Review: Furi

Ontwikkelaar The Game Bakers
Uitgever The Game Bakers
Releasedatum 5 juli 2016
Platforms Windows, PlayStation 4
Genres Action, Hack and Slash, Bullethell

Waar Sony- en Microsoft fans al een tijdje met Furi bezig zijn is recentelijk de titel ook gereleased op de Nintendo Switch. Wij brengen als eerste content in 2018 onze vernieuwde blik op Furi, en wij gingen aan de slag met onze naamloze vriend die zich een weg moet banen door de Jailers die Furi kent.

En dat gebeurt op een manier die vrijwel gelijk is aan de PlayStation en Xbox varianten. De game is wat betreft het grafisch aspect iets teruggebracht om hem soepel te laten draaien op de Nintendo Switch maar wat je krijgt is de volledige Furi ervaring inclusief de DLC die uit is gekomen voor de game. One More Fight bied een extra bossfight waarbij jij mag vechten tegen “The Flame” een bossfight die zich afspeelt in een nieuwe arena met nieuwe trucjes en moeilijkheden.

Onze score die wij gegeven hebben aan de PlayStation 4 variant blijft ook overeind staan op de Nintendo Switch. Er zijn weinig games zoals deze, niet op de PS4, niet op Steam, niet op de Xbox of waar dan ook. Het is dus zeer prettig dat de game zich ook kan positioneren bij gamers met een Nintendo console. Deze game mag je niet missen.

————————-

Sony en Microsoft strooien al een tijdje met gratis games dankzij hun online programma’s waarvoor je betaalt voor hun online services, maar ook gratis games krijgt! Goede deal toch? Meestal wel, maar laatste tijd zijn de games vrij middelmatig. Zeker in het PlayStation-kamp. Toch kwam er deze maand een verborgen pareltje voorbij op PS+. Namelijk Furi die ook in juli was uitgekomen. Korte maar krachtige naam voor een game die niet echt opvalt. Wat vinden wij ervan?

Het antwoord op de vraag in de inleiding: fucking awesome. Nu is de vraag natuurlijk waarom! Games zoals Dark Souls en Bloodborne hebben de deur weer geopend naar games die wat meer uitdaging bevatten. Games bevatten tegenwoordig weinig stimulans en zijn op hard zelfs niet eens een uitdaging te noemen. De Souls/Borne-serie verkoopt prima en opent de ogen van meer ontwikkelaars om de games wat uitdagender te maken. Gelukkig maar, anders was deze game waarschijnlijk nooit in deze vorm uitgekomen. Je raadt het al, de game is “hard as fuck”

Gotta Dodge ‘em all!

The Stranger dasht als een mofo

Wat voor game is het dan? Het is vrij lastig om in een hokje te plaatsen maar zijn jullie bekend ben met de bullethell games? Dat zijn vaak twin-stick shooters van bovenaf waarbij je 3,46 pixels ruimte hebt om aanvallen te ontwijken omdat het scherm zo gigantisch vol zit met projectielen dat je intens gefocust moet zijn om überhaupt levend te blijven. Dit is alom aanwezig in de game samen met wat hack and slash en dodge-actie en perfecte timing om parries uit te voeren. En dat is echt super tof. De game bestaat namelijk alleen maar uit boss fights, zeer, zéér pittige bossfights waarin je meerdere malen dood gaat. Tot dat je de neiging hebt om je controller naar je kat te gooien omdat de baas nog maar één streepje health overheeft en je doodgaat en helemaal opnieuw moet beginnen.

Samurai

Je speelt met een stille protagonist die de gehele game niks zegt en door iedereen The Stranger genoemd wordt. Je bent gevangen genomen en in een zware gevangenis geplaatst. Je wordt bevrijdt door een gozer met een gigantische konijnenhoed over zijn hoofd en hij vertelt je dat hij je nodig heeft om te ontsnappen. Om uit de gevangenis te kunnen breken moet je langs alle Jailers om deze uit te schakelen. Dit klinkt makkelijker dan het is.

De tweede baas wordt een kopje kleiner gemaakt

Tussen de bazen door loop je op je gemakje (of automatisch met de knop X) terwijl konijnenman je over je situatie en de aankomende baas vertelt. Een licht achtergrondverhaal waar niet veel uit op te maken valt, maar een fijn rust momentje is tussen de boss battles door. Wat ook opvalt zijn de stilistische graphics. Het is gemaakt met cell shaded graphics met sterke, felle pastel-achtige kleuren, waar toch veel details worden weergegeven. Het oogt super strak en elegant. Ik hoop dat ze dit stijltje in meer games gaan gebruiken.

Blokjes health

De boss battles zijn verdeeld in fases die gepresenteerd worden als blokjes health van de baas. De baas heeft een levensbalk en “blokjes” health. Een levensbalk heeft twee fases (gaat dus twee keer leeg, voordat er één blokje afgaat). Eerste fase is vaak ranged combat. Je hebt namelijk ook een pistool waarmee je kunt schieten met de rechter-stick en de tweede fase is vaak close combat waarinDe eerste baas heeft vier hoofden je met parry’s en slim dodgen je vijand te slim af moet zijn. Mocht je jouw levensbalk verliezen tijdens één van deze fases (jij hebt er overigens wel maar één) dan vult de levensbalk van je vijand ook weer aan en moet je dat stukje opnieuw doen. Als je er een blokje afkrijgt, ga je een nieuwe fase in waarin de baas nieuwe aanvallen en nieuwe aanvalspatronen krijgt. Klinkt ingewikkeld, maar is het makkelijker te zien dan uit te leggen.

Het enige nadeel is dat je niet kunt dodgen en schieten tegelijk. Schieten doe je met de rechterstick als in een twin-stick shooter en dodgen doe je met X (op de PS4). Het is dus onmogelijk om deze tegelijk te kunnen gebruiken tenzij je een tweede duim laat groeien. Dit zullen ze overigens wel expres hebben gedaan aangezien het anders wat makkelijker zou worden. De game kent ook een easy moeilijkheidsgraad. Twee woorden: niét doen. Puur zonde. In Easy mode blijft er niks van de game over en dit is puur om het verhaal te kunnen volgen. De complete uitdaging is weg en als je geen gevoel van voldoening wilt hebben. Be my guest. Als je de game op de normale difficulty uitspeelt krijg je een nóg moeilijkere modus voor terug waarbij bazen meer damage doen en meer health hebben enjoy!

Eindoordeel

Super tof, super stressvol en super veel voldoening als je eindelijk een baas omver ploegt. Dat is Furi in een notendop. Je moet doorzettingsvermogen hebben om de bazen te analyseren en hun patroon te vinden en daar gebruik van te maken. Niet geschikt voor mensen die snel rage quitten. Het enige jammere is dat er niet meer bazen inzitten, maar hey, daar is DLC en een eventueel vervolg voor. Je zult met de huidige bazen al je handen vol hebben.

Sorry dat deze recensie net te laat online komt om hem gratis mee te pikken met PS+ 😉

20 januari, 2018

89% Super tof, super strak en super moeilijk