Review: Tour de France 2017

Ontwikkelaar Focus Home Interactive
Uitgever Koch Media
Releasedatum 15 juni 2017
Genres Simulator, Management, Wielersport

En net als je denkt dat het een rustige sportzomer gaat worden dan word de rust wreed verstoord door de gekte die de Tour de france met zich meebrengt. En niet alleen dat, Er komen al sinds jaar en dag twee instituten uit op het gebied van de Tour. Namelijk Pro Cycling Manager 2017 en Tour de France 2017. Van de tweede titel lees je nu de review.

Raar volk die wielrenners

De Tour de France word vooral gevolgd door een selecte groep mensen die het fietsen fantastisch vinden en dan ook daadwerkelijk alles volgen. Van de lokale ritten in de buurt tot de grote favorieten zoals Alpe D’huZes en Tour de France. Helaas is het tegelijkertijd ook deze groep waaraan deze game(s) verkocht moeten worden en dat is lastig. Daarom lijkt het wel alsof de game op een heleboel vlakken de spanning van de Tour de France goed over weet te brengen. Het moge duidelijk zijn dat de recensent van deze game absoluut geen verstand heeft van fietsen, maar wel van games en in mindere mate mensen. De Tour de France game lijkt dan ook vooral een aanvulling voor de Die-hard fans waarbij de daadwerkelijke inkomsten uit andere titels gehaald moeten worden. Toch is het fijn dat er aandacht word besteed aan de tour en dat er twee hele goede games aan vastgeplakt worden.

Trainingsrondjes en management

Al snel reden wij onze testrondjes door de franse bergen en het aangezicht is fantastisch. De uitgerekte landschappen en de slingerende wegen die elkaar snel opvolgen geven aan hoe de Tour de France van een afstandje is. Jij bestuurt een wielrenner naar keuze en mag an snel meerennen in de tour. Tour de France 2017 heeft dus een beetje racegame in zich. En a la Forza Motorsport word ook nog eens uitgelegd wat je moet doen en hoe want in tegenstelling tot de motorsport kun je bij fietsen meer variabelen onderweg beheren. Zo kun je meer of minder energie in het trappen stoppen en een sprint inzetten. Als je de basismechanieken onder de knie hebt mag je doorstomen naar een aantal spelmodi die hun stinkende best doen om het fietsfeestje na te bootsen en dat lukt ze aardig.

Tour de France heeft wat overeenkomsten met Forza Motorsport

Een beetje racen, een beetje management

Als het fietsen toch niet helemaal je ding is kun je los op het managementverhaal. Micromanagement is steeds vaker een integraal deel van de ervaring en bij Tour de France is dat niet anders. Sterker nog voor PC fans is er Pro Cycling Manager 2017 die zich alleen maar betrekt op het management-deel van de tour. Het beheer van teams, sponsoren en veel meer komt ook terug in de Tour de France game en kan een sterk selling point zijn voor de fans. Het gekke is zelfs dat het management deel groter lijkt te zijn dan het racen zelf. Je kunt dus gewoon kiezen waar jij je mee bezig wil houden en dat is fijn. Wij hielden het echter bij het betere fietswerk.

De Tour de France moet het wat ons betreft hebben van de mooie gebieden waar je doorheen rijd wanneer je aan het fietsen bent. Echter zonder de bijbehorende achtergrondkennis weet de game niet helemaal goed op te leven. Iets wat veel beter lukt bij titels zoals FIFA. De wielersport is een wat meer gesloten community met veelal experts die veel van de sport weten. Het is daarom noemenswaardig dat de titel zich goed weet te houden aan de sport en dat de fans niets te klagen hebben, voor zowel Pro Cycling Manager als Tour de France.

Tour de France 2017 is niet ons sterkste punt, deze review schrijven was vrij lastig zonder de bijbehorende wielersportkennis en voor het spelen geld hetzelfde verhaal. Toch zien wij het goede in de game waardoor deze game niet met een onvoldoende van het asfalt af getrapt word. De tour zelf is nog in volle gang maar als je het beste van beide werelden wilt combineren dan is Tour de France 2017 een prima keuze. Heb je Steam en wil je een code winnen voor Pro Cycling Manager 2017 dan kun je tot zondagavond meedoen met onze giveaway!

13 juli, 2017

72% Lastig om in te komen maar uiteindelijk een waarheidsgetrouwe representatie van de tour