Need for Speed Payback

Ontwikkelaar Ghost Games
Uitgever Electronic Arts
Releasedatum 10-11-2017
Gespeeld op Microsoft Xbox One S
Genres Arcade Racing

Need for Speed is een franchise die al jaren lang gamers van snelle races voorziet. Echter een franchise met zoveel verschillende titels heeft ook last van slechtere entries in zijn oeuvre. Zo kunnen Need for Speed Run en gedeeltelijk ook de vorige Need for Speed (2015) gezien worden als mindere delen in de series. Met de komst van de nieuwe Payback zijn alle ogen dus weer gericht op de kwaliteit van deze lang bestaande serie. Met het slechte racen in Run en de slechte cutscenes en vooral slecht geacteerde personages, is het echt de vraag of ze dit in Payback weten om te draaien. Zeker nu de trailers ons een The Fast & Furious vibe geven, en misschien zelfs een beetje terug naar Underground.  Grote namen om hype rondom te creëren, dus laten we maar snel kijken hoe en wat.

Need for Speed Payback begint met een setup die doet denken aan een hollywood film. Je hoort bij een groep overvallers die auto’s proberen te stelen en klussen aanneemt van onbetrouwbare mensen. Je ziet dan ook van mijlenver aankomen dat ze tijdens een klus worden bedrogen en dat ze zonder hun auto’s komen te zitten. Degene van wie je de auto probeerde te stelen, neemt je op in zijn bedrijf om je alles terug te laten betalen. Maar het begint al snel te kriebelen en je begint weer illegale straatraces te doen. Al snel wordt de groep weer opgetrommeld om te proberen om de bedrieger weer terug te pakken. Allemaal standaard en vooral heel voorspelbaar. Ik kan niet zeggen dat het verhaal me vermaakt heeft, en vooral het acteerwerk is van een bijzonder laag niveau.

Maar Need for Speed gaat toch om het racen?!

Uiteindelijk spelen we Need for Speed natuurlijk om het racen zelf, en dat is redelijk goed verzorgd in Payback. Het rijden gaat snel, en de focus ligt voornamelijk om onrealistisch doch snel driften en zoveel mogelijk boost gebruiken. Hierdoor is de vibe van Fast & Furious en Need for Speed Underground snel herpakt. Echter er is toch wat off als het om het racen gaat. De auto’s voelen veel te los aan en je glijdt af en toe wel heel hard door de bochten. Hierdoor is het soms lastig om een feeling te krijgen bij het snelheid maken. Zodra je dit echter door hebt, wil het racen wel gaan, maar echt natuurlijk gaat het allemaal niet. Dit wordt iets minder als je in snellere auto’s gaat rijden. Daarin heb je namelijk al een vaste snelheid en is het enkel proberen het momentum vast te houden.

Dat brengt ons echter wel bij het punt waar Need for Speed het meest te kort komt en dat is karakter. Het is allemaal veilig en eigenlijk zelfs saai te noemen. Het racen is prima, maar niet perfect of met een speciaal onderdeel. Het verhaal kent geen hoogtepunten, maar ook weer niet echt dieptepunten. De enige plekken waar Payback de ondergrens passeert is het slechte acteerwerk. Dit kan ik echter niet echt een groot minpunt noemen, omdat het ook een beetje de charme is van de game. Waar de game wel echt punten had kunnen scoren is setpieces. Nu wordt bij elke grote jump, het springen op een andere auto, of welk ander Fast & Furious achtige stunt, de controle totaal weggehaald bij de speler. Zo moet je enkel naar een ramp toe rijden of naast een auto te gaan rijden en dan begint een cutscene. Echt een gemiste kans om een uniek spelmoment te creëren.

Vale auto’s en lege omgevingen

Deze veiligheid wordt helaas becomplimenteerd met graphics die slechter lijken dan Need for Speed (2015). Dit zorgt voor auto’s die niet meekunnen met de concurrentie. Zeker niet in een jaar met games als Forza 7, GT Sports en Project Cars 2. Helaas zijn de omgevingen ook saai te noemen, maar gelukkig wel heel verschillend. Beetje zoals in Forza Horizon 3 begin je in een stad om vervolgens verschillende omgevingen vrij te spelen. Van veel groen naar veel zand en weer terug naar de stad. Qua verscheidenheid niet te kort. Dat wil alleen niet zeggen dat het leeft. De omgevingen zijn statisch en lijken soms een beetje kleurloos. Het lijkt heel erg op een wereld waarin niet geleefd wordt, wat jammer is gezien de variatie. Nogmaals het is dus allemaal niet slecht, maar echt eruit springen doet het ook niet.

Dat is dan ook echt beste wat ik over Need for Speed Payback kan zeggen. Het is zeker niet slecht en zakt ook nooit door de ondergrens heen. Helaas heeft ook geen grote aanwijsbare pluspunten en stijgt het nooit boven zichzelf uit. De graphics zijn veilig, het verhaal voorspelbaar en het racen is eigenlijk gewoon saai en gewoon te noemen. Ik denk eerlijk gezegd dat dit eerder een stap terug is van Need for Speed (2015) dan een stap vooruit. Helaas, want de trailers leken af en toe leuke dingen te laten zien. Het was dan achteraf misschien slimmer geweest om een jaar extra te nemen en dit jaar over te laten aan giganten als Forza en Gran Turismo. Ook al is het geen schande om een mindere game te releasen dan zij, met een game als deze ga je de concurrentie niet eens aan.

16 november, 2017

60% Misschien beter een jaar kunnen overslaan