Review: MXGP 3

Ontwikkelaar Milestone
Uitgever Triple P Entertainment
Releasedatum 30 mei 2017
Platforms PlayStation 4, Windows, Xbox One
Genres Racing

Motoren en onze redactieleden kunnen vaak niet goed door één deur. Het is altijd een beetje passen en meten met motorgames om te kijken welk redactielid zo’n game nou het beste kan recenseren en waarom. Deze keer draaide random number jesus een prima nummer er uit waardoor de review bij iemand kwam te liggen die racegames wel vaker doet. MXGP 3 is de nieuwste telg in de serie, maar gaat deze het lage cijfer van zijn voorganger overtreffen?

MXGP 3, een licentiefeestje

Milestone staat bekend om het bouwen van prima licentiegames. MXGP is de officïele motorcross licentie en zoals dat al doet vermoeden is MXGP 3 dus de game waarop jij op een dirt bike springt en zo diverse parcoursen onveilig maakt. Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: das lastiger gezegd dan gedaan. Voor de fans van Monster Energy is er een speciaal onderdeel ondergebracht in het single player menu waar de MXoN kampioenschappen te vinden zijn die Monster Energy er zelf op na houdt. Van de buitenkant is er gek genoeg niets te zien van de invloed van Monster Energy. Je zou namelijk verwachten dat MXGP’s grote sponsor toch wel een grotere vinger in de pap had gewild. Toch is het team van Monster Energy wel vertegenwoordigd in de game. Gelukkig is het hoofdonderdeel van MXGP nog altijd het motorcrossen zelf.

Alle hens aan dek, zwabberen maar

En ondanks dat je met licentiegames altijd voor de kwaliteit moet waken is het Milestone niet gelukt hun volle capaciteit te leggen op MXGP. Waar MotoGP, Valentino Rossi en WRC het altijd prima doen lijkt deze titel nog steeds onderop de stapel geschoven te worden. MXGP 2 had bij ons al het grote nadeel dat het te moeilijk zou zijn maar in MXGP 3 word ook pijnlijk duidelijk waarom; De coureurs duwen je gewoon makkelijk van de baan en als je het al voor elkaar krijgt om overeind te blijven, dan moet je zelf niet uit de baan schieten. En dat laatste is geen kwestie van niet kunnen racen, welnee! Na dagen in MotoGP en Valentino Rossi kunnen we wel tot de conclusie komen dat de besturing van MXGP domweg vreemd afgesteld is. De door jouw gekozen coureur naar keuze zwabbert over de baan als een gemiddelde Roomba stofzuiger, maar weet vaak zichzelf ook niet eens overeind te houden.

Enzovoorts

Het doet gewoon afbreuk aan een game die de potentie heeft om gewoon een fatsoenlijke plek te veroveren in het racing genre. De banen zijn niet heel interessant, de bikes niet, en je hebt niet het idee dat je je kunt inleven in de coureurs. Multiplayer zit er in maar daar is het zelfs nog erger. Na slechts twee of drie races hebben wij het wel weer voor gezien gehouden en hebben wij nog even aan de single player gesnuffeld. Daar moet MXGP het vooral van hebben maar als je iets met motoren zoekt dan zijn Milestone’s titels van vorig jaar een betere keuze

MXGP 3 is net zoals zijn voorganger niet wat het had kunnen zijn. Het doet bijna pijn om een officiële licentie ten onder te zien gaan, dat terwijl andere games van Milestone een prima cijfer van ons hebben gekregen, zelfs de titels waarin tweewielers de hoofdrol spelen. Bij deze titel is er echter zo veel mis dat wij ons er met moeite doorheen hebben weten te worstelen! Laten liggen dus!

15 juni, 2017

25% MXGP gaat vol op zijn plaat.