Mousecraft

Ontwikkelaar Crunching Koalas
Uitgever Crunching Koalas
Releasedatum 08-07-2014
Platforms PC, PlayStation Vita, PlayStation 3, PlayStation 4, Wii U & Xbox One (Q3 2015)
Genres Puzzle

Een kat die met muizen experimenteert. Nee, het is niet Tom die eindelijk Jerry te pakken heeft gekregen, maar een kat die proeven uitvoert om te kijken hoe slim de muis is. Of beter gezegd, hoe slim jij bent! Iedere PlayStation Plus-eigenaar heeft de kans om deze maand gratis Mousecraf te downloaden! Tijd om deze titel onder de loep te nemen.

Mousecraft lijkt op een combinatie van Tetris en Lemmings. Per level heb je een drietal muizen die je naar het blokje kaas moet lokken.Ondertussen zul je een aantal hordes moeten nemen. Aangezien de kat je het niet al te makkelijk wilt maken, zijn het ook echte hersenkrakers. De eerste levels zal je behoorlijk snel doorheen gaan, maar al snel wordt de moeilijkheidsgraad toch omhoog gegooid! Om een level perfect te voltooien, zul je ook  een aantal Anima Shards moeten verzamelen die her en der in het level te vinden zijn. Het kaasblokje bereiken is dan ook geen kunst, de kunst is vooral om deze Anima Shards te pakken én je muizen levend houden. De drie muizen kunnen namelijk niet tegen een stootje. Als ze te ver vallen, dan hebben ze teveel fall damage opgelopen en gaan ze de hemel tegemoet. Ook kunnen de muizen verdrinken, een blok op hun hoofd krijgen of tegen de vijandelijke robotmuizen tegemoet lopen. Het is dus een schone zaak om ze in leven te houden, want zonder muis kan de kaas ook niet worden opgegeten!

Je krijgt bij elk level standaard een aantal hulpmiddelen. In het begin is dit alleen beperkt tot een bekende Tetris-blokje. Deze blokjes kan je overal neerzetten en uiteraard ook roteren. Daarnaast krijg je ook nog een bom, waarmee je deze blokjes ook kan vernietigen. Gaandeweg krijg je nog veel meer tools om de puzzels tot een goed einde te brengen. Helaas worden deze tools niet met elkaar gecombineerd, op de bom en blokjes na. Hierdoor voelen de misses een beetje als losse stukjes aan elkaar in plaats van een geheel. Een gemiste kans, want de moeilijkheidsgraad konden ze hierdoor nog verder omhoog schroeven voor de echte liefhebbers. Wil je deze elementen wel met elkaar combineren, dan moet je gebruik maken van de level editor. De vraag is hoeveel nut deze editor nu werkelijk heeft, want je kan niet je level delen met de rest van de wereld. Uiteindelijk zal je de level editor ook weinig gebruik van maken, ondanks dat deze vrij simpel van opzet is. Het interessante aan het spel blijft de 80 levels die het spel rijk is. Voorlopig ben je met deze titel van de straat af.

Mousecraft is ideaal voor op de PlayStation Vita. Het biedt interessante puzzels op die een combinatie kent van Tetris en Lemmings. Het spel had alleen meer kunnen bieden. De tools die tot je beschikking komen worden niet gecombineerd. Ook de mogelijkheid om je levels te delen met andere mensen ontbreekt. Deze twee missers voorkomen een topscore.

17 juli, 2015

62% Mousecraft kent leuke puzzelelementen, maar mist de perfectie