Review: Crash Bandicoot N.Sane Trilogy

OntwikkelaarVicarious Visions
UitgeverActivision
Releasedatum30 juni 2017
PlatformsPlayStation 4
GenresPlatformer

Crash Bandicoot heeft een legendarische status als een doorgeflipte held die middels een verhaal dat weinig om het lijf heeft zijn vrouwtje moet redden uit de klauwen van Dr. Neo Cortex. De eerste game komt uit 1996 en nu, ruim 20 jaar later zijn zowel Crash Bandicoot als zijn twee vervolgen (Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back en Crash Bandicoot: Warped) te spelen op de PlayStation 4 en PS4 Pro in “Fur K”.

Crash Bandicoot

Om echt te kunnen genieten van de serie begin je gewoon bij het begin. De eerste Crash Bandicoot titel was voor Naughty Dog destijds een vuurproef om te zien waar de PlayStation toe in staat was. Met Crash Bandicoot leek Naughty Dog goud in handen te hebben want Crash groeide al snel uit tot het grote icoon van PlayStation en zorgde eigenhandig voor degelijke concurrentie voor Sonic en Mario. Die op dat moment nog aan het knokken waren voor bestaansrecht. Crash Bandicoot fietste daar tussendoor en zette PlayStation definitief op de kaart als een merk waar rekening mee gehouden moest worden. Nu de originele game op de PS4 (pro) te spelen is, is te zien hoe de fans met deze serie om gaan.

De game zelf begint wanneer een proef met Crash Bandicoot mislukt en Crash weet te ontsnappen uit de klauwen van Cortex. Helaas moest je Coco achter laten en is het aan jou om haar te redden. Wat volgt is een platformer van wereldklasse, die het 2.5D genre op zijn kop zette. Levels zijn lineair maar hebben toch de mogelijkheid gekregen om uitgekamd te worden in gelimiteerd 3D. Crash Bandicoot zelf heeft namelijk wel de volledige bewegingsvrijheid gekregen. Destijds waren er nog niet veel platformers die dat heel goed deden maar Crash Bandicoot was een hele goede reden om een PlayStation te kopen.

Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back

Crash Bandicoot 2 kwam een jaar later en werd ontwikkeld door Naughty Dog samen met Mark Cerny. Met de hardware architect van de PlayStation aan boord werd het mogelijk om veel meer dynamiek te brengen in de game en tegelijkertijd om meer data op een schijfje te persen. Het tweede avontuur van Crash werd dan ook groter en ambitieuzer dan ooit tevoren. Crash word in dit tweede deel weer gevangen genomen door Cortex en losgelaten op een eilandengroep in de buurt van Australië. Cortex lijkt zich op het rechte pad te willen begeven en gebruikt Crash Bandicoot om kristallen te verzamelen die Cortex nodig heeft om zijn plan uit te voeren. Een nieuw personage genaamd Dr. Nitrus Bio overtuigd crash echter om ook juwelen te verzamelen. In Crash Bandicoot 2 is het wereldoverzicht overboord gegooid om zo een eigen level selector die zorgde voor wat meer dynamiek en de mogelijkheid om het verhaal in-game te laten zien.

Crash Bandicoot in volle glorie

Crash Bandicoot: Warped

Crash Bandicoot: Warped is volgens velen de beste titel uit de serie. Wanneer de Cortex Vortex neerstort op aarde vind Cortex nieuwe bondgenoten in de vorm van Uka Uka (Aku Aku’s boosaardige tweelingbroer) en Dr. Nefarious Tropy. Crash word aangespoord om te gaan tijdreizen om zo de kristallen veilig te stellen die Cortex nodig heeft voor zijn boosaardige plannen. Crash Bandicoot Warped is daarom het grootste Crash Bandicoot project geworden op de originele PlayStation en dat is te zien. De spelwereld opende meer doordat je je in verschillende tijden kunt begeven. Daarbij werd de spelwereld verder geopend doordat er levels geintroduceerd werden waar ogenschijnlijk het 2.5D aspect overboord werd gegooid. De levels op het water zagen er voor de tijd fantastisch uit en Crash Bandicoot: Warped verkocht dan ook weer als zoete broodjes.

20 jaar later op de PlayStation 4

Het is een hele tijd stil geweest rondom Crash Bandicoot maar nu is de N.Sane trilogy eindelijk uit op de PlayStation 4. De remake van Crash Bandicoot is een absolute must voor de fans en voor gamers die willen zien hoe games 20 jaar geleden werkte, want ondanks de toevoeging van een aantal nieuwe elementjes die te vinden zijn zoals “Fake bandicoots” is de ontwikkelaar trouw gebleven aan de originele titels. Toen Activision de assets ontving van Crash Bandicoot waren slechts enkele delen van de game bruikbaar. Activision heeft bijna alles van de grond af aan opgebouwd om zo er voor te zorgen dat de game er op de PlayStation 4 oogverblindend uit ziet. Heb je een PS4 Pro dan kun je de titel zelfs in 4K spelen, al zie je met zo veel grafisch detail het verschil toch niet helemaal. 20 jaar later is een remake van de originele titels zeer welkom. Niet alleen vanwege de nostalgische waarde maar puur omdat de games gewoon goede platformers zijn.

Crash Bandicoot: N.Sane Trilogy is de gleurieuze return van Crash Bandicoot en niet alleen dat. Het kunnen goed en wel de beste Crash Bandicoot games zijn in de serie. wij zijn lyrisch over het fantastische resultaat wat Activision en Vicarious Visions hebben neergezet met de N.Sane Trilogy en wij kunnen alleen maar hopen dat de ingeslagen weg nog eens gecomplimenteerd wordt met Crash Team Racing en Crash Bash remakes. Deze trilogie is met stip de beste platformer die wij dit jaar gespeeld hebben.

10 juli, 2017

96% De beste platformer van dit jaar, punt!