Ontwikkelaar Archiact
Uitgever Archiact
Releasedatum 25 juli 2017
Gespeeld op PlayStation VR
Platforms PlayStation 4, PlayStation VR
Genres Shooter, eSports, Multiplayer

Zeg je Archiact, dan zeg je VR games. Deze uitgever en ontwikkelaar uit Canada heeft dan ook meerdere VR games in onze mailbox verzorgt ter recensie en daar zijn wij blij mee. Deze keer is het geen single player game maar een heuze E-sport competitor in de vorm van SmashBox Arena. Maar wat is SmashBox Arena en hoe past de game in het VR landschap? Wij begaven ons weer in een zorgvuldig geprepareerde VR wereld om te kijken of een dodgeball game in VR spannend kan zijn.

SmashBox Arena is trefbal in VR

Het eerste dat opvalt wanneer je start is dat je in een gymruimte terecht komt waar je een aantal dingen kunt doen. Er is een single player mode aanwezig waarmee jij nieuwe hoofden kunt verdienen. De personages hebben grafisch gezien niet veel om het lijf maar met een cartoonesque uiterlijk zoals in SmashBox Arena nemen wij genoegen met de gekozen stijl. Waar eerdere Archiact titels soms over kwamen als veels te simpel valt dat met SmashBox Arena wel mee. Het is vooral de gameplay die hier telt. De Single Player modus heeft net zoals in bijvoorbeeld Splatoon niet heel veel om het lijf maar is een goede introductie wat betreft de mechanics en hoe het er aan toe kan gaan. Jij speelt met jouw eigen personage de levels dus door. Zoals de titel al verklapt gaat het hier puur en alleen om arena’s in allerlei vormen en maten waarin jij een aantal vijanden de nek om moet draaien. Dat doe je weer door met objecten te gooien. Niet alleen met normale ballen overigens want er zijn in een level een heleboel speciale wapens te vinden die te gebruiken zijn waaronder een sniper, een doelzoekende raket of een groot rollend rotsblok. De arena’s zijn zo gemaakt dat er meerdere schuilplekken en uitzicht posities zijn zodat tactische teamplay bevorderd wordt. Iets wat niet heel veel voorkomt in VR maar dus wel in SmashBox Arena.

Multiplayer galore!

Deze game leunt meer op de multiplayer en met goede reden. Deze game spelen tegen andere mensen is fantastisch. Waar je bij bijvoorbeeld RIGS nog wat afstand voelt tussen de verschillende mechs kun je in smashbox arena elkaar aankijken en enigzins instrueren wat te doen. Dat niet alleen, maar ook Archiact zelf is vaak online te vinden. Kies je voor de West US server dan kun je tijdens Friday Night Fights het opnemen met en tegen de ontwikkelaars die hun kunsten laten zien. Ook kun je tijdens die avonden hun games winnen in een prachtig pakket. Deze codes zijn trouwens wel voor Amerikaanse PSN accounts maar het feit dat Archiact zelfs prijzen weggeeft als je ze klopt in hun eigen game is heel gaaf, en een reden om op de vrijdagnacht mee te spelen.

Perfecte PlayStation Move support

Archiact kiest meteen de duurste uitrusting voor deze game, heb je geen PSVR en geen PS Move Controllers, dan heb je pech. Aan de andere kant is deze gelimiteerde besturingskeuze wel de oorzaak van iets wat ons meteen opviel. Het spelen met de PlayStation Move controller is fantastisch, en de controllers zijn 1-op-1 overgenomen in VR. De controllers zijn precies waar jij ze kunt zien en ook de maat klopt behoorlijk goed! Natuurlijk zijn de controllers in VR wel geaugmenteerd met twee stofzuigers, maar de basis is er. Ook kun je leaderboards en dergelijke zien door simpelweg je PlayStation Move iets te draaien. Daarmee is SmashBox Arena één van die games die je juist moet spelen vanwege de PlayStation Move, en niet ondanks de PlayStation Move zoals andere VR games die wij weleens hebben gezien.

Grafisch niet impressive, maar wel een hele hoop fun, potentieel goede team play mogelijkheden, en echt top notch besturing met de PlayStation Move controllers. Dat haal je in huis met SmashBox Arena. Archiact weet met SmashBox Arena te tonen dat zij commited zijn aan VR en daar succesvolle stappen in maken. Wij zien de progressie van de ontwikkelaars en de ontwikkeling die zij doormaken. SmashBox Arena is weer een stukje beter dan de vorige games (Darknet en Waddle Home) en wij denken dat het tijd is dat zij bezig gaan met een realistische VR ervaring om deze ontwikkelaar once and for all op de kaart te zetten.

Smashbox Arena is uitsluitend te koop via de PSN Store en kost €29,99.

3 augustus, 2017

80% Één van de beste multiplayer VR titels met PlayStation Moves die je kunt vinden.