Review: Prey

OntwikkelaarArkane Studios
UitgeverBethesda
Releasedatum5 mei 2017
PlatformsPlayStation 4, Xbox One, Windows
GenresShooter

Fight the invasion! Een slogan die je de afgelopen paar weken meer dan eens voorbij hebt zien komen tenzij je onder een steen geleefd hebt. De makers van de briljante Dishonored serie nemen met Prey een duik in het onbekende en tonen ballen door een andere richting in te slaan. De vraag of de titel net zo’n indruk achter laat als het origineel is natuurlijk maar de vraag.

In Prey kun je kiezen of je een vrouwelijk of mannelijke versie van Morgan Wu de horror van het ruimtestation in stuurt. Jij word namelijk thuis wakker en word naar de laboratoria van Transtar verscheept om daar klaargemaakt te worden om op ruimtemissie gestuurd te worden. Dat lukt, en hoe! Het ruimtestation is overlopen met Typhon, een buitenaards ras dat de zinnen op Aarde heeft gezet. Natuurlijk kun je dat niet over je kant laten gaan en is het aan jou om de buitenaardse invasie die aanstaande is te stoppen. Ondertussen zijn er ook persoonlijke issues die uitgevochten moeten worden. Verhaaltechnisch zit Prey redelijk sterk in elkaar, al ben je afentoe afgeleid van het doel.

Prey, of Apex Predator?

Prey doet iets wat andere titels van Arkane Studios ook doen. Namelijk jou zelf laten inschatten hoe je een bepaald stukje game moet spelen. De ene keer is het de bedoeling om guns blazing naar binnen te gaan, andere keer is wat meer stealthy gameplay het devies. Wat je ook doet; Iedere ruimte of module van het ruimtestation die je doorzoekt leid uiteindelijk tot een leuke bonus, een interessant gevecht of stukjes lore die een welkome toevoeging zijn aan het hoofdverhaal. Wat is er in godsnaam gebeurt op het ruimtestation, waarom zijn de Typhon daar, en wat moet er gebeuren om een buitenaardse invasie de kop in te drukken? De balans word gaandeweg opgemaakt en alles word natuurlijk duidelijk in due time.

Prey: Het bijzonder mooi vormgegeven Talos I

Je kunt niet alleen kiezen voor een bepaalde manier om een ruimte of vleugel van Talos I binnen te gaan. Sommige plekken zijn op een bepaald moment in de game gewoon te lastig om te betreden. Op een later moment terugkomen met nieuwe wapens, neuromods, en superkrachten in je inventory is dan een prima idee. Prey nodigt dus uit tot het meermaals bezoeken van locaties en dat is prima. Waar de meeste shooters tegenwoordig lineair zijn gooit Prey het dus over een andere boeg.

Wisselende inventory

Laten we nog eens doorgaan over die inventory, de hoeveelheid objecten die te verzamelen is, is gigantisch. Wapens, voorwerpen, health packs en andere overlevingsmiddelen, Neuromods, superkrachten, en dat niet alleen. Je kunt ook een aantal dingen van de Typhons lenen en die in jouw voordeel gebruiken. Het letterlijke advies van Bethesda dat wij als reviewers gekregen hebben is: Neem je tijd, leer je wapens en uitrusting kennen en probeer vooral in het begin van de game alles uit. Aangezien gamejournalisten vaak gewoon een retail versie van een game toegezonden krijgen zal voor jullie als gamers de game er hetzelfde uit zien. En wij kunnen het advies van Bethesda dan ook alleen maar delen met jullie. Neem echt je tijd en speel met de mogelijkheden want die zijn er echt ten overvloede. En niet alleen in je inventory trouwens.

Prey: Morgan Wu is niet helemaal lekkah hoah

Wanneer je in eerste instantie door Prey loopt is het een hele rare titel, je begint al raar, bepaalde plekken zijn gewoon domweg te moeilijk en vijanden komen uit de meest rare plekken met de meest overpowered aanvallen. Is dat een nadeel te noemen? Wellicht! Maar om het nou Dark Souls niveau te noemen, dat is het nou ook weer niet. De game is heel goed speelbaar als jij echt de tijd neemt om te genieten van het uitzicht, het verhaal, en vooral alle hulpmiddelen die geboden worden om Prey tot een fantastische ervaring te maken. Maar is het dat ook? Wij zijn er zelfs na uren aaneengesloten spelen niet helemaal uit. Het ligt niet eens aan de game zelf, maar meer aan de verwende gamerzieltjes van onze redactie.

Prey weet zich te marketen in een klein gaatje dat gevallen is net na Bioshock Infinite, want Prey valt in dezelfde categorie als het succeskanon van 2K Games. Arkane Studios en Bethesda vullen dat gat op met een titel die in 2006 al een veelbelovende start maakte. Deze welverdiende reboot van de cult hit trekt de game naar 2017 en doet dat op mooie wijze. Doet het echt iets nieuws? Nee, maar de mogelijkheden zijn zo uitgebreid dat het wel zo’n titel is die echt in de uren gaat lopen en dus ook value for money is. Wij wisten maar ter nauwernood te ontsnappen aan de buitenaardse invasie, en dat kunnen wij eigenlijk iedereen wel aanraden.

20 mei, 2017

85% Goede poging, maar komt niet aan het origineel