Sonic Mania

Ontwikkelaar Christian Whitehead, Headcannon, SEGA of America, PagodaWest Games
Uitgever SEGA
Releasedatum 15 augustus 2017
Platforms PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch, Windows
Genres Platformer

The Blue Blur is back! Nouja, eigenlijk is Sonic the Hedgehog nooit weggeweest. De blauwe egel komt voor in tientallen games en heeft daarnaast natuurlijk ook nog zijn eigen games. En dat laatste is meteen ook het hekelpunt van veel Sonic fans. De Sonic games zijn de laatste jaren eigenlijk helemaal niet zo goed. Totdat bekend werd dat er een nieuwe 2D reboot aan zat te komen van Sonic. De Sonic fans stapten op de hypetrain en karren maar. Nu is de game uit en hebben wij hem stevig aan de tand kunnen voelen.

Sonic Switchin’ Mania

Sonic Mania arriveerde op onze redactie voor de Nintendo Switch. En dat is gek want hoewel de console meer dan genoeg potentie heeft zijn de meeste ontwikkelaars er niet heel happig op om de “inferieure” console te voorzien van stage time. SEGA geeft die traditie dik vet de vinger en heeft dus exemplaren voor de Nintendo Switch de deur uit gedaan. Ook deze recensie is dus gedaan tijdens onze dagelijkse ritten van en naar de banen die wij overdag hebben, en is dat vet? Ja! Want meermaals betrap je mensen er op dat zij meekijken met wat jij aan het doen bent! En natuurlijk heb je met de Nintendo Switch altijd twee controllers bij, dus de competitiemodus is altijd speelbaar op de Switch.

Hard Boiled Heavies

Laten we niet vergeten dat Sonic Mania een verhaal heeft. En SEGA had het eigenlijk niet beter kunnen doen. Sonic Mania begint waar Sonic & Knuckles stopte. Tails vangt een sterke energiemeting op vanaf Angel Island. Eggman heeft natuurlijk een stel robots er op af gestuurd om daar eerder bij te zien. Natuurlijk zijn die robots eerder en vinden zij de bron van de meting. De Phantom Ruby veranderd de robots in de nieuwe antagonisten van de game. Maar dat is nog niet genoeg. Deze groep van Hard boiled heavies slingeren Sonic, Tails, en Knuckles terug in de tijd. Sonic, Tails, en Knuckles beginnen vanaf een niet nader genoemd punt hun reis om terug te komen naar het heden en een eind te maken aan de Hard Boiled Heavies. Onderweg vind je in ieder level een kleine baas en een grote baas. De bazen zijn uiteraard de Hard boiled Heavies maar ook Eggman bemoeit zich er meer dan eens mee. Dat zorgt weer voor een frisse kijk op de game.

Sonic’s Ultieme revival

Een revival van Sonic the Hedgehog was meer dan nodig. De games doen het al jaren niet heel goed en dat is zo zonde. SEGA weet heel goed hoe zij 2D platformers moeten maken maar hebben daar de afgelopen jaren maar weinig gebruik van gemaakt. Sonic Mania doorbreekt de sleur en is dus op en top een 2D Sonic. De 16Bits graphics doen je meteen denken aan hoe de game jaren geleden er al uit zag en zo speelt de game ook. Sterker nog, Sonic speelt nog exact als bijvoorbeeld Sonic 2 en Sonic 3 op de Megadrive. Ook zijn er oude levels terug van weggeweest. SEGA is daarbij heel slim geweest om de levels inhoudelijk net even iets anders te maken waardoor de oude levels ook fris aanvoelen. Bij sommige levels zullen de te bewandelen paden vrijwel identiek aanvoelen maar dat is expres zo gedaan om de nostalgie te bewaren. Naast de Mania Mode wat de game zelf is kun je ook kiezen voor Competition (2-player modus) en Time Attack. Wij hebben de modi geprobeerd en ze werken gewoon lekker zoals je zou verwachten.

In with the old, additions of the new

Wat wij eigenlijk ook al een beetje wisten was dat SEGA de moeite heeft genomen om een aantal nieuwe levels te ontwerpen en die in de game te stoppen. Enkele werelden zijn helemaal opnieuw opgezet en ook zitten er in oude levels nieuwe dingen om te ontdekken. Omdat het lastig is om dingen te spoilen zullen we dat ook niet doen maar zowel oude en nieuwe levels hebben verschillende manieren om ontdekt te worden. Als gamer kom je uit alle Sonic games eigenlijk wel wat tegen. Levels uit alle sonic games, vijanden die overnieuw zijn gebruikt, En ook in de nieuwe levels kom je dingen uit de oude Sonic games tegen. Helemaal niet erg overigens want de meeste gebruike levels in Sonic Mania zijn domweg een lust voor het oog om naar te kijken. Hetzelfde geld voor de bonuslevels. Hoewel de twee beschikbare soorten bonuslevels al bekend zijn in eerder sonic games zijn ook daar nieuwe levels voor gemaakt. Gewoon simpelweg omdat er goodies mee te verdienen zijn. Spring je in een bonuslevel ring dan krijg je bonuslevels die eerder te vinden waren in Sonic CD, bij checkpoints krijg je de bonuslevels uit Sonic 3. Wij zijn er nog niet achter wat de Sonic 3 bonuslevels unlocken maar omdat het er heel veel zijn hopen wij wel dat het echt tof is wat je krijgt.

Briljante muziek

En het stopt daar nite met de lofzang. Sonic Mania is niet alleen een lust voor het oog, ook de fans van de typische Sonic Muziek worden hier op hun wenken bedient. Niemand minder dan Tee Lopes is mede verantwoordelijk voor de soundtrack van deze game. Voor wie Tee Lopes nog niet kent. Hij deed eerder al hele mooie remixes van oude nummers. Zelfs zo goed dat SEGA hem een baan aanbood om de muziek voor Sonic Mania te verzorgen. Maar niet alleen de oude levels hebben de briljante composities van Tee gekregen, ook de nieuwe levels zijn voorzien van zijn fantastische muziek. Tee Lopes weet met de muziek van de game een gevoelige snaar te raken die je ook meteen weer terugwerpt naar de jaren 90.

Nadelen?

We moeten het toch even aanhalen. Op sommige momenten loop je tegen lichte difficulty spikes aan. Dat zijn vooral baasgevechten overigens maar je komt soms nog weleens vast te zitten. Ga je dan Game Over? Dan moet je weer beginnen met de eerste Act van een level. Iets wat vervelend is maar niet onoverkomelijk. Het tweede punt is een technisch punt waarbij het menu van de Nintendo Switch bijna onbruikbaar word omdat Sonic Mania zo graag op de voorgrond wil staan. Wij hopen dat SEGA er een patch voor uitbrengt, want het is wel storend wanneer je even wil pauzeren met de game.

Wij kunnen niet genoeg krijgen van Sonic Mania. Niet alleen omdat wij onze redactionele fanboy de game hebben laten recenseren maar ook omdat het de beste 2D Sonic platformer is sinds Sonic 2, en dat wil wat zeggen over de kwaliteit van deze game. Sonic Mania zit bomvol nostalgie, maar weet tegelijkertijd ook een hele berg aan vernieuwingen te tonen die deze game tot een ijzersterke Sonic titel maken. En dat niet alleen. Wij hebben tijdens het luisteren naar de muziek al meermaals een oorgasme gekregen. Kortom: The Blue Blur is helemaal terug van weggeweest en laat zich nu zien met de beste 2D platformer uit de historie van Sonic the Hedgehog

24 augustus, 2017

98% De beste 2D Sonic the Hedgehog game