LEGO Jurassic World

Ontwikkelaar Traveller's Tales
Uitgever Warner Bros
Releasedatum 11-06-2015
Platforms PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One, Wii U, Nintendo 3DS, PlayStation Vita & Windows
Genres Platform

Steen voor  steen bouwen aan iets moois. Zo bouwt het ene kind aan een eigen dorp met allemaal huisjes, het andere kind bouwt weer een piratenschip. Papa daarentegen bouwt liever een X-Wing na van Star Wars. Een student is daarentegen weer helemaal gek van the Simpsons en bouwt daarom het huisje na van Homer, Marge, Lisa, Bart en Maggie. Allemaal hebben ze iets gemeens, namelijk LEGO. Het is voor jong en oud. Zo zijn de games ook voor jong en oud. De nieuwste LEGO-game is onlangs uitgekomen. Dit keer in het teken van Jurassic World.

Wie nog nooit een LEGO-game heeft gespeeld, hoeft zich geen zorgen te maken. Je beland eerst in een prologue waarbij de basis de revue passeert. Eenmaal de prologue gedaan, dan belandt je gelijk voor een keuze. Ga je eerst Jurassic Park doen, of pak je Jurassic World. Een aangename verrassing, want je krijgt op deze manier de complete ervaring voorgeschoteld. Met de bekende muziek op de achtergrond begint jouw avontuur dan eindelijk. Je ziet gelijk waar de LEGO-games goed in zijn, het namaken van bekende scènes in een LEGO-jasje. Zelfs voor iemand die alleen een trailer heeft gezien van de recent uitgekomen Jurassic World herkent een aantal stukken. Het is alleen jammer dat de wereld zelf niet compleet uit LEGO bestaat. Dit hebben ze wel eerder gedaan met een aantal games, maar helaas niet bij deze franchise. Opzicht wel jammer, want het maakt het spel stuk unieker.

lego dinoWat ook minder uniek is, zijn de karakters. Wanneer je de films erbij pakt is dit wel logisch. Er zijn immers niet al te veel karakters in de films. Elk karakter heeft een of meerdere vaardigheden. Zo kan een bepaalde karakter tegen de stank van een dinosaurus en heeft hij geen probleem om in de stront naar een bepaalde item te zoeken.Een ander karakter kan iets bouwen aan de hand van de botten van een dino en weer een ander karakter heeft de mogelijkheid om te klimmen. Waar ze geen van allen goed in zijn, is combat. Waar je in andere LEGO-games een multiplier krijgt zodra je meerdere vijanden verslaat, is dit niet het geval bij Jurassic World. Je zult dus zelden combat uitvoeren. De nadruk ligt vooral bij het onderzoeken en ontdekken. Een punt waar zeker geen gebrek aan is. Wil je het spel 100% uitspelen, dan zal je nog een tweede speelsessie eraan toevoegen. In de twintig levels die het spel rijk is, kan je namelijk niet alles halen. Er zijn momenten waar je net die ene karakter mist met een specifieke vaardigheid. In de free to play-mode kan je elk gewenste vrijgespeelde karakter kiezen. Op deze manier kan je alles verzamelen. De moeilijkheidsgraad ligt niet hoog, je kan alles best gemakkelijk vinden. Zeker wanneer je een ervaren rot bent in de LEGO-games, je herkent gewoon bepaalde puzzels en weet al vlot wat de bedoeling is. De serie is inmiddels alweer tien jaar oud en veel vernieuwing heeft er niet ingezeten. De vraag is in hoeverre dat voor jou erg is. De gameplay van de LEGO-reeks blijft sterk en is geschikt voor iedere leeftijd. Daarnaast wanneer zie je tegenwoordig nog een offline coöperatieve game?

De levels worden met elkaar verbonden door twee grote hub’s. Je hebt zowel Jurassic Park als Jurassic World waar de levels zich in bevinden. Overzichtelijk zijn de parken niet. Soms is het best lastig om die ene level die je nog wilt spelen te vinden. In het park zijn er ook weer kleine puzzels te vinden die je kan oplossen voor een gouden LEGO-blok. Spannend is het allemaal niet. Wat wel leuk is gedaan, is dat je je eigen dino kan creëren Dit is best leuk gedaan. Je kan het hoofd, de staart en het lijf aanpassen. Vervolgens geef je de dino een aantal kleuren en zijn er nog meer opties. Eenmaal klaar met het maken van jouw dino, dan kan je deze ook besturen. Kortom, leuk gedaan!

Helaas is de offline co-op mode steeds meer een uitstervend ras. Gelukkig is er altijd nog LEGO! Ook dit deel weet de sfeer van Jurassic Park & World prima op scherm te toveren geheel in hun eigen stijl. Verwacht veel scènes die voor vele herkenbaar zijn. Zelfs voor diegene die Jurassic Park op zeer jonge leeftijd een keer hebben gezien. De bestuurbare dino’s, die je tevens zelfs kunt maken, zorgen voor de variatie. Het is alleen jammer dat er zo weinig variatie te vinden valt in de serie. Heb je eerdere delen gespeeld, dan voelt dit grotendeels aan als een herhalingsoefening. Ook hadden ze iets meer tijd mogen steken in de wereld zelf. Je moet soms in het park zelf behoorlijk zoeken waar de levels bevinden. Desondanks de minpunten blijft LEGO Jurassic World een prima basis bezitten en daarmee ook een aanrader voor elke LEGO- of Jurassic Park-liefhebber.

27 juni, 2015

68% LEGO Jurassic World behoudt zijn sterke basiss. Vernieuwen doet het spel helaas nog weinig. Desondanks blijft het een leuk spel voor jong en oud.