Hater’s review: Nintendo Switch

Ontwikkelaar Nintendo
Releasedatum 3 maart 2017
Genres *

Oh boy,.. Here we go! Deze review is geen review in de normale zin, maar een echt verhaal over hoe iemand met een beschadigd verleden compleet off guard verrast werd. Wij hebben natuurlijk onze officiële review gedaan bij de lancering van de Nintendo Switch maar toch is dat niet genoeg. Een mening is een mening en die moet er uit, zo geld dat voor al onze redactieleden en dus ook voor mij en daarom,.. Een hater’s review van de Nintendo Switch.

My First Wii U

Laten we wel wezen. Fans van de Wii U weten dat de games op de console prima zijn maar dat er qua hardware een hele domme keuze is gemaakt met de hybride tablet. Ofcourse, de Nintendo Switch doet dat ook maar de Wii U kotste het aanraakschermpie na een jaar of 2 helemaal uit waardoor de GamePad eigenlijk halverwege de lifecycle compleet nutteloos werd. Sterker nog, slechts een handjevol games maakte ook echt gebruik van de gamepad zoals LEGO City Undercover, ZombiU, The Wonderful 101 en Rayman Legends. En dat vanaf het begin van de Wii U. Met andere woorden. De console had veel beter kunnen zijn als Nintendo er voor gekozen had om de gamepad te vervangen door de Pro controller en daarmee de console wat krachtiger had kunnen maken. De console ligt nu bij een hele berg gamers te verstoffen in de kast en op marktplaats is het op die moment de makkelijkst vindbare console. Toeval? Ik dacht het niet! Desondanks de games was de Wii U als je er uiteindelijk naar kijkt een dikke vinger naar gamers en een toonbeeld van hoe koppig Nintendo kan zijn.

Switcheridoo-dah,.. My oh my!

En toen was daar opeens een hele vreemde aankondiging met een console die het verdomde om zich in een hoekje te laten duwen. De Nintendo Switch reveal op 20 oktober van 2016 deed een heleboel stof opwaaien toen bleek dat de console een hybride bleek te zijn tussen handheld en console. Dat betekende eigenlijk dat veel gamers dachten het einde te zien van zowel de Wii U als 3DS/2DS series. En waarom ook niet? Nintendo heeft de reputatie met hardware te komen die kinderachtig oogt en aanvoelt. Daar in tegen hebben beide platformen wel de flagship games waardoor de spelcomputers als zoete broodjes over de toonbank gaan. Laat Nintendo alstublieft de beide stromen samensmelten tot een krachtige handheld en console. Nou, de gebeden zijn gehoord en daar was dan opeens de Nintendo Switch. Eerste indruk? Na die naaierij met de Wii U zit ik in ieder geval niet te wachten op een nieuwe console van Nintendo die waarschijnlijk de beloftes niet nakomt die gesteld worden.

Launch day, toch maar even de kat uit de boom schieten

Tja, toen was daar ineens de lanceerdatum van de Nintendo Switch. De reveal en uitgebreide introductievideo’s waren bekeken en konden niet op mijn steun rekenen. Natuurlijk, als game journalist zijnde ben ik allang blij dat Nintendo niet verzopen is onder de druk van de community wat betreft de Wii U, maar het kopen van de nieuwe spelcomputer? Neh, dat ging voorlopig niet gebeuren! Ook is de lancering van de Switch behoorlijk karig geweest. Zelda, Snipperclips, en enkele (goede) indies mochten aan de wieg staan van de lancering maar als jij die titels niet kunt waarderen, of in ieder geval niet voldoende om de aankoop mee te rechtvaardigen houd het gewoon op. Naja, toch maar geen pre-order en wachten tot de consoles op voorraad zijn. Het vreemde is dat tijdens de periode tot nu de consoles als zoete broodjes over de toonbank gaan, en erger nog: Vrijwel overal uitverkocht zijn met lange wachtlijsten die hun consoles nog moeten krijgen! Niet normaal dus, Nintendo kan het niet bijbenen en zet dan ook vrachtvliegtuigen in om zo aan de bizarre vraag te voldoen. Even om de boel in perspectief te zetten. Nintendo maakt een minima aan winst aan de Nintendo Switch, onderdelen, verpakking, verscheping per boot. De 329 euro halen ze er opzich wel uit met een paar tientjes over voor Nintendo. Omdat vrachtvliegtuigen veel duurder zijn om te gebruiken zijn er consoles verkocht met een verlies van 40 euro per stuk,. 40 euro?!?! Nintendo vind dat verlies op die paar vliegtuigen minder belangrijk dan het niet kunnen leveren. Zouden ze dan toch een succesnummer in handen hebben?

20 mei 2017, D-Day!

Wat wil je eigenlijk voor je verjaardag liefje?” was de vraag die mijn vrouw aan mij stelde terwijl wij onderweg waren naar onze vaste shopping stad. Ondertussen was de Nintendo Switch steeds aantrekkelijker geworden. Mede door een uitbreiding van de beschikbare games en het besef dat de Nintendo Switch inmiddels keihard een fatsoenlijke install base aan het opbouwen is. Toch was het lef om “Een Nintendo Switch” te roepen er niet totdat mijn vrouw er met een doos vandoor ging bij de Game Mania. Helaas pindakaas. Populaire gaming winkels en speelgoedwinkels hebben enorme wachtlijsten voor het nieuwe speeltje van Nintendo dus helaas pindakaas. Uiteindelijk hebben wij bij een winkeltje achteraf (Nedgame!) een Nintendo Switch weten te vinden. Het was de laatste en toevallig was deze ook nog in de kleur die ik zo graag wilde hebben! De aankoop geschiedde en zo kwam iemand die zijn geloof verloor in een iconische gaming icoon toch aan de nieuwste console van Nintendo. Let’s see what all the buzz is about!

Glorious Switching

Uitpakken en aansluiten is echt een fluitje van een cent, Je sluit het dock aan en je drukt de Switch aan. Vervolgens loop je alle stappen door en kom je uit op een simpel maar doeltreffend startscherm. Dat willen we zien! En ondanks dat er grote twijfel was of op technisch vlak het switchen naar de televisie wel goed zou werken is er tot nog toe niets over te klagen. Het beeld gaat gewoon naadloos naar je TV en that’s it. Joycons er uit en je kunt zo verder. Beter nog, de console lijkt wel met de grootste zorg ontworpen te zijn want waar de Wii U nog kinderlijk aan deed is de Nintendo Switch een stoere en krachtige machine die niet met zich laat sollen. Natuurlijk is nog niet alles uit de nieuwe spelcomputer van Nintendo gehaald maar kijkende naar The Legend of Zelda: Breath of the Wild en Puyo Puyo Tetris dan is duidelijk dat er nog flink wat rek in zit.

Ondanks dat ik Nintendo niet meer zo hoog heb zitten als gamer zijnde hebben zij mij met de Nintendo Switch wel positief verrast. De innerlijke gamejournalist staat echter als een klein meisje in een snoepwinkel op tafel te dansen. Dit is wat wij zoeken en dit is waar Nintendo goed in is, verpakt in een bad-ass en innovatief stukje hardware waarmee je van de ene verrassing in de andere valt. Wil je onze originele review eens lezen dan kan dat nog steeds, maar deze haters review laat zien dat Nintendo beter lijkt te beseffen wat gamers willen en geeft daar ook gehoor aan binnen hun eigen grenzen. Het is nu aan Nintendo om ontwikkelaars aan boord te houden van de Nintendo Switch hypetrain en er voor te zorgen dat de spelcomputer een groter succes word dan zijn voorganger!

29 mei, 2017

82% Nintendo moet zich nog bewijzen, maar de hardware is goed