Review: Get Even

OntwikkelaarFarm 51
UitgeverBandai Namco
Releasedatum23 juni 2017
PlatformsPlayStation 4, Xbox One, Windows
GenresShooter, Thriller

Ontwikkelaars zijn onvoorspelbaar. Een aantal ontwikkelaars staan er zelfs bekend om dat hun games vooral gesluierd gaan in geheimzinnigheid, denk bijvoorbeeld aan Kojima Productions (Death Stranding). Farm 51 is ook zo’n ontwikkelaar en de vraagtekens waren dan ook groot toen Get Even met een hele vreemde trailer aangekondigd werd. Nu is Get Even verkrijgbaar en mochten wij aan de slag met de titel. Is Farm 51 er in geslaagd het shooter genre een nieuwe impuls te geven? Dat hebben wij voor jullie uitgezocht.

Net even anders

Trailers van Get Even zijn zo duidelijk als de gemiddelde sneeuwzenders op je televisie. De game begint echter op solide voet. Jij word wakker als Cole Black op een plek die zich het beste laat omschrijven als een kruizing tussen een gesticht en een gevangenis. Das al een lekker begin maar wat nog gekker is, is dat jij meteen op zoek gaat naar een knokpartij. De introductie begint met een gegijzelde vrouw en een plot twist die meteen duidelijk maakt waar je de game voor speelt: De ultieme vergelding voor de gebeurtenis die Cole Black bijna het leven kost. Toch zijn maar weinig dingen in Get Even ook echt wat ze lijken. En daar kom je ook al snel achter.

Get Even doet niet aan de term “normaal”

Als er één titel is die nergens normaal is, dan is het Get Even. Want het al druk bezette verhaal word versterkt door een aantal factoren. Bijvoorbeeld het feit dat Cole Black een mysterieus apparaat in/op zijn hoofd heeft waarmee hij herinneringen kan terugspoelen en opnieuw kan afspelen. De meeste mensen met een hekel aan tijdreizen haken op zo’n moment al af maar het komt wel mooi terug in Get Even. Je kunt iedere gewenste kant op spelen en dat helpt je weer verder in je verhaal. Ieder stukje verhaal en elke actie die je neemt is te herleiden naar een geheimzinnig personage die zich voorstelt als “Red”. De vraag is dan ook of je achter de motivatie komt waarom Red onze hoofdpersoon een bepaalde kant op stuurt. Verhaaltechnisch gezien is er meer dan voldoende te ontdekken in Get Even. De muziek is ook even een aanrader om echt naar te luisteren. De muziek past zich namelijk ook aan aan de situatie waar jij je in bevind. Word het spannend dan is de muziek ook druk, en vice versa. Als je deze titel speelt loont het zeker de moeite om eens rustig je koptelefoon op te zetten en te luisteren nar het moois wat Get Even op audiogebied te bieden heeft.

Speurneuzerij

Niet alleen is er genoeg te ontdekken in het verhaal, ook heeft Cole in meerendeel van de game een mobiele telefoon op zak. Deze telefoon kan natuurlijk meer dan SMSen. Ook kan het toestel omgevingen scannen, thermal scanning en nog veel meer toeters en bellen die je helpen om bepaalde puzzels wat sneller op te lossen, en maar goed ook, want Cole komt vaak genoeg in situaties die ogenschijnlijk niet op de lossen zijn. Gelukkig kun je daar met het mobieltje meer zinnigs uit halen waardoor je weer verder kunt. Iedere stap is echter een spannende in Get Even. Soms kom je in een onvoorziene situatie terecht, en op andere momenten vliegen de hallucinaties je om de oren. Echt eng word de game nergens maar het Thriller genre waar de game zich in probeert te plaatsen word glansrijk gehonoreerd.

Het begin van Get Even is al niet mals

Technisch vraagstuk

Farm 51 heeft er vanalles aan gedaan om een realistische ervaring op te zetten en dat is in de meeste plekken ook wel gelukt. De game ziet er vrij rauw uit maar dat draagt weer bij aan de ervaring. Wij schrijven onze review pas vrij laat waardoor wij ook andere reviews hebben kunnen lezen op voorhand. Maar dat de graphics lelijk genoemd worden is een kwestie van smaak. Fotorealisme is nog niet overal goed uit te persen maar in Get Even is wel moeite gedaan om het smoelwerk realistisch te laten zijn. Kom je dicht bij objecten dan zie je dat de kwaliteit van textures niet je van het is, ook niet op de PlayStation 4 Pro. Toch is de game op de meeste plekken voorzien van een puik smoelwerk waar je soms toch wel even in vergeet dat je daadwerkelijk een game speelt. Aan de andere kant is het budget daar ook voor meerendeel aan op gegaan want de meeste modellen die gebruikt zijn, zijn ondanks hun knappe texturing niet van heel hoogstaande kwaliteit.

Vergelding of toch maar iets anders?

Get Even is zoals eerder gezegd een vreemde titel. Verhaaltechnisch is de titel echter een game die vrij hoge ogen gooit en het shooter genre probeert te schuiven naar iets wat je nog niet eerder gezien hebt. Sterker nog, de game haalt uit een heleboel andere games mooie inspiratie (zoals F.E.A.R. en Remember Me) dat het heel moeilijk is om Get Even ergens bij te plaatsen. Wij houden het dus even op een innovatieve shooter die een leeg plekje in het hele shooter landschap vult.

Moet je je dan wagen aan Get Even? Jazeker, en wel om de simpele reden dat er iets uit deze game te halen is wat veel shooters tegenwoordig missen, namelijk een oerdegelijk verhaal en een hoop tussenliggende events die je nagenoeg dwingen om door te spelen. Wij zijn in ieder geval blij dat Farm 51 de game heeft uitgebracht zoals hij bij ons is binnen gekomen en dat de game dan her en der geen sublieme 4K HDR high-end graphics heeft, ach… Dat is het vergeven!

3 juli, 2017

68% Een interessant verhaal gevangen in een net-niet topgame