Senran Kagura: Peach Beach Splash

Ontwikkelaar XSEED Games
Uitgever Marvelous USA
Releasedatum 16 maart 2017

Met de meest recente update van Senran Kagura: Peach Beach Splash krijg je de mogelijkheid om je Shinobi chickies te checken in Virtual Reality. Dat games met rondborstige dames voer zijn voor exhibitionistische VR exploits was al eerder bekend en naast de reguliere review willen wij daarom een kleine update geven rondom het Virtual Reality gedeelte van Senran Kagura: Peach Beach Splash.

Wij speelden met een PlayStation VR headset en het resultaat is niet eens half-assed zoals andere titels nog weleens doen. In dit geval is het gewoon simpel gehouden. Je kunt je Shinobi chickies checken in een bepaalde stand of wanneer zij bepaalde handelingen doen zoals zwaaien, wijzen, springen (jazeker!) en meer. Deze acties zijn zelf in te stellen en ook de eerder door jou ingestelde kledij gaat mee naar de VR showcase. Je kunt kiezen voor een enkele Shinobi of meerdere in een diorama. Je kunt drie verschillende dames meenemen in het diorama. Helaas is er dus geen daadwerkelijk gameplay te ontlenen aan de VR stappen die de serie zet. Maar als dit een simpele maar doeltreffende test is om te kijken wat de game en diens engine kan dan verwachten wij in die toekomst wel een grotere VR titel uit de stal van Marvelous.

VR Score: 62%

Senran Kagura is niet de beste serie als het om games gaat. Sommige games zijn prima, andere weer heel slecht. XSEED games geeft echter niet op en komt nu met een squad-based shooter die zich het beste laat omschrijven als een soort kinky wet t-shirt contest on steroids. De Shinobi vrouwen ven Sanran Kagura gaan helemaal los in het Peach Beach Splash tournament. Wij namen deel aan het toernooi en kwamen er natter dan ooit tevoren weer uit.

Peach Beach Splash tournament

“In the world of shinobi, there is a mysterious water gun tournament that has existed since ancient times.” het Peach Beach Splash tournament is een open watersport toernooi voor iedere Shinobi die maar even mee kan doen. Goed, slecht, levend, of zelfs dood. Als je mee kunt doen aan het toernooi ben je welkom. Het resulteert in een aantal single player campaigns binnen een aantal Shinobi clans die ieder een verhaal vertellen over de clan en hun deelname aan Peach Beach Splash. Het verhalende component in Peach Beach Splash neemt zichzelf niet te serieus en doet heel erg denken aan bijvoorbeeld de opgewekte manier van verhaalvertelling zoals we die ook in Splatoon terug zien komen. Toch is het deze keer geen verf waar je mee aan de slag moet maar water.

Sfeervol en vrolijk

Senran Kagura, Peach Beach splash is niet alleen vrolijk in het verhalende component, ook alle omgevingen zijn ontstaan uit parelwitte stranden en vrolijke typisch Japanse tafereeltjes. Er waait een rustig briesje en de dames zijn in hun felgekleurde bikini’s van de partij om elkaar het leven zuur te maken met een assortiment aan waterpistolen, waterbalonnen en ander wapentuig. Echt kindvriendelijk is deze titel echter niet want schaarsgeklede dames zijn nou niet echt materiaal voor kids van 10 jaar oud. Heb je een ondeugende tiener die al stiekem de playboy leest dan gaat deze titel wel werken voor hen. De hele game hangt van ondeugende vrolijkheid in elkaar en wij kunnen ons dan ook wel voorstellen dat er een markt is voor titels zoals deze. Wel legt de titel het nipt af tegen Splatoon, welke een contextloze paintball-ervaring bied die net iets beter is dan wat hier ten tonele gebracht word.

Afwerking voelt wat matig

De intentie is er om een goede ervaring te bieden en tot op zekere hoogte krijg je die ook (zeker als een van de subgenres of Senran Kagura je liggen). Toch zijn er in de afwerking her en der wat haperingen te vinden. Zo is de besturing niet altijd even consistent en voelt het wat onafgewerkt aan. De ene keer weet je je snel over het slagveld te bewegen en de andere keer loop je tegen de vreemdste dingen aan. Het zal wat oefening vergen om het helemaal onder de knie te krijgen maar dan heb je ook wat. De vraag is alleen of het je dat waard is. Daarnaast zijn sommige textures niet helemaal lekker afgewerkt. En ondanks de meeste textures je niet zullen opvallen als de dames in beeld zijn moeten we toch kijken naar het hele plaatje.

De ervaring die wij hebben met Peach Beach Splash is een gemiddelde. De game’s aanstekelijke sfeer en makkelijke instapgraad zorgen er voor dat je je uren kunt vermaken met deze titel. De potentie is er maar de afwerking loopt daar iets op achter. Niets wat niet te patchen is zullen we maar zeggen.

Senran Kagura: Peach Beach Splash is onder de streep zo’n ervaring die je ergens wel kunt missen. Aan de andere kant loop je dan een hele vrolijke shooter mis die het op probeert te nemen tegen Nintendo’s Splatoon. Peach Beach Splash haalt het niveau van Splatoon niet maar doet een goede poging om schaarsgeklede dames met waterpistolen toch voor te doen als een high-end paintball shooter. Heb je geen Nintendo Switch of Wii U? Dan is deze game waarschijnlijk de beste poging om het shooter genre een andere kant op te sturen.

8 december, 2017

63% Weet maar net in de buurt van Splatoon te komen en zelfs dan is het met schaarsgeklede Shinobi het lastig om het koppie erbij te houden