Review: Perception

OntwikkelaarThe Deep End Games
UitgeverFeardemic
Releasedatum6 juni 2017
PlatformsXbox One, PlayStation 4, Windows, Nintendo Switch
GenresHorror, First Person

Je zou maar blind zijn. Visueel afgesloten van de buitenwereld en een missie om te volbrengen. Zijn herinneringen wel zoals zij in jouw geheugen gegrift staan? En is de buitenwereld gebaat bij jouw verhoogde andere zintuigen? Perception laat zien wat jij als “blinde” zou zien. The Deep End Games schotelt een ervaring voor die uniek is en met een fris idee een vervelende handicap in beeld wil brengen.

Jij speelt als Cassie in een First Person horror game. Maar Cassie is blind! Het was voor de ontwikkelaars dan ook de uitdaging om dat goed te vertalen naar het grote scherm. Daarom is er gekozen om gebruik te maken van een techniek die echte slechtzienden ook gebruiken, namelijk een techniek genaamd echolocatie. Deze techniek stelt de persoon in staat om middels klikken (mondbewegingen of zo’n rood-witte slagboom die je weleens ziet) de omgeving te herkennen. Al in de eerste paar scenes is te zien dat ook de wind een belangrijke rol speelt in Perception. De scene waarin jij richting een huis loopt zonder dat fysiek te zien is een sterk staaltje grafisch inlevingsvermogen war menig grafisch ontwerper jaloers op zou worden.

Werk aan de winkel!

Het is leuk dat Cassie gebruik kan maken van echolocatie maar er is werk aan de winkel. In de villa die jij in het begin van de game betreed zijn een aantal dingen gebeurt en het is aan jou om de verschillende verhalen opnieuw te beleven, inclusief de gruwelijke gebeurtenissen die er mee gepaard gaan. Dat gebeurt onder andere doordat jij van objective naar objective loopt. Om het nou meteen een ordinaire walking simulator te noemen gaat wat ver maar neem dat even als basis. Onderweg is het mogelijk om meer van het verhaal bloot te leggen door verschillende objecten aan te raken en naar tapes te luisteren. En niet alleen dat, ook word jij tijdens je reis door het onbekende opgejaagd door een vijand genaamd “The Presence”. En het vervelende is, deze presence is niet zomaar om te leggen. Er is genoeg te doen in deze downloadbare titel. Het ligt er maar net aan hoe jij de dingen interpreteert… Of eigenlijk hoe Cassie dat doet.

Perception of wat eigenlijk?

Perception is een beetje een vreemde. Het neemt dingen van Bioshock, Outlast, Alien: Isolation en films zoals The Shining en vormt dat tot iets unieks,.. Althans, het is dat het in een mooi smoelwerkje is gegoten dat deze game toch een voldoende krijgt van ons. de Presence is wel angstaanjagend maar dat komt vooral omdat deze onvoorspelbaar is. De walking sim annex horror titel heeft verder niet heel veel om het lijf. Het is vooral de duisternis waar Perception het van moet hebben. Je bent constant aan het tikken met je stok om zo de omgeving te zien wat een redelijk button mashing achtig gevoel geeft. De verhalen zijn redelijk maar hebben niet de impact die zij zouden kunnen hebben met wat meer denkwerk. Aan de andere kant is dit weer zo’n titel met zo’n goede potentie dat het voordeel van de twijfel hier in het voordeel van de game is.

Perception als Cassie zijnde is in eerste instantie de belofte van een horror game waarin je weinig tot niets ziet een prima uitgangspunt. De game strekt zich echter uit tot een middelmatige walking simulator met wat gimmicks. En dan hebben wij nog niet eens het “zesde zintuig” van Cassie benoemd waardoor de game nog makkelijker lijkt te worden. Een blinde met een zesde zintuig in de vorm van een soort zicht? Beetje raar ook! De verhalen zijn niet helemaal je van het, maar kunnen door de juiste mensen toch als prima ervaren worden. The Presence laat zich afentoe zien en is outlast-esque eng, maar het word nergens duidelijk wat je precies verkeerd moet doen om m boos te maken. Wat hou je dan over? Het grafische aspect van de game. Want hoewel vrijwel alles aan de titel middelmatig is, is het wel mooi in beeld gebracht waardoor je toch verder wil.

26 juni, 2017

60% Blindheid komt met de jaren, stap voor stap.