Metroid: Samus Returns

Ontwikkelaar Mercury Steam, Nintendo
Releasedatum 15 september 2017
Gespeeld op Nintendo New 3DS XL
Platforms 3/2DS
Genres Metroidvania, Platformer

Onze stille heldin (Other M niet meegerekend) is weer terug! Na een heel debakel waarin het internet een petitie opstartte om Federation Force (de vorige Metroid game) van deze aardkloot te verbannen probeert Nintendo zich te revancheren met een nieuwe Metroid. Nouja, “nieuw” is een groot woord. Meer een re-imagining van een klassieker. Metroid 2 op de GameBoy. Aangezien dat zo een lange tijd geleden is en de grafische praal en pracht van Nintendo’s units er ook op zijn vooruit gegaan hebben ze grote sprongen kunnen maken.

De Metroid games is één van de meest volwassene series van Nintendo. De eenzame premiejager Samus Aran wordt er in elk deel op uit gestuurd om het heelal te ontdoen van de Metroids. De solitaire sfeer staat altijd voorop. Het is jij tegenover wat de planeet je biedt. Dit gevoel miste in een beetje in de laatste Metroids, maar ik kan zeggen dat dit benauwde gevoel in dit nieuwe deel volledig weer aanwezig is.

Back to basic

Ze zijn voor dit deel weer terug gekeerd naar de bekende 2D Metroidvania-gameplay. Al moet ik zeggen dat de game toch meer straight forward is dan voorheen. Het enige Metroidvania-achtige zijn de power-ups waar je terug voor zal moeten keren. De game zit vol met prachtige achtergronden die dankzij het 3D-effect van de 3DS écht een laag extra diepte meegeven. De muziek is weer lekker duister en speelt precies op de juiste momenten op. De sfeer is al gezet de eerste vijf minuten in de game.

Net zoals in het origineel is het de taak van Samus op naar planeet SR388 waar ze de Metroids moet uitroeien om het heelal te beschermen tegen dit immense gevaar. Dit doet ze door de gevaarlijke planeet de navigeren. Hier vindt je steeds nieuwe power-ups die Samus sterker maken en toegang geven tot nieuwe gebieden. Het alom bekende recept. Toch heeft de game een hoop vernieuwingen om het bestaansrecht te geven.

In with the new

Naast dat de game er een stuk beter uit ziet dan zestien jaar geleden heeft Samus ook wat nieuwe trucjes geleerd. Waar je in het origineel maar in beperkte richtingen kon schieten kan Samus hier rondknallen wat haar hartje begeerd. Als je de L-knop ingedrukt houdt blijft Samus stil staan en kan je met de stick alle kant op zwaaien die je wilt. Of je nou in de lucht bent of aan een randje hangt, Samus is flexibeler dan ooit. Het stilstaan haalt wel een beetje de snelheid uit de game, maar als je er eenmaal aan gewend bent voelt het niet meer als een gimmick, maar meer als iets waarvan je niet wist dat je het nodig had.

Daarnaast heeft Samus iets teveel fighting games gespeeld aangezien ze tegenwoordig zelf ook over een countermove beschikt. Hiermee ram je een vijand vol in zijn bakkes waardoor deze stunned is. Combineer je dit met een precies goed getimed schot en je hebt zelfs een one hit kill. In het begin voelde het on-Metroidiaans voor mij. Je rent, zeker in het begin als je het onder de knie krijgt, als een idioot door de eerste stukjes heen en vijanden worden erg makkelijk. Toch hoe verder je in de game komt hoe lastiger het wordt om de counter uit te voeren. Zeker bij de meer geëvolueerde Metroids, waarbij je getrakteerd wordt op een stylish move van Samus als de counter lukt. Na een paar uur wil je niet anders meer en zit het helemaal ingeburgerd.

Daarnaast heb je ook de compleet nieuwe Aeion abilities die af en toe zelfs een beetje overpowered voelen. De eerste die je krijgt zorgt ervoor dat de omgeving wordt gescanned waardoor je precies kan zien waar je wel en niet heen kan. Dit is tof voor de nieuwe spelers, maar doet toch een lichte breuk af aan het zoeken naar de juiste weg uit de originele Metroids. Je hebt altijd de keuze of je het zelf gebruikt of niet.

Het gevoel van kracht, of niet

De game weet ook goed in te spelen om je gemoedsrust. Soms kom je vijanden tegen die met één klap een hele energietank leven van je af meppen. Vijf minuten later vindt je een upgrade waardoor je je gelijk het mannetje voelt en door de vijanden heen snijdt als een mes door een pakje boter. Vervolgens kom je weer in een nieuw gebied waar je afgeslacht wordt als een klein lammetje. Dit gevoel is best tof en zorgt ervoor dat je steeds snakt naar de nieuwe power-ups. Daarmee is het wel jammer om te zeggen dat de game vrij makkelijk is, zeker als je de Metroids en de counter een beetje door hebt. Dat neemt niet weg dat er toch een dikke tien uur aan toffe game op je te wachten staat.

Twee schermen, uiteraard een plattegrond

De game wordt dankzij het tweede scherm van de 3(2)DS een stuk overzichtelijker gemaakt dankzij een plattegrond. Hier kan je zelfs pins op plaatsten op plekken waar je nu nog niets mee kunt door gebrek aan bepaalde krachten. Dit maakt de game een stuk overzichtelijker. Zeker omdat je ook een Metroid “radar” hebt die steeds sneller herrie begint de maken zodra je dichtbij komt. Het is de bedoeling om per gebied een x-aantal Metroid DNA te verzamelen (gewoon de bazen verslaan) zodat je de doorgang naar het volgende stuk kan openen. De game heeft dus op een hoop vlakken een positieve update gehad waardoor het naar het heden gelift wordt.

Eindconclusie

Metroid: Return of Samus is in alle opzichten een geslaagde reimagining van het origineel. De nieuwe functies voegen echt wat toe aan de game en ondanks dat ze in het begin aanvoelen alsof het niet in het Metroid-universum thuis hoort, ga je er in de loop van de game van houden. Alleen de vrij simpele moeilijkheidsgraad is jammer, maar Nintendo maakt een hoop fans blij met deze game!

27 september, 2017

86% Samus wordt door vernieuwingen strak neergezet in 2017. Old School meets New School