Review: The Elder Scrolls Online: Morrowind

Ontwikkelaar Zenimax Online Studios
Uitgever Bethesda
Releasedatum 6 juni 2017
Genres MMO RPG

Tam’Riel is al enkele jaren het strijdtoneel van het (op consoles) redelijk succesvolle The Elder Scrolls Online. Ook onze redactie is afentoe te vinden op de servers van Zenimax online en daarom zijn wij ook blij dat zij besloten hebben om de game een flink stuk te vergroten. Niet alleen dat, de uitbreiding genaamd Morrowind is een op zichzelf staand deel. Handig dus als je meteen in Morrowind wil duiken. Wij gingen op onderzoek uit in Vvardenfell.

Morrowind is bekend terrein

Voor de mensen die The Elder Scrolls: Morrowind hebben gespeeld; Ook deze keer kom je weer aan als gevangene op Vvardenfell. Het leuke is dat je Tam’Riel niet tot in den treure doorgespeeld hoeft te hebben om aan Morrowind te beginnen. De missies en verschillende elementen om te doen zijn al per direct beschikbaar. Ook de nieuwe character class is meteen beschikbaar en al snel hadden wij ons personage (genaamd schoen) in Vvardenfell staan. Tijdens je reis door Vvardenfell kom je op zo veel plekken dat fast travel punten een must zijn om het een beetje leuk te houden. En gelukkig zijn er daar genoeg van. Er is duidelijk gekeken naar de originele Morrowind titel want de verhoudingen tussen de rassen, de locaties en zelfs een aantal missies zijn letterlijk overgenomen uit Morrowind. Overigens betekent dat niet dat er niets nieuws te vinden is in Vvardenfell. Gelukkig zijn er meer dan genoeg randzaken om aan deel te nemen die je meenemen naar een aantal wonderbaarlijke plekken in Vvardenfell.

The Warden is calling you

Laten we het eens hebben over de nieuwe character class in Morrowind. de Warden is een personage waar niet echt een klasse aan hangt. Je kunt dit personage namelijk in drie verschillende richtingen sturen. Je kunt er voor zorgen dat het personage heel sterk word en dus een aanvallende rol kan hebben. Of je kunt wat meer afstand nemen door er voor te zorgen dat het personage goed met dieren om kan gaan. Het grote voordeel is dat dan vrijwel alle dieren in Vvardenfell over te nemen zijn. Als derde optie kun je er voor kiezen om geneeskrachtige krachten te nemen. Dan kun je spelen als de healer in het team en krijg je zelf ook minder snel veel schade toebedeeld. Wij kozen voor de mogelijkheid om dieren over te nemen en al snel lopen jij en je huisdier heel Vvardenfell door. De Warden is ook te gebruiken in de rest van Tam’Riel, dus het loont de moeite om een nieuw personage te maken met de Warden class.

Vertrouwde maar goede gameplay

Omdat wij eerder al aan de slag konden met de originele online versie The Elder Scrolls Online is een vergelijking snel gemaakt. Natuurlijk moet je aan iedere nieuwe game die je start wennen maar bij The Elder Scrolls Online viel dat mee. Voor Morrowind is dat niet anders. Het is even wennen aan de besturing maar dan krijg je ook een MMORPG die jaren mee kan. Sterker nog, Morrowind speelt exact hetzelfde als The Elder Scrolls Online. En dat is in dit geval een goed iets. Waar sommige MMORPG’s de boot in gaan door een overload aan informatie zowel op als van het scherm weten de Morrowind uitbreiding en het origineel alle informatie netjes geordend te houden waardoor het een duidelijk geheel is. Je heads-up display is dan ook redelijk minimaal gehouden op een paar kleine dingen na.

The Elder Scrolls Online: Morrowind weet een indruk achter te laten en waar vele MMO’s en MOBA’s jammerlijk falen weet Morrowind onze aandacht wel vast te houden. Er zit ruim 30 uur aan content in de nieuwe uitbreiding maar wij zijn er niet van overtuigd dat 30 uur genoeg is. Met al het wandelen, side-tracken en puur het genieten van een opgefrist Vvardenfell moet je toch wel hard richting het dubbele gaan, laat staan als je met je vrienden speelt. Gelukkig word Morrowind ook nergens chaotisch en kun je in alle rust je ding doen, en beter nog, vanaf een nieuw personage! Wij geven Zenimax Online in ieder geval credits voor een geslaagde uitbreiding op een prima origineel.

17 juni, 2017

75% The Elder Scrolls Online: Morrowind is een prima uitbreiding