Monopoly

Ontwikkelaar Ubisoft
Releasedatum 31 oktober 2017
Genres Board Game

Waar Nintendo is, is Ubisoft en wat is nou een betere manier om van die samenwerking te profiteren dan door zo veel mogelijk games naar het nieuwe platform te porten. We hebben natuurlijk al Rayman en Just Dance, maar nu mag ook het wereldberoemde bordspel Monopoly zich aan de rij met ports toevoegen, alhoewel. Voor Monopoly word ook altijd een nieuwe titel bedacht. Is Monopoly echt een goede keuze voor de Switch of valt deze party game in het niet?

Bekende board game in een fris jasje

Monopoly is een game die het liefst als bordspel gespeeld word. Toch zijn er genoeg fans van de games om iedere keer weer een nieuwe versie er van uit te brengen en terecht. De Nintendo Switch heeft genoeg in huis om van Monopoly een fantastische game te maken. Ook deze keer is er aan het klassieke jasje van Hasbro gedacht. De game voelt helemaal aan als een Monopoly game en eenmaal een bord gekozen krijg je ook een klassieke uitleg te verwerken. Nieuw deze keer is natuurlijk de ondersteuning voor motion controls, beweeg je controller om de dobbelstenen te gooien,.. En daar houden de truukjes eigenlijk wel op.

Ondanks het frisse jasje en de drie speelbare borden (Klassiek, Pretpark en Spookhuis) is er weinig nieuws onder de zon en dat is jammer. Er is genoeg ruimte op de Switch en de cartridges voor een hele batterij aan spelborden en sterker nog, als je kijkt hoe veel varianten er zijn van Monopoly (zelfs bijv. een Mario of Zelda editie mist hier) dan had Ubisoft er veel meer uit kunnen halen. Wij klagen overigens niet met de drie borden die in de game zitten, maar het had zeker uitgebreid kunnen worden. Wie weet komt dat nog!

Logische gebreken

Laten we stellen dat de Nintendo Switch geen krachtige machine is zoals de PS4 of Xbox One, toch weet zelfs deze simpele titel soms mateloos te irriteren met net iets te lange laadtijden en haperingen in de framerate. Waarom is ons een raadsel maar voor een titel als Monopoly is een framerate dropje ook niet heel erg. Wat wel irriteert is het wachten tot een level echt lekker geladen is. Wij hebben er niet heel erg veel last van gehad maar er zijn meldingen te vinden van een enkel laadscherm van zes minuten. Dat is natuurlijk wel vreemd op een console met cartridges. Als de game dan uiteindelijk draait dan heb je ook nog in een aantal gevallen last van kleine frame drops. Gelukkig kun je games tegenwoordig patchen en is er al het een en ander verbeterd aan de game.

Is Monopoly leuk? Ja, Is Monopoly ook leuk op de Switch? Ook daar zeggen wij ja op, en dan niet vanwege het feit dat de game vlekkeloos werkt, maar vooral over hoe de game is opgezet. We weten allemaal dat de Nintendo Switch een fantastische machine is voor lokale multiplayer en een titel zoals Monopoly laat dat weer perfect zien. Wij nemen de wat langere laadtijden en de frame drops die afentoe voorbij komen voor lief en spelen graag op de borden die ons worden aangeboden.

7 november, 2017

65% Leuke kleine game voor tussendoor maar als grote titel zijn er betere opties. Als party game doet Monopoly het een stuk beter