Sonic Forces

Ontwikkelaar SEGA
Uitgever SEGA
Releasedatum 7 november 2017
Platforms Xbox One, PlayStation 4, Windows, Nintendo Switch
Genres Platforming

Sonic Sonic Sonic,.. Vertel eens even hoe jouw driedimensionale blauwe gestalte jarenlang het platforming landschap heeft vervuild met minder dan middelmatige games met één absoluut dieptepunt nog niet heel lang geleden. Sonic Boom was een wanstaltig zielig hoopje ellende and you know it! SEGA zag dat echter ook en kwam met twee games dit jaar. Het briljante Sonic Mania wat niet eens helemaal door SEGA gebouwd is, en Sonic Forces.. En vooral Sonic forces was de game waar wij ons zorgen over maakte… Terecht?

Sonic fanboy to the resque! Als groot platforming fan en in het bijzonder Sonic en Mario is deze titel een game die mij aan het hart ligt. De blue blur is een deel van mijn jeugd en zal altijd een speciaal plekkie houden. Sonic Forces was na Sonic Boom SEGA’s kans om zich te herpakken en de serie de juiste kant op te sturen, en dat hebben ze gedaan.

Verhalend nogal onsamenhangend

Het verhaal in Sonic Forces is niet alleen aan de flinterdunne kant, deze carpacchio van een verhaal is ook nogal onsamenhangend. En dat is dan ook meteen het grootste minpunt aan de game. Gelukkig gaat het na het verhaal snel bergopwaards! Sonic word namelijk in het begin geklopt door een nieuwe vijand genaamd Infinite. Deze roodkleurige idioot is in dienst van Eggman en is van plan de wereld te vernietigen. Daarna word op de brokstukken het nieuwe Eggman Empire gesticht. Nadeeltje aan Infinite: Hij is veel krachtiger dan Sonic en kan Sonic’s aartvijanden op commando eindeloos kopieren. Trouble in paradise dus eigenlijk en Sonic’s team staat rijwel machteloos tegen deze nieuwe vijand… En daar komt Buddy/Rookie om de hoek kijken.

Cliché maar bruikbare avatar

Sonic Forces vereist wat aanpassingsvermogen. Een deel van de game laat zien dat Sonic niet de enige superheld is die het kwaad in zijn geheel kan stoppen. Rookie is het antwoord van SEGA op een aantal punten. Avatar creation is hot op dit moment en je eigen Sonic character maken spreekt al jaren tot de verbeelding. De basis word gelegd met het kiezen van een dier, zoals een wolf, konijn, kat, of hedgehog. Vervolgens kun je de invulling helemaal zelf doen. En waar je in het begin nog niet zo veel te customizen hebt is dat later in de game wel anders. Haal jij stages in de game op S-rank of missies die verbonden zijn aan een stage dan krijg je daar vijf á zes kledingstukken voor die je kunt gebruiken om je personage aan te passen. Ook kun je meerdere personages maken zodat je een kleine band of misfits in elkaar kunt draaien. Jouw avatar heeft een eigen verhaallijn in de game die heel goed uit de verf komt. Naast de avatar stages kun je ook nog eens gebruik maken van jouw avatar als rental, daarmee vervang je Sonic’s plaats in een stage door jouw avatar.

Breakneck speeds for all

Het grootste pluspunt van nieuwe 3D Sonic titels word in Sonic Forces goed gebruikt en hoewel de stages aan de korte kant zijn, zijn alle stages een genot om doorheen te knallen. Niet alleen als Sonic, maar ook als avatar. De stages worden door sonic en Rookie afzonderlijk doorgeknald of samen, en laat deze Sonic Heroes achtige opzet nou net het beste uit de verf komen in Sonic Forces. Afzonderlijk werken de stages behoorlijk goed en samen komt de ware aard van rookie naar boven. Het werkt allemaal bijna on-Sonic’s maar dat is in deze juist goed. Sonic Team was op zoek naar een richting voor de games en met Sonic Forces hebben ze dat absoluut gevonden. Maar vooral de stages die snel doorlopen worden werken heel goed. Op de plekken waar je minder snel rent merk je dat de personages soms een beetje stuurloos zijn, of te snel in hun snelle modus schieten. Mocht er een verbeterpunt te noemen zijn voor Sonic Forces dan is het wel de balans tussen de snelle delen en het echte platformen. Gelukkig zijn er wel meer dan genoeg stages om van te genieten.

Classic Sonic is daar ook ergens!

En hoewel het goed werkt stuurt Classic Sonic het verhaal her en der ook nog wat bij. Wat Classic Sonic in het verhaal te zoeken heeft is ons een beetje een raadsel. Het is alsof ze de legacy van Sonic Generations niet wilde loslaten en Classic Sonic toch maar een plekje gegeven hebben. Wat ons betreft hadden ze daar een andere keuze in mogen maken verhaaltechnisch gezien. In de praktijk werken de Classic Sonic stages net zo goed als die van Modern Sonic en Rookie waardoor het geen enkel bezwaar is om ook die stages te doorlopen. Het werkt wel goed, wij snappen alleen niet zo goed waarom er voor gekozen is om Classic Sonic een plekje te geven. Modern Sonic en Rookie dragen deze game en dat moet dan ook de focus zijn.

Cleaning up loose ends

Wat is er verder nog te doen in Sonic Forces? Secret stages en SOS missions! Het zijn kleine toevoegingen maar wel van het soort die de gameplay verlengen. Ook hier hangen weer missions aan. Over de missions gesproken, je krijgt er niet heel veel extra’s voor behalve nieuwe kledingstukken voor Rookie. Wel blijf jet met Sonic Forces bezig. Het is een stuk minder lastig ten opzichte van eerdere Sonic games om de S-rank te halen en dat probeer je dan ook veelvuldig en vaak. Iets wat eerdere Sonic games toch wat minder hadden.

Sonic Forces is goed. Eindelijk hebben Sonic fans een 3D Sonic game waarvan zij oprecht kunnen zeggen dat deze goed te pruimen is. Er klopt heel veel aan deze game terwijl het met eerdere Sonics vaak zoeken was naar de positieve punten. Sonic Forces is dus een absolute aanrader voor de Sonic fan en in mindere mate een aanrader voor de platforming fan. Het is nog steeds geen Mario Odyssey of Rayman Legends, maar het is een game waar je wel echt van kunt genieten.

17 november, 2017

78% Met wat meer poetswerk en een beter verhaal had deze game de beste 3D Sonic tot nu toe kunnen zijn.