Marvel vs Capcom Infinite

Ontwikkelaar Capcom
Uitgever Koch Media
Releasedatum 19 september 2017
Platforms Xbox One, PlayStation 4, Windows
Genres Fighting

Er zijn zo veel toffe franchises dat deze vaak samengevoegd worden in fighting games. Twee van die merken zijn het cinematische universum van Marvel en de gaming legacy van Capcom. Marvel vs Capcom infinite is alweer game nummero acht in de lange historie van de serie. Is Marvel vs Capcom Infinite een waardige opvolger binnen de serie of had de game jaren terug al begraven moeten worden?

Een korte geschiedenisles

Is Marvel vs Capcom Infinite echt game nummer 8? Jahwel! In de huidige serie is het overigens de vierde game, maar er zijn ook andere titels die bestempeld worden als Marvel vs Capcom games. En dat begon eigenlijk al in 1996 (!!!). Het jaar waarin X-men vs Street fighter uitgebracht werd in arcade hallen, op de SEGA Saturn en de PlayStation. Toen heette de serie dus nog niet officieel Marvel vs Capcom en ook die naam zou nog een lange tijd op zich laten wachten. De eerste tekenen van keer dat de Marvel vs Capcom naam zichzelf liet zien was in 1998. Toen kwam Marvel vs Capcom: Clash of Super Heroes uit op de Dreamcast en de PlayStation. Dat was ook de eerste keer dat vanaf de Capcom zijde er niet alleen Street fighter personages te kiezen waren, maar ook Capcom figuren zoals Megaman, Morrigan en Strider Hiryu.

Nu zijn wij 9 jaar later en zeven titels verder en kunnen wij kiezen uit een uitgebreid roster van vechtersbazen. Gek genoeg is er geen enkele X-men meer te vinden in de line-up van Marvel. Toch vreemd aangezien de serie daar groot mee geworden is. Aan de andere kant zal het ons niets verbazen dat de X-men hun herintrede gaan doen wanneer er DLC uit komt voor deze titel. Het zal een hekelpunt zijn voor velen en ook wij zien het voorbij komen in onze volgkanalen dat de X-men missen maar heel vreemd is het niet. Er is in de Story mode maar weinig ruimte open gelaten voor de X-men, en het draait zelfs meerendeel om het universum van The Avengers. Het mag dan wel de meer populaire reeks zijn op dit moment, toch hadden wij graag een paar X-men in het roster zien staan.

Story Mode: Ultron Sigma’s revenge

Marvel vs Capcom Infinite heeft een heuse Story Mode. Nu hebben wel meer games dat maar in dit geval komen de Marvel en Capcom personages tot leven en worden de beide universums door elkaar heen gegooid op een manier die vrij uniek is in gaming land. Geen random toevalligheid maar een wereld waarin überhaupt de personages elkaar al kennen en waar iedereen goed met elkaar om gaat, althans.. Dat zou zo moeten zijn maar dankzij een hele berg met plot twists en typische enigzins standaard vertelling van het verhaal komen de personages die te vinden zijn in deze titel meermaals tegenover elkaar te staan. Wat betreft de Story mode vind je onderaan de streep toch wel een interessant nieuw verhaal dat je bezig houd voor meerdere uren. Uiteraard kost het een hoop gevechten met een hoop verschillende personages om de story mode tot een goed einde te brengen.

Het vechten zelf is paramount

Marvel vs Capcom infinite is net even iets anders dan de voorgangers. Waar eerdere Marvel vs Capcom titels een 3 vs 3 speelstijl hadden is dat voor Marvel vs Capcom Infinite teruggebracht naar 2 vs 2. Het is wel mogelijk om beide personages tegelijkertijd in beeld te hebben, maar in de praktijk speel je 1 vs 1 en heb je de mogelijkheid om tijdens het vechten te wisselen van personage in de vorm van Active switches. Zo kun je tijdens combo’s en aanvallen wisselen van personage zodat jouw tweede personage een combo kan afmaken. Daarnaast is het mogelijk om in dit deel gebruik te maken van de Infinity Stones die alle zes wat anders doen. De Infinity Stones zijn letterlijk overgenomen uit het bestaande Marvel universum. De stenen hebben dus ook allemaal de krachten uit het bestaande Marvel universum, namelijk Soul, Time, Space, Mind, Reality en Power.

Het vechten zelf gebeurt deze keer in 2.5D, wat betekent dat 3D personages op een 2-dimensionaal vlak bewegen. Het is de trend die gezet is door Mortal Kombat op de PS3 en Xbox 360 en naadloos word overgenomen door titels zoals Injustice, Mortal Kombat X, Street Fighter en nu dus ook Marvel vs Capcom Infinite. Heel erg is dat niet want door de dynamische omgevingen ziet de game er op geen enkel moment saai uit. Wel is de grafische stijl wat meer naar de Street fighter kant getrokken waardoor je van die stijl moet houden maar dat is een smaak ding. Kijk je door het smoelwerk heen dan vallen er her en der wat gaten te ontdekken. En helaas zijn dat dan ook meteen twee minpunten die echt afbraak doen aan de ervaring. De eerste is namelijk een wisselende framerate; Waar Marvel vs Capcom hun best doet om de framerate stabiel te houden krijgen zij dat niet overal voor elkaar. In grafisch extreme scenes wil de framerate nog weleens zakken en dat is jammer. Het tweede punt is funest voor menig fighting game en dat is input lag. Nou hebben wij niet helemaal duidelijk of dat nu aan onze configuratie of aan de game ligt maar het is zo jammer dat jouw combo niet binnen enkele milliseconden het scherm bereikt, waardoor je soms een combo gewoon domweg mist…

Maar laten we niet afdwalen, het zijn belangrijke flaws die gepatcht kunnen worden. Onze speelervaring is overall positief te noemen, vooral omdat het voor een fighting game als deze telt als het totaalplaatje klopt. De sfeer is er, de personages zijn er op een enkeling na en door de Story mode zijn ook alle personages relevant in de game. Onze initiele ervaring krijgt dus een voorzichtige maar hoge voldoende en wij hopen dan ook dat Marvel vs Capcom Infinite wat post-launch liefde krijgt van het team achter de game, want dan zijn wij helemaal tevreden.

The final verdict

Marvel vs Capcom krijgt van ons een voorzichtige maar toch dikke voldoende. Het feit dat er framerate drops en her en der wat input lag te vinden zijn, zijn onvergeeflijk voor een fighting game. Toch is Marvel vs Capcom Infinite een titel die een flinke legacy heeft en die charme doorgeeft aan een nieuwe generatie spelcomputers en gamers. Voor een serie die al 21 jaar bestaat is de game heel goed meegekomen in de tand des tijds. Het enige wat deze ruwe diamant nodig heeft is wat poetswerk onder de motorkap.

9 oktober, 2017

77% Deze ruwe diamant verdient zijn strepen door de sfeer en prima verhaalvertelling. Er zijn echter toch nog wel wat technische flaws aanwezig