Nidhogg 2

Ontwikkelaar Messhof
Uitgever Messhof
Releasedatum 15-08-2017
Platforms PlayStation 4, Mac, Windows
Genres Fighting

Nidhogg is zo’n game waarvan je niet precies weet waar je het moet plaatsen. Bij de release van het eerste deel, kwam ik er mee in aanraking via het toen bestaande Gametrailers. Indie games waren toen in bijzondere bloei en het was zelfs soms dat de games beter waren dan grote AAA games. Nidhogg viel precies in die categorie en zou eigenlijk op papier helemaal niet moeten werken. De graphics zijn primitief, de gevechten zijn simplistisch en er is weinig diversiteit in de fighters. Het moest het totaal hebben van de gameplay en zijn verslavende loop. Het is dan ook heel onverwachts dat ze kwamen met de aankondiging van Nidhogg 2. Laten we maar meteen kijken of de game net zo veel kan verrassen als zijn voorganger.

Dat kan het zeker, want eigenlijk wat ze gedaan hebben ze meerdere opties toegevoegd. In essentie blijft de game helemaal hetzelfde. Bij een game als Nidhogg is dat super belangrijk en juist heel positief. Je vecht een tegen een in een gevecht met een wapen terwijl je naar het einde van het scherm van je tegenstander probeert te rennen. Op papier is het super simpel, je probeert je vijand te verslaan. Dit kan al vaak door een enkele steek met een zwaard of pijl van een pijl en boog. Daarna probeer je zoveel mogelijk te rennen naar het einde van het scherm, voordat je tegenstander weer respawned. Het is dan de bedoeling om door drie verschillende schermen te rennen en vervolgens kom je dan in het laatste scherm terecht wat betekent dat je de wedstrijd hebt gewonnen. Makkelijk, vermakelijk en super verslavend.

Hetzelfde, maar dan meer

Waar de essentie dus hetzelfde is gebleven, wat ook betekent dat potjes kunnen variëren van een minuut tot soms wel een half uur, zijn de mogelijkheden veel groter. Er is een arcade mode, waarin je verschillende stages tegen de computer speelt en zo de gevechten goed leert kennen. Net als in de eerste Nidhogg gaat het voornamelijk om het tegen elkaar vechten. Zowel de online als offline gevechten tegen echte mensen is heel spannend. Dat komt voornamelijk doordat je eigenlijk altijd wel een kans maakt. Je kunt elkaar echt de kans geven in een eerlijk gevecht, maar je kunt ook allemaal verschillende technieken gebruiken om ‘oneerlijk’ te winnen. Zo spring ik heel vaak en gooi ik mijn wapen naar mijn vijand om vervolgens keihard door te rennen. Dit maakt het tegen elkaar spelen alleen maar leuker.

Daarnaast hebben ze ervoor gekozen om de graphics helemaal om te gooien. De personages zijn expres heel lelijk gemaakt, en je kunt uit verschillende kleding kiezen om deze uniek te maken. Dit zorgt voor grappige uitziende gevechten en geeft de game heel veel kleur. Naast dat de game sowieso veel meer kleur heeft gekregen sinds de eerste. De stages zijn kleurrijk en er gebeurt van alles op de achtergrond. Eerst denk je dat dit afleid van de gevechten, maar al snel kom je erachter dat het elkaar goed aanvullen. Als laatste hebben ze de pijl en boog toegevoegd die in eerste instantie lijkt als het slechtste wapen. Maar als snel leer je van afstand je tegenstander tegen te houden of juist al neer te schieten voordat hij ook maar iets kan doen. Het zorgt weer voor een compleet andere dynamiek in het gevecht.

Alles bij elkaar is Nidhogg 2 een hele goede verbetering geworden op zijn voorganger. Die ook al een hele mooie verrassing was. Met veel meer kleur en persoonlijkheid is de game echt een lust voor het oog. Daarnaast zijn de gevechten vaak chaotisch, super grappig en helemaal open. Nidhogg 2 is dus zo’n game die door iedereen gewaardeerd kan worden en zeker ook door iedereen gespeeld moet worden. Een aanrader in een tijd met alleen grote, lange games. Een potje Nidhogg 2 tussendoor is niet alleen leuk, maar voordat je het weet ben je de game al uren aan het spelen.

28 augustus, 2017

82% Nidhogg 2 is een geslaagd vervolg op een al zeer vermakelijke game