Severed

Ontwikkelaar DrinkBox Studios
Uitgever DrinkBox Studios
Releasedatum 9 augustus 2017
Platforms Nintendo Switch, Nintendo 3DS, PlayStation Vita, iPhone
Genres First Person Hack and Slash Dungeon Crawler

De mensen van het geweldige Guacamelee zijn terug met Severed! De game kwam vorig jaar al uit en aangezien ik deze compleet gemist heb, mocht ik aan de slag met de nieuwste Switch-versie. De review is dus geschreven vanuit een vers standpunt. De game kent voor de Switch-versie geen nieuwe content. Geen Switch? Geen zorgen! De game is uit op zowel de Wii U, 3DS, PlayStation Vita en zelfs op Apple’s mobiele apparaten.

Wie Guacamelee gezien heeft weet dat DrinkBox Studios geen enkel probleem heeft om hun games zo kleurrijk mogelijk te maken. Severed is daar ook geen uitzondering op. Toch staat de game in schril contrast met Guacamelee. Die game had een hoop humor en een algemene vrolijke sfeer, Severed is een veel duisterder en grimmiger avontuur. De muziek en alle geluiden die erbij hoort dragen hier sterk aan bij en ik zou dan ook aanraden de game met een headset te spelen om er volledig ingetrokken te worden. De animaties in de game lijken veel op de Flash filmpjes van vroeger, maar deze onnatuurlijke manier van animeren voedt het nare gevoel alleen maar die de game je probeert te geven, op een goede manier.

Arme Sasha

Je wordt in de huid van Sasha gedumpt. Een meisje met maar één arm die op zoek is naar haar familie. Om hierbij te helpen krijg je van een zéér wazig figuur een zwaard waarmee je aan de slag mag. Dit is gelijk het hoofdwapen en thema van de game. Met dit zwaard mag je al het demonisch gespuis wat je tegenkomt letterlijk een kopje, staart of vleugel kleiner maken.

De weg naar het vinden van je familie zal je moeten afleggen vanuit first person. Het speelt een beetje als een first person dungeon crawler waarin je in vier richting kunt bewegen. Noord, zuid, oost, west. Helaas is het niet mogelijk om achteruit te lopen wat soms voor enige frustratie zorgde omdat de controls nogal goed reageren en je soms dus per ongeluk de verkeerde kant op loopt. Vervolgens moet je je weer omdraaien om terug te kunnen lopen. Geen grote hindernis, maar wel iets wat opviel.

First Person Dungeon Crawler Hack and Slash Light RPG?

Naast het ronddwalen in allerlei rare locaties moet je af en toe ook een puzzeltje oplossen. De game blijft steeds nieuwe mechanieken naar je gooien waardoor je brein gekraakt zullen worden. Echt moeilijk is het niet, maar wel leuk voor de afwisseling. De game kent ook talloze geheimen die vaak ook met puzzels opgelost worden. Dit levert dan weer een extra health of magic piece of wat weer goed van pas komt in de combat.

De combat is de ster van de game en deze gebruik weer ouderwets het touch screen. Ik was even vergeten dat de Switch überhaupt een touch screen had aangezien weinig games hier van gebruik maken op een manier die vereist is. Zeker niet bijzonder meer sinds de DS serie van Nintendo of mobiele telefoons, toch voelde het verfrissend.

Toet toet, hakken en zagen

Met je vinger bestuur je namelijk het zwaard. Enemies spawnen zodra je tegen een zwarte vlam aan loopt. De game kent een tal van verschillende vijanden die allemaal een eigen tactiek vereisen. Als je dat eenmaal door hebt ga je er best vlot doorheen. Uiteraard hebben de ontwikkelaars hier iets op gevonden, want je wil wel uitgedaagd worden natuurlijk. Je kan ook omsingeld worden door maximaal vier vijanden tegelijk, maar er past er maar één tegelijk op je scherm. Wat doe je dan? Als een gek tussen de vijanden switchen. Zoveel mogelijk aanvallen counteren om vervolgens terug te slaan op hun zwakke plekken. Dat alles terwijl je probeert niet geraakt te worden of mis te slaan, want zo vul je zo snel mogelijk je focus balk.

Sever that shit!

Die focus-balk slaat op de naam van de game. Zodra deze vol is en jij een vijand doodt, dan krijg je de mogelijkheid om delen van zijn (haar/het?) lichaam af te snijden. Deze restanten van demonen kan jij weer gebruiken om je skills mee uit te breiden. De game huisvest namelijk een heuse skill tree en tikt daarmee lichtelijk het light RPG-genre aan. Je unlocked zelfs later nog speciale abilities die de gevechten met de monsters een stuk dragelijker maken, aangezien deze ook sterker worden en later zelfs verschillende buffs krijgen.

Het grootste nadeel van de game is dat de game vrij kort is. In een kleine vijf uur ben je er wel doorheen en daar mag je een krappe twee uur bij optellen als je ook alle geheimen wilt vinden. Aan de andere kant is het ook prima op deze manier aangezien het lastig is de gameplay van deze game lang interessant te houden.

Eindoordeel

Een kunstzinnig vormgegeven game die ondanks touchscreen controls toch verfrissend aanvoelt. Je bent er zo doorheen dus het is een prima game voor een avondje op de bank of juist 15 minuten snel tussendoor. De game is verre van moeilijk, maar neemt je wel mee op een bijzonder duister avontuur maar de eenarmige Sasha.

18 augustus, 2017

80% Hack and slashen, maar dan anders