Review: Flocklore

Ontwikkelaar Mindfield Games
Uitgever Mindfield Games
Releasedatum 21 april 2017
Gespeeld op Google Android
Platforms Samsung Gear VR
Genres Puzzle

Samsung Gear VR is zo’n typisch apparaatje dat beschikbaar is voor een gelimiteerd publiek. Oculus heeft daar een prima stukje hardware weten neer te zetten (Zeker voor mobiele toepassingen) maar veelal zijn de titels die in de store staan vooral demonstraties van wat zou kunnen. Zo nu en dan verschijnt er echter een echte game in de store. Deze keer viel ons oog tussen alle persreleases, facebook posts en tweets op een kleine titel genaamd Flocklore, en het enige wat daar aan te zien was, was het volgende:

Mario Galaxy minipuzzels

Alles wat tegenwoordig rondhuppelt op een bal is al snel geassocieerd met Super Mario Galaxy. Het immense succes van een niet conventionele platformer word op een heleboel plekken toegepast om gameplay te verreiken. Zo hebben een berg aan platformers deze upgrade gehad en ooktitels zoals Darknet maken in meer of mindere mate gebruik van bolvormige gameplay. Flocklore is er ook zo eentje, echter pakt Flocklore de gelegenheid aan om deze bollen in Virtual Reality weer te geven. Wat is namelijk de bedoeling? Er zijn een aantal schapen verdwenen onderweg naar de middelpunt van het heelal, waar zich een paddenstoel bevind die planeten kan scheppen. Aan jou de taak om de schaapjes te verzamelen en naar het middelpunt van het heelal te brengen.

Flocklore is gameplay goodness

Je zou verwachten dat zo veel concepten op één plek resulteert in een ratjetoe van probeersels. Echter zijn de concepten die gebruikt zijn in Flocklore zo abstract dat de gameplay ervaring er niet onder mag lijden. De bol draait door rond te kijken, en schaapjes reageren op het punt waar je naar kijkt. Zo kun je dus tegelijkertijd rondkijken en schaapjes begeleiden. Hoe meer schaapjes er achter je aan rennen, hoe chaotischer het word. Iedere planeet kent ook zijn eigen gevaren en obstakels waardoor iedere planeet waar jij de schaapjes op aan het verzamelen bent redelijk divers aanvoelt. Maar dat moet ook wel als je slechts de beschikking hebt over een telefoon en gelimiteerde Virtual Reality capaciteiten.

Onder de streep is Flocklore een kleine kleine titel, en voelt de titel ook aan als een kleine titel die je normaliter als PSN of Xbox Live Arcade titel binnen zou halen voor een tientje. Deze titel is echter voor slechts drie euro beschikbaar voor Samsung Gear VR en Google Daydream. Dat is voor een titel zoals deze echt een koopje en de vraag is dan ook waarom Mindfield games niet gewoon 5 of 6 euro heeft gevraagd voor de titel. Voor die paar uur dat je er mee bezig bent is het een betere titel dan de prijs doet vermoeden.

Flocklore weet dus een indruk achter te laten. Is het top of the bill? Nee, maar voor een omgeving zoals de Oculus Store komt de game er uit rollen als een must buy. Heb je dus een credit card en 3 euro om te spenderen dan kunnen wij Flocklore van harte aanbevelen. De mogelijkheden worden goed benut en er zit zeker een hoop potentie in die de gameplay voor zeker een avond of 3 á 4 leuk te houden.

8 mei, 2017

70% Flocklore is een leuke mix tussen Mario Galaxy en Lemmings