Pro Evolution Soccer 2018

Ontwikkelaar PES Productions
Uitgever Konami
Releasedatum 13-09-2017
Platforms PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 3, Xbox 360 & Windows
Genres Sport

De jaarlijkse lading sportgames werd bij Gamedomein al afgetrapt met Madden 18. Met het begin van de Champions League en de miljoenen die uitgegeven zijn aan spelers, is het nu ook de buurt aan de jaarlijkse strijd tussen PES en FIFA. Laat ik maar eerlijk en transparant zijn door te zeggen dat mijn voorkeur altijd uitgaat naar FIFA. Maar dat neemt niet weg dat elke PES, en speciaal die van vorige jaar, me weet te boeien en vernieuwingen doet zien die ik graag terug zou zien in FIFA. Met de release van Pro Evolution Soccer 2018 wordt ook dit jaar weer een poging gedaan om verder te bouwen op een sterk fundament en FIFA van de troon te stoten. Met een sterke focus op teams als FC Barcelona en Borussia Dortmund met de Champions League als groot decort, lijkt PES 18 weer af te stevenen op een succesvolle game.

Wat mij als eerste opviel was de verbeterde aankleding en de mogelijkheden die PES 18 de speler voorschoteld. Met flitsende en overzichtelijke menu’s navigeer je al snel naar je favoriete modi. Het mooiste voor mij was dat mijn favoriete modi terug te vinden waren onder één kopje. Hierin kon je een seizoen beginnen met je favoriete club, een eigen of favoriete speler kiezen en/of een Champions League series achter elkaar spelen. Dit zijn in mijn ogen de topmodi van PES en dat is ook hetgene waar ze het meeste reclame voor hebben gemaakt. Terecht, want de modi zijn heel verslavend en houden je urenlang bezig. Al snel liep ik als mezelf over de Engelse velden om te proberen een transfer naar Liverpool te kunnen verwezenlijken. En probeerde ik met het nieuwe sterrenensemble van Paris Saint-Germain alles te winnen wat los en vast zit.

Snelle, overtuigende gameplay

Daarmee komen we bij het beste punt van Pro Evolution Soccer 2018: de gameplay. Het is snel, strak en het allerbelangrijkste, bijzonder vermakelijk. Met mijn Paris Saint-Germain team combineerde ik al snel dwars door de verdedigingen in Frankrijk en ook de tegenstanders leveren zelf interessant combinatie voetbal. Sterker nog, soms geven ze hoge ballen die je zelf niet gezien had. Hierdoor leer je ook van de tegenstander steeds beter te worden in de game, en wat de mogelijkheden zijn. Pluspunt in deze snelheid is dat de scheids in mijn ogen redelijk veel toelaat, met hier en daar natuurlijk een blunder, wat de snelheid alleen maar ten goede komt. Klein minpuntje in dit verhaal blijven de keepers. Ze lossen de bal veel te snel en lijken vaak houdbare ballen niet te kunnen stoppen. Dit zorgt voor vermakelijk voetbal, maar ook soms tot frustratie.

De gameplay zelf gelukkig niet, want die is bovengemiddeld goed. De basis is precies als wat we kunnen verwachten van PES, alleen lijkt alles net weer beter gestroomlijnd. De passes zijn strak en zorgvuldig, en mocht je niet vertrouwen op de automatische passing, kun je altijd met een druk op de knop zelf de lijn bepalen van je steekbal. De schoten zijn hard en zelfs onvoorspelbaar bij vlagen, wat zorgt voor prachtige goals. En het verdedigen is nog beter gemaakt, waardoor druk zetten en looplijnen blokkeren alleen maar lekkerder werken. Wat mij in de vorige PES nog wel eens kon irriteren was de snelheid van de menu’s, etc. die in sterk contrast met de gameplay een heel stuk trager was. In PES 18 is dat helemaal niet meer het geval en gaat alles tien keer zo snel, lijkt het wel.

De standaard problemen

Dat betekent helaas niet dat PES 18 zonder problemen is. Het bekendste probleem blijft aanwezig en ook PES 18 heeft heel weinig licenties. Eén van mijn favoriete clubs Real Madrid heeft bijvoorbeeld een andere naam en andere tenues. Dit haalt mij compleet uit de ervaring van het voetballen. Ook als je zo een club tegenkomt in bijvoorbeeld de kwartfinale van de Champions League. Gelukkig lijken de spelers allemaal wel, en hebben de meeste spelers van Feyenoord en Ajax dezelfde gezichten als hun wederhelften in het echte leven. Daarbij is Dortmund een echte grote club in de game, heel erg aanwezig in het introfilmpje en de trailers, maar is de Bundesliga nergens terug te vinden. Ook Bayern München kon ik nergens terugvinden, dit kan echter ook door mijn irritatie om te kijken of de club een andere naam had gekregen.

Dit neemt niet weg dat PES 18 een bijzonder goede game is geworden en het verdient om door velen gespeeld te worden. In de laatste alinea gaat het gelukkig niet om de gameplay, en is het aan de die hard voetbalfans om te bepalen in hoeverre zij dit belangrijk vinden. Want voor de gameplay kun je met een gerust hard het hele jaar weer zoet zijn met Pro Evolution Soccer 18. En hopelijk met een aantal updates speelt iedereen weer bij de goede elftallen. Het is nu afwachten wat FIFA 18 gaat doen, want ook de trailers van deze game lijken veelbelovend. Het is goed om te zien dat de strijd tussen beide weer op het hoogste niveau gestreden wordt. Naast de andere geweldige sportgames die er nog aankomen is PES 18 ook eentje die je zeker niet moet laten liggen.

15 september, 2017

86% Goede stap in al meer dan solide voetbalseries