Gran Turismo Sport

Ontwikkelaar Polyphony Digital
Uitgever Sony PlayStation
Releasedatum 18 oktober 2017
Platforms PlayStation 4, PlayStation VR
Genres Racing

Zowel Forza Motorsport als Gran Turismo mogen zich in de zeldzame categorie plaatsen van Racing simulatoren. De racegames gaan verder en dieper op de materie in dan menig andere racegames en hebben daar vergelijkbare visuals en handling bij. Op de PlayStation 4 is het echter angstvallig stil geweest rondom Gran Turismo maar nu is het moment dan eindelijk daar. Gran Turismo Sport is eindelijk te koop voor de racing fans met een PlayStation 4. Was de nieuwe Gran Turismo het wachten waard of is het wachten op een prijsdaling?

Nieuwe basis, nieuwe game?

Gran Turismo Sport is vanaf de basis opgebouwd voor PlayStation 4 en PlayStation 4 Pro. Dat is dan ook mede de reden waarom Polyphony Digital de tijd heeft genomen om de beste Gran Turismo ervaring ooit neer te zetten en dat is ze gelukt. Fans van Gran Turismo weten meteen waar het bij deze high-end racegames om draait. Deels draait het om de auto porno waar Gran Turismo groot mee is geworden en aan de andere kant krijg je een compromisloze racing ervaring op de PlayStation 4. En begrijp ons niet verkeerd. Er zijn meer games die dat bieden maar geen enkele game doet dat zoals Gran Turismo het pure racing gevoel ter tonele brengt.

Sobere opkomst

Het nieuwe Gran Turismo mag wel sterk zijn als het gaat om de ervaring, aan de andere kant mist de game een aantal tracks en auto’s die in de vorige games wel terug te vinden waren. Het aanbod van auto’s fluctueert vaak bij racegames maar in Gran Turismo Sport is het laagste aantal auto’s ooit terug te vinden en dat is jammer. Natuurlijk worden deze auto’s aangeboden als al dan niet gratis DLC maar toch. Die favoriete Lamborghini of Ferrari die jij graag meeneemt de Nordschleife op zit er waarschijnlijk niet in. Wij waren dan ook lichtelijk teleurgesteld dat het aanbod aan auto’s niet zo groot is als gehoopt. Wat er wel in zit is een ruim hondertal aan schitterend gebouwde auto’s die allemaal hun eigen geluid, handling en smoelwerk hebben in de game.

4K, HDR, Virtual Reality, ALLEZ?!

Waar Gran Turismo tekort schiet in het aanbod van auto’s zijn de grafische opties zeer uitgebreid. Sterker nog het doet een beetje denken aan het afstellen van een p.c.-game (maar dan eentje die wel op alle manieren goed werkt). Op een reguliere PS4 ziet de game er al schitterend uit, heb je een PS4 Pro en een 4K TV met alle toeters en bellen erop dan krijg je uiteraard meer grafische opties inclusief een uitgebreid menu om de HDR instellingen te doen voor de game. Het resultaat is verbluffend. Zelf de mogelijkheid hebben om de hoogste lichtwaarden tegen de donkerste zwartwaarden af te bakenen zorgt er voor dat de game op iedere televisie er fantastisch uit ziet, of je nou een simpele LCD televisie hebt of de nieuwste OLED. En dat is nog niet alles. Ook heeft Polyphony Digital er voor gezorgd dat PlayStation VR een spelmodus heeft gekregen. Het is wel “slechts” een 1 vs 1 race die meer als showcase dient dan wat anders, maar de volledige Gran Turismo ervaring is goed vertaald naar Virtual Reality zonder al teveel in te leveren.

Lofzang

Waar Gran Turismo 5 (2010) en 6 (2013) nogal geforceerd aanvoelen is dat gevoel bij Gran Turismo Sport helemaal verdwenen. De strakke interfaces van GT zijn uiteraard behouden en de opties wat betreft de algehele ervaring lijken eindeloos. Polyphony Digital weet ten alle tijden een bepaalde sfeer en kwaliteit te leveren die je nergens anders tegen komt en ook bij Gran Turismo Sport zien wij die kwaliteit weer terugkomen. Het navigeren door de menu’s en dergelijke is altijd even wennen maar intuitief, extra informatie over jou en je mede GT spelers wordt netjes weergegeven op het thuis scherm en het kost je slechts enkele klikken om in een race te belanden. Zit je dan eindelijk in een race dan krijg je een unieke en vooral hele gave en strakke interpretatie van hoe racing zou moeten zijn.

Gran Turismo Sport laat zich gelden in een racegame die geniaal is. De authentieke Gran Turismo vibe die ook in de vorige games te vinden is, is ook hier aanwezig en hoe je Gran Turismo Sport ook speelt. Je krijgt op alle manieren de beste race-ervaring die nu op de PlayStation 4 te krijgen is. Heb je een PlayStation Proen een 4K TV en krijgt de game nog een mooie schop naar 4K en in Virtual Reality voelt de game ook echt aan als een spannende goed opgebouwde racegame. Kortom. Gran Turismo is terug en beter dan ooit.

9 december, 2017

97% Beste racing game van dit jaar, punt.