Nioh: Bloodshed’s End

Ontwikkelaar Team Ninja
Uitgever PlayStation
Releasedatum 26 september 2017
Genres Action RPG

Nu net bekend is geworden dat alle content van Nioh ook voor de p.c. gaat komen doen wij net op de valreep onze review van de derde en laatste DLC van Nioh genaamd Bloodshed’s End. Deze keer geen politieke machtsstrijden en dergelijke maar een voortzetting van de tweede DLC met een paar aangename verrassingen. Is deze DLC de absolute afsluiter van de Sage van Nioh of kan er nog wel wat content bij?

A Nioh’s End

Onze William aka British bastard is met Bloodshed’s End helemaal klaar met het verhaal in het verre oosten. Het verhaal van Nioh in de derde DLC gaat verder waar de tweede DLC genaamd Defiant Honor stopte. Defiant Honor speelde zich af in de winter en draaide om de grote slago m Osaka Castle. Bloodshed’s End draait eveneens om deze grote veldslag maar trekt het verhaal naar de volgende zomer waarin William terug moet naar Japan om een aantal losse eindjes bij elkaar te knopen. Een knap einde aangezien William eigenlijk al klaar was met Japan in Defiant Honor. Maargoed. De belofte voor deze DLC is groot. Bombastische veldslagen, grote Yokai bazen en een mooi sluitend einde voor de game.

The Abyss, oftewel hell on earth

Een nieuw aspect van Nioh’s derde DLC is een nieuwe Game mode genaamd The Abyss. Welke eigenlijk een soort rechte lijn van moeilijke challenges is. Zelfs zo moeilijk dat Team Ninja besloten heeft om er een derde coop speler mogelijk voor in het leven te roepen. Waar je normaal de game met twee mensen kunt doorkruizen is dat voor the Abyss dus drie, en dat zegt ook wat over de moeilijkheidsgraad van deze game mode. In je eentje is het nagenoeg niet te doen en zelfs met twee man heb je er een flinke kluif aan. Haal je een challenge? Dan kun je er voor kiezen om alle verkregen loot te houden, of verder te gaan om zo een poging te wagen nog betere loot te krijgen. Lukt dat alleen niet? Dan ben je alles kwijt… Als je dacht dat de Chalice Dungeons van Bloodborne lastig waren moet je deze dus maar eens proberen.

DLC Verdict

Deze DLC geeft ons eindelijk waar wij om vragen. Grote uitgebreide levels, Yokai bazen die er imposant uit zien al is het maar om hun formaat en een einde van een episch verhaal. The Abyss geeft daarnaast nog een extra uitdaging en nog meer herhalingswaarde als het gaat om alles Nioh gerelateerd. Is het een passende afsluiter van het hele verhaal? Jazeker! En het is dan ook zeer de moeite om alles door te spelen. Nioh heeft een heleboel te bieden en bouwt met Bloodshed’s End alleen maar verder op een prachtige legacy.

The final final verdict

En met deze woorden nemen wij eigenlijk een beetje afscheid van Nioh. Niet alleen van William maar ook van een prachtig titel die zich tot een van de beste games uit 2017 mag bestempelen. En niet alleen dat, er komt dus ook een p.c. versie aan van deze titel inclusief de drie DLC’s die wij hebben mogen recenseren. Toch is het ook tijd om terug te kijken naar de basis game en de DLC’s die eerder uit gekomen zijn en dan kan de conclusie alleen maar zijn dat Nioh zo gruwelijk goed is dat wij de titel blind aanraden. Sterker nog, als je deze game niet gespeeld hebt dan hoor je er gewoon niet bij dit jaar. En dan nog een dankwoord aan de briljante breinen achter deze game:

We would like to thank team Ninja and PlayStation for an amazing experience, and giving us the opportunity to review the Nioh experience as a whole. Nioh is one of those rare occasions where everything is just so good. It all comes together with this final piece of the puzzle. We think the team at Team Ninja should be applauded for creating a unique experience which came practically out of nowhere.

Thank you!

6 oktober, 2017

98% De totaalervaring is briljant, en de DLC's zijn een essentieel onderdeel van de ervaring