Review: Skylanders Imaginators

Ontwikkelaar Toys for Bob / Activision
Releasedatum 14 oktober 2016
Gespeeld op Nintendo Wii U
Platforms Wii U, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One, Mobile, Windows
Genres RPG, Toys to Life, Platforming, Adventure

Alweer een Skylanders game? Juist! Voor het zesde jaar op rij weet Activision er samen met Toys for Bob een nieuwe Skylanders game uit te persen. Nou weten we al uit ervaring dat Skylanders geen slechte serie is, maar dat het slechts wachten is tot het moment dat mensen die NFC figurines meer dan zat zijn. Is dat dit jaar het geval of heeft ook deze Skylanders game de potentie om 12 maanden lang inkomsten te genereren met de kleine plastic figuurtjes?

Ook deze keer is Kaos er met zijn Doomlanders op uit om Skylands met de grond gelijk te maken. Deze keer heeft Kaos de kracht van de “oudheden” gevonden en wil daarmee zijn eigen leger van Doomlanders maken om Skylands te vernietigen. Aan de Skylanders is het de taak om dat te voorkomen. Dit jaar zijn er twee nieuwe toevoegingen gedaan aan de lijst met Skylanders. Sensei Skylanders zijn de trainers van de kleinere Skylanders en zijn dus de krachtigste Skylanders die je kunt hebben. Ook zijn dit jaar de sleuteltjes van Trap Team in een andere vorm terug, namelijk Creation Crystals. De kristallen kunnen nieuwe zelfgemaakte Skylanders opslaan.

Skylander: Superchargers Startpakketten

In de diverse startpakketten zitten ook deze keer weer nieuwe Skylanders. PlayStation eigenaren hebben deze keer mazzel want Skylanders krijgt versterking van niemand minder dan Crash Bandicoot. Nou was het al bekend dat Sony’s mascotte een reboot zou krijgen, maar Skylanders mag er dus van meeprofiteren. Alle platformen krijgen de reguliere Skylanders die in de starter packs zitten, namelijk “Golden Queen” en “King Pen”… Deze keer dus niet de meest aantrekkelijke Skylanders, maar twee Sensei Skylanders die er voor moeten zorgen dat jij in ieder geval de game kunt uitspelen. Natuurlijk zijn ook de elementen weer terug en daar zit dan ook meteen de crux. Je hebt dus weer een flinke portemonnee nodig om Skylanders Imaginators uit te spelen. Gelukkig krijgen alle startpakketten ook een Creation Crystal.

Nieuwe toevoegingen zijn prijzig

En dat kristal is nou juist datgene wat zorgt voor de vernieuwing. Jij kunt namelijk je eigen Skylanders gaan maken! Voor ieder element is er een creation crystal, al krijg je bij de startset een vuur kristal. Het is wel jammer dat je deze Skylanders niet fysiek kunt verzamelen, want in tegenstelling tot de figuren die jarenlang menig schap hebben geterroriseerd in de speelgoedwinkel zie je nu steeds meer plek ontstaan voor generieke elementjes zoals de kristallen. De verzamelwaarde gaat dus helaas iets omlaag. De figuren die toegevoegd kosten ook redelijk wat. Je bent al snel tussen de 10,95 voor de kristallen tot 16,95 voor de Sensei figuren kwijt. Ouders, prepare your wallets!

skylanders-imaginators_starcast-1

De game is een goede toevoeging aan het oeuvre

De figuren en hun kosten zijn altijd het probleem geweest bij Skylanders. De game echter niet. Voor de doelgroep heeft Skylanders een prima verhaal, de opzet is niet moeilijk te begrijpen en ieder jaar zijn de verbeteringen die Activision weet toe te voegen merkbaar. Deze keer zijn deze aanpassingen ook weer aanwezig en lijken levels nog dynamischer dan voorheen. Het verhaal centreert zich om een overworld met daarin alles wat je nodig hebt om het verhaal en de nieuwe gevechtsarena’s te leren kennen. Het verhaal is ook te vinden in deze overworld en ook het levelen van je personages gebeurt daar. Alle componenten zijn makkelijk uitgestald waardoor je al vrij snel aan de slag bent met wat jij belangrijk vind.

Met het racing component van Superchargers had Activision goud in handen. Helaas is dat deel deze keer vervangen door gevechtsarena’s waardoor een deel van de herhalingswaarde verloren is gegaan. Onze testversie bood de mogelijkheid om met maximaal twee spelers aan de slag te gaan. Het maakt dan ook niet uit of je Sensei Skylanders of reguliere figuren gebruikt, je kunt dus gewoon lekker samen spelen. Ook in de single player mag je weer met twee mensen tegelijkertijd aan de slag, in iedere denkbare combinatie. En niet alleen de nieuwe figuren zijn te gebruiken, ook de oude figuren terug gaande tot de originele Skylanders game van zes jaar terug zijn in te zetten zoals je gewend bent van de serie. Gooi je oude figuurtjes dus nooit weg!

Skylanders: Imaginators is een prima toevoeging voor de serie. De nieuwe figuren zijn weer van hoge kwaliteit alleen zijn die figuren aan de dure kant. Ook is het gemis van de racing componenten uit Superchargers een deuk in de herspeelbaarheid van deze Skylanders game. Je kunt echter wel je creativiteit de ruimte geven door de creation crystals. Het is dus een beetje afwegen wat je leuker vindt. Racen met de figuren uit Superchargers, of het maken van nieuwe figuren uit je eigen fantasie. Aan de game zelf ligt het niet. De single player blinkt vooral uit in het toevoegen aan wat wij al kennen uit de serie.

29 oktober, 2016

70% Er zat meer pit in Superchargers, maar deze titel is ook zeker geschikt als leuke platformer