Nioh: DLC Reviews

Ontwikkelaar Team Ninja
Uitgever Sony
Releasedatum 2 mei 2017
Genres RPG, Hack & Slash

Nioh’s middelmatige DLC in de vorm van Dragon of the North is niet de enige DLC die het levenslicht gezien heeft voor Nioh. Wij kregen als complete verrassing ook nog een code binnen voor de nieuwste DLC, genaamd Defiant Honor. Deze gehele DLC draait om een goed beveiligd kasteel genaamd Osaka Castle en diens inwoners. Maar is Defiant Honor ook een stap in de juiste richting na Dragon of the North?

Excellent level design

De puntentelling in deze DLC is vooral te wijten aan het leven design. Waar Dragon of the North nog lineair aanvoelde is dat in Defiant Honor wel anders. In Nioh zijn een aantal dorpjes en grottenstelsels te vinden die je bijna tot wanhoop drijven en ook in Defiant Honor is dat zo. Je begint in de eerste missie namelijk met wat open ruimtes met wat omgevingsgevaar. Net als je denkt dat je veilig bent loop je richting Osaka Castle en kom je terecht in een grottenstelsel waar zelfs Houdini nog moeite mee zou hebben. Gelukkig hebben de makers een aantal slim geplaatste kortere routes meegenomen in het level design zodat je redelijk snel kunt bewegen binnen de kasteelmuren.

Defiant Honor my ass

Zo goed als het level design is, zo slecht zijn de bossfights. Het komt vooral neer op het leren van de patronen en zwaktes van de vijanden en ze vervolgens hard in elkaar beuken. Net zoals in Dragon of the North is er maar weinig over van de Yo Kai bossfights die de basisgame zo tof maakte. In Defiant Honor zijn de bazen nog steeds lastig maar gewoon niet zo spannend als dat je zou verwachten. En dan te bedenken dat de DLC maar vrij kort is, en je dus weinig rewarding missies krijgt in de DLC.

Miskoop of toch niet?

Nioh: Defiant Honor is maar net hoe je er naar kijkt een miskoop. Ben je fan van toffe bossfights dan ga je die hier niet vinden. Kijk je verder en wil je de hele ervaring in je opnemen dan is het een welkome aanvulling op Nioh en Dragon of the North. Het is niet dat het heel slecht is allemaal, maar in dit geval is het wel non-rewarding als het je alleen om de krachtige bossfights te doen is. Toch is het level design er een heel pak op vooruit gegaan en zijn hier de beste levels uit de game te vinden.

Dat het fantastische Nioh een season pass had wisten wij al. Nu is de eerste DLC een feit en wij mochten er mee aan de slag. Dragon of the North is een aansluitende DLC op de hoofdgame en dat komt met zijn eigen voor- en nadelen. Maar is deze eerste DLC van Nioh een mooie voorbode op wat komen gaat of had je de season pass beter kunnen laten liggen?

Een draak in het noorden?

Nioh: Dragon of the North gaat verder waar het originele verhaal stopte. William is nu wat verder en is in conflict met een nieuwe vijand genaamd Masamune Date, ook wel de One-eyed Dragon genoemd. Deze beste man heeft zich in een nieuwe regio verschanst genaamd Tohoku vanuit waar de beste man niet heel veel goed aan het plannen is. Dat resulteert weer in een verhoogde aanwezigheid van de welbekende (en nieuwe) Yokai monsters en ander gespuis in de regio. En hoewel de nieuwe regio slechts drie missies beslaat is het wel weer een stukje nieuw smoelwerk. De nieuwe missies zien er alleen niet heel fonkelnieuw uit, maar wat wil je met slechts een korte periode sinds de originele game, waarbij wel een volledig door het verhaal gedreven DLC eruit geperst wordt.

Dragon of the North is goedkope herhaling

En dan niet in de figuurlijke zin. Voor een tientje (of 25 euro binnen de Season Pass) krijg je weer een stukje verlenging van een game waar je echt heel lang mee bezig kunt zijn. Nadeel is alleen wel dat je het origineel uitgespeeld moet hebben voordat je met Dragon of the North kunt beginnen. Daar krijg je dan wel een aantal missies voor die aan dezelfde kwaliteitseisen voldoen als het origineel. En ondanks dat er dus weinig nieuws te zien is in letterlijke vorm zorge het wel weer voor een goede oefening. Zeker ook omdat de grote concurrent (Dark Souls 3) zijn DLC ook al een tijdje uit heeft. Wat krijg je naast de missies er voor terug? Een enkele variant op een Yokai vijand, een aantal menselijke bossfights en slechts één grote Yokai bossfight. Nou willen wij niet heel vervelend doen maar daar had meer uit gehaald kunnen worden. Enfin, voor een tientje hoor je ons niet klagen.

En verder?

Verder nieuwe gear sets, een nieuw type wapen genaamd Odachi, nieuwe Guardian spirits en nieuwe skins voor William. Ook word er een nieuwe trophy list toegevoegd aan de game zodat er ook daadwerkelijk wat te halen valt voor de gemiddelde trophyhoer. Deze keer dus geen grote opvallende gebeurtenissen in de formule van Nioh maar dit is dan ook geen DLC die vanalles overhoop wil gooien. Nioh gaat om het vechten en de hoge moeilijkheidsgraad. Daar slaagt deze DLC prima in.

Nioh was al een hit or mis voor vele die-hard gamers die niet genoeg krijgen van games zoals Dark Souls en Bloodborne. We kunnen wel stellen dat Nioh het uitstekend heeft gedaan en een fantastische game is geworden. De DLC doet dus weinig nieuws maar opent wel deuren voor nog meer mooie nieuwe content en hopelijk een tweede deel wanneer de tijd er rijp voor is. Wij mogen in ieder geval niet klagen met de DLC en als fans van Nioh zijnde kunnen wij ook de DLC van harte aanbevelen.

4 augustus, 2017

82% Gewoon voortborduren op wat lekker werkt.