MotoGP 15

Ontwikkelaar Milestone
Uitgever Bandai Namco
Releasedatum 24 juni 2015
Platforms Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, PlayStation 4, Windows
Genres Racing

Het racing genre is een vrij specifiek genre. De één houdt van arcade racers zoals Burnout en de ander gaat weer voor de hardcore simulatie zoals die te vinden is in Project CARS. Een zeer kleine groep mensen laat de vierwielers echter voor wat ze zijn en kiest voor de ambachtelijke racestijl die terug te vinden is bij de motoren. MotoGP brengt deze zeer interessante en vooral gevaarlijke tak van sport op veilige wijze bij de gamer.

En daar begint onze reis meteen. De meeste redactieleden bij Gamedomein zweren bij de vierwielers en zien dan ook graag titels zoals Forza en Gran Turismo de revue passeren. Een enkeling zoals ondergetekende neemt graag risico’s en dan is MotoGP een uitstekende keus. Een racegame zonder verhaal maar wel eentje die de officiële MotoGP licentie mag dragen. Dus eigenlijk de FIFA onder de racegames en dat is dan ook aan alles te zien. De hele game ademt een bijna serene rust uit en dat begint al bij het navigeren door de menu’s die allemaal minimalistisch maar geheel in stijl zijn uitgevoerd. Geen complexe en diepe menu’s dus maar een fijne navigatie waarmee je snel op de plek van bestemming komt, en in de meeste gevallen is dat gewoon lekker racen!

Game mode galore!

Zoals je verwacht van een uitgebreide racegame kun je een aantal opties verkennen. Na de tutorial heb je de keuze om snel een race te starten waarbij een vaste set aan opties wordt gebruikt en de coureur en de baan random worden gekozen. Daarnaast kun je kiezen voor de iets langere optie waarbij je deel neemt aan een kampioenschap. Daarnaast kun je zorg dragen door een een heel racing team door de carreer mode helemaal te doorlopen. Daarbij kun je de gehele MotoGP ervaring naar smaak aanpassen. Gelukkig biedt de tutorial al een hele berg aan opties waardoor je vooraf al kunt bepalen wat voor jou de beste opties zijn. Uiteindelijk bleek tijdens het recenseren van de game dat de Semi pro instellingen met markering in de bochten het beste hielp als semi beginner. Let wel op dat de game dan nog steeds een gedegen rijstijl van je vraagt. Ook de multiplayer maakt gebruik van al deze opties en het duurde ook niet lang voor een race gestart was.

Een beetje vreemd, maar wel lekker

Kijken we op technisch vlak naar de game dan vallen er een paar dingen op. In tegenstelling tot het racen met normale auto’s voelde het sturen vrij log aan, daardoor stuur je te laat in in belangrijke bochten en verlies je waardevolle tijd aan het corrigeren van de ideale route. Het is geen bug maar meer een aandachtspunt. Wat wel miste was diezelfde kwaliteit in de replays. Her en der leken texturen te missen en modellen niet op de weg geplakt te zijn waardoor beelden uit de replay er onnatuurlijk uit zien. Je merkt het niet in de races zelf, maar als de replay gestart wordt is het toch duidelijk dat daar minder aandacht aan besteed is. Ondanks deze twee punten is MotoGP een prima titel en rijdt het wel lekker weg. Het MotoGP gevoel is wel aanwezig en dat is een heel belangrijk positief punt.

Een ervaring rijker

De racegames met motoren zijn in de minderheid. Kijk je naar het aanbod dan is MotoGP absoluut de beste route om te nemen. Niet alleen door hoe de game aan voelt maar ook door de grote hoeveelheid opties die de game rijk is. Ben je een beginner? Geen probleem! Ben je een doorgewinterde motorrijder? Ook voor jou is er zeker iets leuks te vinden in MotoGP. Laat je niet afschrikken door de ogenschijnlijk slecht afgewerkte replays, de game zit gewoon goed in elkaar en geeft goed weer waar de essentie van de MotoGP races vandaan komt. Zoals eerder al gezegd in deze recensie. De hele game ademt gewoon die onmiskenbare MotoGP sfeer uit.

Onder de streep zijn wij dus wel te spreken over MotoGP. Natuurlijk racen de meeste liever in auto’s maar in dit subgenre is MotoGP gewoon goed. Als we een verbeterpunt moeten aangeven voor MotoGP 16 zijn dat de replays, echter merk je daar natuurlijk niets van als je zelf aan het racen bent, dan dit MotoGP gewoon in elkaar zoals je verwacht van een premium licentiegame zoals deze. MotoGP is daarom ook geen enorme hoogvlieger maar een titel die indien je ook maar enigszins fan bent van motoren de koop rechtvaardigt.

3 juli, 2015

65% MotoGP is weer eens wat anders dan de gemiddelde racegame!