Review: Horizon: Zero Dawn: Deel 1

Ontwikkelaar Guerrilla Games
Uitgever Sony Interactive Entertainment
Releasedatum 01-03-2017
Genres Action Adventure

Wat te doen als je al jarenlang shooters maakt en daar ook behoorlijk succesvol in bent geweest? Inderdaad, een met robots bewoonde open wereld maken waarin de mensheid terug is gevallen tot de prehistorie. Klinkt misschien niet helemaal logisch op het eerste gezicht, maar de vastberadenheid van Guerrilla Games spat van deze game af. Vanaf de introductie tot de full on reclame parade van PlayStation kan vrijwel niemand de game gemist hebben. Zeker in Nederland, waar de game vandaan komt (!), zal er met grote ogen gekeken zijn naar de release van deze game. Aangezien onze recensie een stuk later is dan grote outlets, is het in ieder geval al veilig om te zeggen dat de release een gigantisch succes is geweest. Laten we daarom snel kijken of dat terecht is geweest en wat wij van deze game vonden.

Laat ik maar eerst even zeggen dat de game overduidelijk de aandacht verdient die het gekregen heeft. Niet alleen de pers roept al jaren dat we ons moeten focussen op deze release, maar ook Sony zelf leek bijzonder veel vertrouwen te hebben in deze nieuwe exclusive. En meer dan terecht. Het rare is zelfs dat mijn hype rondom deze game helemaal niet laag was, en dat ik zelfs veel verwachtte eigenlijk. Dan nog torent deze game boven die verwachtingen uit. Het is meteen duidelijk van de introductie, waarin hoofdpersonage Aloy nog een kleine dame is, de game een speciale is. En niet perse meteen de beste game ooit gemaakt, maar het begin van een mooie toekomst. Eigenlijk hetzelfde wat de game ons probeert te vertellen in zijn verhaal. Alles lijkt voorbestemd voor een prachtig huwelijk tussen Sony en Guerrilla en vooral PlayStation en Horizon.

Duidelijke statements

Maar nu genoeg superlatieven, etc. Laten we eens gaan kijken naar de game zelf. De game begint met een ritueel dat uitgevoerd wordt op de toen nog baby Aloy. In de handen van haar beschermer Rost, een banneling uit de Nora stam. Een priesteres helpt hen om dit ritueel uit te voeren in tegenstelling tot wat de reglementen voorschrijven. Als snel blijkt namelijk dat Aloy ook een banneling is en een leven bestemd lijkt in de schaduw van haar naasten in de Nora stam. Haar afkomst is onbekend en het enige wat men belangrijk lijkt te vinden is dat ze moederloos is en een outcast/banneling. Getergd door deze verwijzingen en vooral het telkens maar gekleineerd worden is Aloy vastberaden om iedereen te laten zien wat zij waard is. Niet alleen als vrouw, maar voornamelijk als krijger.

Om niet te veel te spoilen zal ik het hier even bij laten, maar het moge duidelijk zijn dat zij meerdere keren de kans krijgt om haar waarde te bewijzen. Het is dan aan de speler om in een wereld vol vooroordelen in de schoenen van Aloy een punt te bewijzen. Dit wordt op een zeer subtiele vertelt en geeft de natuurlijke verhoudingen weer tussen de gevestigde orde en bijvoorbeeld vrouwen, vreemdelingen, etc. Dit is niet zo in your face als je zou denken en Guerrilla Games heeft er goed aan gedaan om de wereld te bevolken met een verscheidenheid aan etniciteiten. Waardoor je je gaat afvragen waar naast de vrouwelijke personages ook de andere etniciteiten zijn in andere games. Het mooie is echter is dat Horizon: Zero Dawn geen punt wil maken van dit hele probleem, het laat een natuurlijk wereld zien. Uiteraard eentje met conflicten, racisme en discriminatie, maar niet onnatuurlijker dan dat het bij ons zelf gaat.

Absurd intens

Als alle conflicten in Horizon: Zero Dawn niet intens genoeg waren, hebben ze de gameplay wel echt absurd intens gemaakt. Zoals in de trailers te zien is geweest, is de hele wereld van Horizon bevolkt met robot dieren/dino’s. En als je denkt dat dit een eitje gaat worden, kom je van een koude kermis thuis. De gevechten zijn snel, intens, spannend en vooral een genot om te spelen en te kijken. Of je nou zelf achter de controls zit of iemand anders speelt het, elk gevecht voelt aan alsof het je laatste kan zijn. Dit komt door zeer dierlijke AI die de robots meegekregen hebben. Om een voorbeeld te geven: als je een groepje robotherten tegenkomt is de kans groot dat deze wegrennen zodra je ze aanvalt. Maar het moment dat je een robotkrokodil aanvalt, word je niet alleen constant achterna gezeten, ook zijn soortgenoten komen dan achter je aan.

Gelukkig is Aloy allesbehalve slecht voorbereid op deze gevechten en kan ze naast veel leren al behoorlijk wat trucjes als de game begint. Gewapend met een speer en een pijl en boog ligt de wereld letterlijk aan je voeten. Je leert dan op de harde manier hoe het is om te overleven in de wildernis van Horizon. De gevechten dat je namelijk onrustig en snel probeert te aan te gaan, zul je zeker in het begin snel verliezen en vaak ook kansloos. Het is dan ook echt taak om jezelf voor te bereiden. Aan de hand van een earpiece dat Aloy vindt in een grot, kan zij dingen in de wereld zien die andere niet zien. Ook de zwakheden van de verschillende robots. Zo is de ene zwak voor ijs, terwijl de andere weer neer gaat van vuur. Als je dan na uren spelen ook nog eens vuurpijlen, ijsbomen, en nog veel meer vindt in de wereld, sluip je als een verleerd jager door de game om de grootste robots angst in de boezemen.

Tot in de puntjes afgewerkt

Dat wordt allemaal gecomplimenteerd door een prachtige engine. De AI is niet alleen geweldig, ook de graphics zijn buitengewoon. Ik heb zelf de game gespeeld in 4K op de PlayStation Pro en dit was de eerste keer dat ik echt dacht, ja dit is waarom ik hier aan begonnen ben. De game is ronduit schitterend. Het leuke is ook is dat het een opvallend goede sounddesign heeft. Als liefhebber van alles geluid is het leuk om te zien dat deze kant van een game niet vergeten wordt. Zeker de laatste tijd in de race om de mooiste graphics lijkt het geluid een beetje achterwege te blijven. In Horizon is het echt een prachtig totaalpakket, alles lijkt op tot in de puntjes verzorgd.

Het is echt heel leuk om te zien dat zo’n nieuwe game zo weet te verrassen. Het pakket dat Guerrilla Games ons met Horizon voorschotelt is echt van een heel hoog niveau. Het belooft heel veel voor de toekomst van deze nu al succesvolle nieuwe PlayStation exclusive. Daarom is het ook zeker een aanrader voor iedereen die PlayStation een warm hart toedraagt. Eigenlijk is het voor elke game liefhebber een aanrader, omdat het heel erg probeert nieuwe dingen te doen. Het is dan ook goed om te zien dat er spelers op de markt komen die nieuwe gameplay elementen proberen te verkennen. Horizon is dan ook eigenlijk op ieder vlak een voorbeeld van hoe het wel zou moeten/kunnen. Een ijzersterk staaltje game maken.

13 maart, 2017

94% Horizon: Zero Dawn is een ijzersterk begin voor een prachtig nieuwe franchise