Middle Earth: Shadow of War

Ontwikkelaar Monolith
Uitgever Warner Brothers Games
Releasedatum 10 oktober 2017
Genres Action RPG

Na het uitroepen van Shadow of Mordor als een van de beste titels in zijn releasejaar werd er halsreikend uitgekeken naar het tweede deel dat onvermijdelijk zou volgen. Nu is Middle Earth: Shadow of War eindelijk hier en de verwachtingen zijn hooggespannen. Gaat Shadow of War het geweldige Shadow of Mordor overtreffen? Talion en Celebrimbor zijn in ieder geval de lulligste niet en zetten hun aanval tegen Sauron.

Voortzetting van een goede basis

Shadow of War begint waar Shadow of Mordor stopt. Talion en Celebrimbor maken een nieuwe ring of power om het op te kunnen nemen tegen Sauron. Door onvoorziene omstandigheden raken zijn de ring kwijt en tot overmaat van ramp beginnen de Uruk uit Mordor op te rukken om zo heel Middle Earth in handen te krijgen. Talion is dus niet alleen de uitgelezen persoon voor dit avontuur, hij heeft daarnaast ook geen keus. Deze keer is te zien dat er meer gedaan is om het verhaal spannend te maken. De verhalende missies zijn weer net zo middelmatig als in Shadow of Mordor maar er lijkt veel meer gedaan te zijn aan allerlei randzaken die uiteindelijk zorgen voor een consistente en goed gevulde game. Ook maken een aantal bekende gezichten een herentree zoals Shelob en Gollum. Zonder te veel te spoilen maken een aantal van deze NPC’s een groot deel uit van de lore die in Shadow of War te vinden is. Vooral Shelob weet een grote rol te pakken in deze game. En niet alleen dat, ook een ander belangrijk element uit Shadow of Mordor is weer terug…

Nemesis adversaries en nog meer ranking spul!

Het Nemesis systeem is ook in Shadow of War te vinden. En deze keer niet drie lagen, maar vijf! De eerst laag zijn de reguliere grunts, archers, defenders en ander gespuis. Wanneer deze jouw ende betekenen kan het zijn dat deze gepromoot worden tot captain, captains kunnen warchiefs worden enzovoorts totdat zij de “regiomanager” worden. Deze nieuwe lagen vereisen ook een gigantische vuurkracht die je zelf niet kunt leveren. Daarom is er in Shadow of War niet alleen gedacht aan het Nemesis systeem voor de Uruk, ook mag Talion zijn eigen Nemesis roster opzetten. Iedere regio heeft zo zijn eigen Nemesis systeem en geloof ons als wij zeggen dat het een talrijk en uitgebreid systeem is. Ook deze keer kunnen er weer allerlei verschuivingen plaatsvinden in het Nemesis systeem waardoor het altijd maar de vraag is welke captain of welke warchief je waar tegen komt en in welke staat. Iedere Orc heeft ook weer zijn eigen sterktes en zwaktes waar weer gebruik van gemaakt kan worden. Deze keer kunnen de captains zich ook aanpassen aan een veelvoud van een bepaalde aanval waardoor je van tactiek moet veranderen.

Combat is nog steeds fantastisch

De combat is net zoals in Shadow of Mordor geweldig te noemen. Er zijn weinig aanpassingen gedaan aan de stijl die er al was maar dat maakte de vorige game mede zo goed. Ook deze keer zoef, hak en beuk je je weer een weg door hordes van Orcs die niks beters verdienen dan een pijnlijke trage dood. Ook komt Celebrimbor weer terug in de gevechten waardoor je ook weer gebruik kunt maken van alle Wraith executions en bescherming. Heb je niet zo’n zin in een frontale aanvaring met Orcs dan kun je er wederom voor kiezen om de Stealth aanpak te gebruiken. De gouden combinatie van Batman’s combat en het free-runnen van Assassin’s Creed is in zijn waarde gelaten. Wel zijn er een aantal kleine truukjes en foefjes toegevoegd om de combat net iets beter te laten verlopen. Wriath view is ook weer terug. Daarmee is het mogelijk om Grunts, Worms en andere Orcs die afwijken van de standaard te identificeren. En als je het helemaal spannend wil maken kun je er voor kiezen om op een beest te kruipen, grog te vergiftigen, explosies te veroorzaken of zelfs Orcs tegen elkaar op te zetten. De mogelijkheden zijn weer ruim en je zult dan ook merken dat je bij Shadow of War net zo inventief kunt zijn als in Shadow of Mordor.

Online integratie

Naast alle events die de single player campagne te bieden heeft is het ook mogelijk om je aan te melden bij WB Play voor deze titel. Het resultaat is nog meer dingen te doen op je map zoals Online Vendetta’s en Online Conquests. Online variaties van events die je al in de single player hebt. Nu zijn wij wel fan van online gaming maar in een titel waarin al zo gruwelijk veel te doen is lijken de online mogelijkheden wat overkill. Niet alleen zijn deze online events toegevoegd aan Shadow of War, ook zijn er Community Challenges te doen die uiteraard meer en betere loot opleveren. Al met al is de online integratie niet slecht, maar om nou te zeggen dat het een reden is om de game aan te schaffen is ook weer vergezocht.

Belachelijk veel Lore

Waar de films een trouwe staat van dienst hebben heeft Shadow of War (en Shadow of Mordor ook trouwens) een eigen smoelwerk en een eigen verhaal. Talion en Celebrimbor zijn echter niet zomaar uit de modder getrokken en mede door die reden is er genoeg te vinden aan collectables en andere elementen die allemaal een deel uitmaken van een gigantische encyclopedie met op waarheid gebaseerde lore die de game goed doen. Uitgebreide verhalen, zowel over de Lord of the Rings en The Hobbit trilogieën alsook lore die bij de game hoort smelten hier samen tot een mooi geheel. Het kost je flink wat tijd om alles te verzamelen en te doen, maar als het resulteert in een mooi boekwerk met lore dan zijn wij daar altijd wel voor te porren. Ook in-game voelt de grote hoeveelheid subdata aan als een goede toevoeging, en ook de manieren waarop je al die lore kunt verzamelen (zoals de Shelob memories) is knap gedaan.

In-game aankopen en War Chests

Groot hekelpunt in de meeste games is het pay-2-win systeem en ook Shadow of War lijkt daar een heel lelijk trekje van over te nemen. Het is namelijk mogelijk om War Chests aan te schaffen via een online market die in het pauzemenu van Shadow of War verstopt zit. Dat is opzich niet erg maar het pauzemenu voelt mede door hoe het aantrekken van gamertjes tot die online aankopen een beetje als een manier om geld uit gamers te slurpen. Ook level je door deze War Chests sneller en ben je dus ook sneller bezig met de grotere dingen die in de game te vinden zijn. Wil je dus redelijk snel door betaal je bovenop de 60 euro die de game komt nog een bak met geld aan War Chests. Doe je dat niet ben je veroordeeld tot een heleboel grindwerk, iets wat meeste gamers zonder een duidelijk doel niet doen. Je kunt er ook voor kiezen om de Season Pass te kopen voor nog meer lol, wel ben je dan bovenop de 60 euro voor de basisgame 40 euro extra kwijt. Jawel, wil je Shadow of War tot in de puntjes ervaren is het relatief gezien een hele dure game. Wel krijg je daar een hoop voor terug. De game duurt gemiddeld zo’n 60 uur, en er valt makkelijk meer uit te halen ga je achter iedere collectable, regiochef en lore piece aan.

PS4 Pro performance

De game ziet er op de PlayStation 4 en Xbox One al schitterend uit. Wij speelden het gros van de game toch op een PlayStation 4 Pro met een HDR enabled televisie er aan. Dat is dan ook de manier waarop je het meeste uit Shadow of War gaat halen. (of in ieder geval tot de Xbox One X er is.) De game loopt en oogt strak in een dynamische 4K resolutie. In de praktijk word een basisresulutie van 1620p opgeblazen naar 2160p (4K) met een aantal verbeteringen zoals een betere Draw Distance, en een hoger level of detail. Wel blijf je zitten met de wat slechtere textures op de PS4 Pro waardoor de Xbox One X versie wanneer de console er is er met afstand beter uit gaat zien. Ook is het handig om in het menu van Shadow of War een optie te wisselen voor een iets betere performance. Je kunt namelijk ook bij Shadow of War kiezen voor een trade-off tussen resolutie en kwaliteit. De hogere resolutie word als standaard genomen maar wanneer je deze optie wisselt gaat de beeldkwaliteit er iets op vooruit op de PS4 Pro

Al met al haal je met Shadow of War een topgame in huis. Vergeet de eindeloze grind, de Season Pass en de War Chests, want de basisgame is al zo lang en uitgebreid dat je je voor de 60 euro die de game kost geen deuk gaat vallen. De eindeloze stroom lore, events, fast travel points, omgevingen en gevechten is ongekend en er zijn maar weinig games die zo veel content in zo’n strak pakketje stoppen. Ook zijn alle uitbreidingen en verbeteringen op de wereld van Middle Earth en Talion een goede stap geweest. Shadow of War is wat Shadow of Mordor had moeten zijn, and then some.

24 oktober, 2017

90% Ondanks wat storende microtransactions een absolute topper van formaat.