. Ook prefereren wij op die basis ook de PS Vita versie boven de PS4 game. Vooral op de PS4 is te zien dat Kadokawa deze titel echt gebruikt heeft als opvulgame. Beetje jammer, maar daarom weet deze game maar net binnen onze zesjescultuur te blijven.

11 september, 2017

64% Leuk voor strategisch retro fans