Review: Suicide Squad: Special Ops VR

Ontwikkelaar Warner Bros Interactive
Uitgever Warner Bros Interactive
Releasedatum 10 augustus 2016
Platforms Samsung Gear VR
Genres Shooter, On-rails

Filmgames, een genre waar je soms liever ver vandaan blijft. Met Suicide Squad is dat niet anders. Op de Arkham games na van Batman hebben wij tot nog toe maar weinig titels met superhelden gezien die de hype kunnen waar maken. Is Virtual Reality geschikt voor een game van de Suicide Squad? En wat kunnen we verwachten van een gratis game op Samsung’s Gear VR?

On rails ervaringen zijn terug?

De verwachtingen zijn zoals altijd enorm laag wanneer wij de headset op zetten en beginnen aan de reis in het universum van de zoveelste superhelden game. Velen pakken niet goed uit door een gebrek aan kennis of een te hoog gegrepen superheld. (Spiderman en Superman zijn daar voorbeelden van) Met Suicide Squad is dat anders. In deze titel speel je met Deadshot, El Diablo en Harley Quinn om je een weg te vechten naar de vijand in deze game die wij om spoilers van de film te vermijden maar even weg laten. Dat is in Special Ops VR gedaan door een on-rails ervaring aan te bieden die met een enkele knop en wat vegende bewegingen over de touchpad van de Gear VR te besturen is.

Suicide Squad: Special Ops VR

Lekker simpel knallen

Sterker nog. Na het korte introductiefilmpje wat er best leuk uit ziet begin je met Deadshot aan je avontuur. Denk daar bij aan titels zoals House of the Dead en Time Crisis en je komt een heel eind in de buurt van wat Suicide Squad: Special Ops VR je te bieden heeft. Toch lijkt het er op dat deze simpele ervaring zijn doel weet te treffen in VR. Waar je bij eerder genoemde titels af moest gaan op een 2D vlak word je nu recht in de actie geplaatst en kunnen de vijanden van alle kanten komen. De game is er echter wat voorzichtig mee waardoor je niet heel wild hoeft te bewegen om alle vijanden af te knallen.

Mogelijkheden per personage

De game wisselt per sessie van personage welke hun eigen specialiteit hebben. Zo kan Deadshot gebruik maken van het wapen aan zijn pols, kan El Diablo met zijn vuur bezig en Harley Quinn kan haat knuppel gebruiken om de diverse vijanden een kopje kleiner te maken. Toch terugkomend op titels zoals Time Crisis zien we nu een game waar de personages gewoon wisselen en daarmee de mogelijkheden. Iets wat zeer welkom is en er voor zorgt dat de game niet saai wordt naar verloop van tijd.

Suicide Squad: Special Ops VR doet wat het moet doen en pakt daar een beproefd concept voor. De doorontwikkeling naar VR is ondanks de wat ons betreft te simpele opzet een schot op het doel. Het doet wat het moet doen en geeft de game een extra dimensie. Het wisselen tussen de personages en de makkelijke besturing zorgen voor het nodige comfort en de nodige afwisseling. Iets wat een shooter van dat niveau zo vaak mist.

27 augustus, 2016

80% Een simpele shooter, met liefde voor de film gemaakt