Just Dance 2018

Ontwikkelaar Ubisoft Paris
Releasedatum 24 oktober 2017
Platforms Nintendo Wii, WiiU, Switch, Xbox 360, Xbox One, PlayStation 3, PlayStation 4
Genres Dance sim, Party game

Sommige dingen binge je of speel je op feestjes, en laat nu net het geval zijn dat de recensent van deze titel op de de dag dat de game binnen kwam s’avonds een feestje hebben. Wat doe je dan? JUIST! Switch mee in de tas, en feesten maar. Voor dat soort gelegenheden en situaties is Just Dance, zeker voor volwassenen met een paar slokjes op een fantastisch tijdverdrijf. Just Dance heeft de cijfertjes al een tijdje van zich afgeslagen en aan het eind van het gaming seizoen mag je aan de slag met de grootste en minder grote hits van dat jaar en de klassiekers waar je altijd lol mee hebt.

De grote Switch

Just Dance is altijd al een grote publiekstrekker geweest op de consoles van Nintendo en wij zijn dan ook niet verrast dat de titel voor het eerst op de Nintendo Switch te vinden is en niet zonder reden. De game zelf brengt niet heel veel veranderingen met zich mee maar aan de andere kant is de Nintendo Switch het perfecte platform voor de game. De Joy-cons zijn meer dan capabel genoeg om jouw bewegingen moeiteloos te volgen en door de maat van deze controllertjes is de game goed speelbaar voor jong en oud. Just Dance 2018 is trouwens niet alleen op de Switch te vinden maar ook andere platformen kunnen genieten van deze game, namelijk de PlayStation 4, Xbox One, Wii U, Xbox 360, PlayStation 3 en de originele Wii. Het is uitzonderlijk dat er nu nog games uit komen voor de originele Wii maar Ubisoft is vastbesloten om Just Dance zo lang mogelijk te blijven ondersteunen, iets wat bewonderingswaardig is.

Wij mochten de game ervaren op de Nintendo Switch en de game doet daar niets onder voor de consoles waar de Switch het tegen op moet nemen. In mobiele modus voelt de game heel erg portable maar toch goed te volgen. Op het grote scherm met een dikke geluidsinstallatie knalt de game de huiskamer in net de gebruikelijke party vibe die we van deze vrolijke dansgame gewend zijn. Geen trucage in 4K of HDR deze keer maar gewoon een zeer prettige opzwepende ervaring over het geheel gezien. Het lijkt wel alsof Just Dance 2018 zichzelf opnieuw heeft uitgevonden op de Switch, wij zijn in ieder geval zeer te spreken over de versie die ons is aangeboden door Ubisoft.

Uitgebreide tracklist

Just Dance staat bekend om de uitgebreide tracklist. Just Dance 2018 heeft maar liefst ruim 40 nummers aan boord wat goed is voor een hele avond dansgenot zou je alle tracks achter elkaar afspelen. Wil je alles dus rustig aan bekijken en doen dan ben je dus minimaal twee avonden kwijt en dan is het al aanpoten. Het zijn dan ook niet de minste artiesten die je krijgt want op een paar klassiekers na zoals het Carmen Overture (of ook wel door ons de Formule 1 Champagnedans genoemd) krijg je tracks van onder andere Bruno Mars, Ariana Grande, Luis Fonsi, Katy Perry, en Dua Lipa onder de spreekwoordelijke naald gedrukt. Dat betekent dus niet alleen een uitgebreide maar ook nog eens een recente playlist waardoor de line-up van tracks ook dit jaar weer erg sterk te noemen is. In het onwaarschijnlijke geval dat je door je nummertje heen bent is ook deze keer weer de connectie gemaakt met Just Dance Unlimited, waar al meer dan 300 nummers te vinden zijn. In dat geval is een SD geheugenkaart in je Switch wel aan te raden, want de nummers zijn niet echt klein in hun formaat.

Nieuwe spelmodi

Just Dance 2018 heeft een hoofd spelmodus die simpelweg “just dance” heet, maar je kunt ook aan de slag met de “World Dance Floor”. Dat is een soort televisiezender zoals wij die eerder al zagen in Guitar Hero Live. Je kunt zien hoe veel mensen er online zijn en je danst dan ook samen met deze groep alle nummers af die voorbij komen. Omdat het allemaal in real-time gebeurt worden er kleine stukjes informatie over de andere spelers naar jou toegestuurd tijdens het dansen. You never dance alone dus! Het is een spelmodus die wij al eerder terug vonden in Just Dance maar als online functie is het natuurlijk een prachtig concept. Heb je kids en wil je de game in een soort just have fun stand zetten dan kan dat ook met Kids mode. Geef je de Joy-Cons aan de kinderen en off they go! Wat ons betreft een handige feature die ouders in staat stelt om hun kroost van de game te laten genieten zonder een prestatiedruk. Just Dance!

Het feestje duurde voort in de avond en vele tracks werden gedanst, dankjes werden genuttigd en de avond was een succes. Dat succes is mede te danken aan Just Dance 2018 en de enorme aantrekkingskracht die de game heeft op de Nintendo Switch. Wees niet getreurd, in minder mate is die aantrekkingskracht er op iedere spelcomputer. De game lijkt wat simpeler te navigeren te zijn dan de voorgaande games maar ook dat is alleen maar goed. Hoe minder er in de weg zit, hoe meer je in de feeststemming komt om een flink potje te dansen.

Just Dance 2018 heeft dit jaar een ongekende aantrekkingskracht voor jong en oud. De game spat zoals gebruikelijk van je scherm en dankzij de uitstekende nummerkeuze blijf je alleen met de basis van deze game al lang bezig. Ook Kids mode en de World Dance Floor zijn absolute verademingen voor gamers die meer willen dan de zoveelste kopie van Dance Central. Deze Just Dance editie lijkt alles goed te doen, en daarom bekronen wij de game ook met een hoog cijfer.

27 oktober, 2017

87% Een hoge score voor een party game die hoge ogen gooit in kwaliteit, fun factor en aantrekkingskracht