Orcs Must Die: Unchained

Ontwikkelaar Robot Entertainment
Uitgever Microsoft Studios
Releasedatum 18 juli 2017
Platforms Windows (Steam) Xbox One, PlayStation 4
Genres Tower Defense, Strategie

Free to Play is voor sommige ontwikkelaars absoluut de way to go. Er zijn al een aantal grootse succesnummers uit voort gekomen zoals League of Legends, DOTA en PlayerUnknown’s BattleGrounds. Ook Tower Defense is een populair genre om in het Free 2 Play model te gieten. Orcs Must Die: Unchained is zo’n Tower Defense game welke al een aantal jaar (sinds 2011) aan de weg timmert. Nu de game ook wat populairder begint te worden werd het voor ons tijd om ons er toch aan te wagen. Is Orcs Must Die de Free 2 Play game of choice?

Tower Defense als basis voor Orcs Must Die

Het genre voor deze game is vooral Tower Defense. Jij als speler (je kunt kiezen uit meerdere helden) hebt de taak om Orcs en ander gespuis weg te houden bij de magische bron die er voor zorgt dat de Orcs niet massaal kunnen aanvallen. Toch kiezen de Orcs er voor om een poging te wagen de magische bron te slopen. Jij kunt dat voorkomen door upgradebare vallen te plaatsen die vijanden kapot maken of vertragen. Daarnaast kun (of moet) je ook zelf aan de bak. Het is namelijk mogelijk om zelf ook te schieten en speciale aanvallen uit te voeren tijdens iedere golf van vijanden die je door moet ploegen. Al snel blijkt dan ook dat de combinatie van directe confrontatie en het slim plaatsen van vallen essentieel is voor het overleven. Haal je alle golven? Dan staat er natuurlijk mooie loot op je te wachten. Nieuwe vallen, schedels (het in-game betaalmiddel), nieuwe helden en andere items vallen met enige regelmaat in de bus.

Niet alleen Tower Defense

Naast de basis zijn er ook andere spelmodi die je absoluut moet proberen. Met name de Siege modus zal bij de strategische teamspelers in de smaak vallen. denk aan een opgefokte versie van de gemiddelde MOBA. Jij speelt met een team van vijf verschillende helden tegen een ander team van vijf helden. Naast het team kun jij ook nog een hele loadout meenemen die bestaat uit minions, vallen, en andere hulpmiddelen die de strijd kunnen beslissen. Uiteindelijk is het de bedoeling om de magische bron van het andere team kapot te maken. Net zoals iedere MOBA dus, maar dan in de typische stijl van Orcs Must Die. Daarnaast is er nog Sabotage mode, welke in teams van drie word gespeeld. Bij deze spelmodus versla je ook golf na golf aan vijanden maar kun je door middel van verdiende consumables (upgrades, magische spreuken en summons) het andere team het leven zuur maken. Dat levert vaak spannende situaties op, zeker in cooperatieve stand met andere spelers die online zijn.

Orcs Must Die: Unchained

Waarom Orcs Must Die?

Er zijn natuurlijk al een hoop games die de formule gebruiken die Orcs Must Die ook gebruikt. Toch heeft Orcs Must Die een wat luchtiger sfeertje om zich heen hangen en niet de constante stress die je bij bijvoorbeeld League of Legends wel hebt. Orcs Must Die bied echter wel ongeveer dezelfde ervaring en tegelijkertijd ook weer niet. Survival mode is een semi vriendelijke versie van bijvoorbeeld Firefight van Halo en Horde mode van Gears of War, terwijl Sabotage daar juist weer tussenin ligt. Vraag je het ons, dan is de Siege modus het best geslaagd. Gelukkig hoef je je in Orcs Must Die niet aan één concept te houden en kun je gewoon wisselen tussen Survival, Siege, en Sabotage.

Orcs Must Die houd het redelijk simpel en dat is dan ook de kracht van deze hybride game. Fans van Tower Defense en fans van MOBA’s kunnen hier iets van hun gading vinden. Weet je het allemaal net niet dan kun je met deze game tegelijkertijd ook heel goed testen welk genre meer jouw ding is. Orcs Must Die: Unchained is daarmee een prima instaptitel als het gaat om Free 2 Play online gaming.

12 augustus, 2017

60% Veelzijdig, fun, maar net iets te simpel voor de doorgewinterde online gamer.